• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21101
+
-

آموزش و پرورش بروجرد نخبه‌پرور است

مدیر آموزش و پرورش بروجرد: ابعاد آموزشی، پرورشی، تعمیراتی و عمرانی 4 محور اصلی کار ما به حساب می‌آید

آموزش
آموزش و پرورش بروجرد نخبه‌پرور است




الهام شاهدپور|  بروجرد- خبرنگار:

در راستای بهبود شرایط آموزش ‌وپرورش گام‌های موفقی برداشته شده و اقدام‌های خوبی صورت گرفته است. کسب رتبه‌های برتر در زمینه‌های مختلف، سهم آموزش و پرورش در بازسازی دبیرستان امام خمینی (ره) و دیگر اقدام‌ها از جمله کارهایی است که از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجرد صورت گرفته است. همین اقدام‌ها بهانه‌ای شد تا با «شهاب روزیهانی» مدیر آموزش و پرورش بروجرد به گفت و گو بنشینیم: 


آموزش‌وپرورش بروجرد در چه شاخصه‌هایی توانسته است بیشترین پیشرفت را در استان داشته باشد؟

ابعاد آموزشی، پرورشی، تعمیراتی و عمرانی 4 محور اصلی کار ما به حساب می‌آید که مورد توجه قرار گرفته است. درزمینه آموزشی با کسب رتبه نخست استان در المپیادهای علمی و افزایش معدل دانش‌آموزان و پیشبرد طرح‌های آموزشی در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول با افزایش شرکت‌کنندگان اقدام‌های قابل قبولی شکل‌گرفته است.  اجرای طرح‌هایی نظیر جابر بن حیان، درس پژوهشی، همتا، مهارت خواندن، المپیاد رایانه و طرح کرامت با شرکت حداکثری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، افزایش استقبال دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول برای شرکت در جشنواره نوجوان خوارزمی از 841 دانش‌آموز سال گذشته به 1200 شرکت‌کننده طی سال تحصیلی جاری، کسب 50 رتبه برتر استانی در مسابقات مختلف، معرفی 5 معلم نمونه در استان و یک معلم نمونه در کشور، افزایش برگزیدگان فعالیت‌های قرآنی از 72 نفر سال گذشته به 112 نفر در سال تحصیلی جاری، برگزاری 5 همایش بزرگ در تراز کشوری و بالاتر از تراز استانی و به‌عنوان نمونه سمینار دانش‌آموزی ریاضی در فروردین‌ گذشته ازجمله این موفقیت‌ها بوده است. 

 جامعه آماری دانش‌آموزان و معلمان شهرستان بروجرد چه تعداد است؟

53 هزار دانش‌آموز شهری و روستایی در مقاطع تحصیلی مختلف در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود 5 هزار دانش‌آموز روستایی هستند و قریب به 3500 معلم شاغل نیز کار تدریس این تعداد از دانش‌آموز را برعهده دارند. 

 با توجه به آمار یادشده، چه تعداد فضای آموزشی جدید در بروجرد نیاز است؟

در برخی مناطق این شهرستان ازجمله شهرک‌های تازه تأسیس با کمبود شدید و حتی بحران در زمینه فضاهای آموزشی روبه‌رو هستیم. علاوه بر این، به دلیل فرسودگی برخی فضاهای آموزشی در نقاط قدیمی شهر، بازسازی و تعمیر اساسی این فضاها ضرورت دارد. 
از سوی دیگر، سال آینده نزدیک به 2 هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم افزوده می‌شود که به‌ناچار به دلیل کمبود فضا باید چند مدرسه در این مقطع را 2 نوبته کنیم چراکه از همه فضاها و فرصت‌ها استفاده‌ و همه ظرفیت‌های تعطیل فضاهای آموزشی به کار گرفته‌شده است. 

 چه تعداد مدرسه سال گذشته به مدارس این شهرستان افزوده ‌شده است؟

چند مدرسه خیر ساز سال گذشته در نقاط مختلف شهری و روستای این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است. ازجمله مدرسه 18 کلاسه مسکن مهر که قریب به هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی را پوشش می‌دهد. از سویی کلنگ احداث مدرسه راهنمایی و دبیرستان دریکی دیگر از شهرک‌ها و در چند روستا به زمین زده‌شده و امسال نیز یک مدرسه‌ خیر ساز در منطقه جهان‌آباد به بهره برداری می‌رسد. همچنین در منطقه هواشناسی هم به‌زودی مدرسه‌ای با مشارکت یکی از خیران احداث خواهد شد. 

 استقبال و مشارکت خیران در مدرسه‌سازی در بروجرد چگونه است؟

مشارکت خیران در امر مدرسه‌سازی بدون پیچ‌وخم‌های رایج اداری شکل‌گرفته و این عزیزان می‌توانند در کمترین زمان ممکن دراین زمینه اقدام کنند. با توجه به این‌که مردم اغلب نیکوکار و علاقه‌مند به مشارکت در کارهای خداپسندانه‌ای همچون مدرسه‌سازی هستند می‌توان در این زمینه بهره‌ بیشتری برد. 

 کارکنان غیر بومی  در این شهرستان  فعالیت می‌کنند، ارزیابی شما چیست؟

نیروهای غیربومی 2 گروه هستند. گروهی که توانمندی بالایی دارند و فعالیت مقبولی طی سال‌های اشتغال خود داشته‌اند که نمی‌توان آنها را کنار گذاشت، اما از گروهی دیگر با توجه به کمبود نیرو از آنها استفاده می‌کنیم که با توجه به این‌که این معلمان، متقاضی رفتن از شهر هستند اما نیرویی برای جایگزینی آنها وجود ندارد، تا زمانی که مشکل کمبود نیرو برطرف نشود باید از آنها استفاده کنیم. 

 آماری از فضای ورزشی دانش‌آموزان دارید؟ 

بله. 7 سالن و یک زمین ورزشی با بهترین امکانات، آماده استفاده برای عموم علاقه‌مندان است. برای نخستین بار و با توجه به ظرفیت موجود دانش‌آموزی این شهرستان در کسب مدال طلای جهان در رشته ورزشی کشتی، به‌زودی خانه کشتی دانش‌آموزی بروجرد به بهره‌برداری می‌رسد. پیست سوارکاری و تیراندازی باکمان نیز احیاشده و توسعه سالن ژیمناستیک و سالن فرهنگیان و تعمیر و بازسازی سالن شهدای محراب از دیگر فعالیت‌های شکل‌گرفته در راستای توسعه اماکن و امکانات ورزشی ویژه دانش‌آموزان بروجرد بوده است. 

مدرسه تاریخی امام خمینی(ره) یکی از مراکز قدیمی آموزش در کشور است. سهم آموزش‌وپرورش بروجرد از بازسازی این بنا چقدر بوده است؟

این دبیرستان پس از مدارس دارالفنون و البرز سومین دبیرستان تاریخی کشور است که در سال‌های گذشته به طور جدی تخریب شده بود و بازدیدهای پی در پی مسئولان نیز نتیجه‌ای در راستای مرمت این بنا نداشت. از این رو، با پیگیری‌های صورت گرفته و با توجه به این‌که بودجه‌ای برای بازسازی این بنای ارزشمند در آموزش‌وپرورش لحاظ نشده است، تصمیم گرفتیم با برگزاری همایشی از فارغ‌التحصیلان این دبیرستان از سراسر ایران و جهان دعوت کنیم. بنابراین دبیرخانه‌ای راه‌اندازی و درشهریور96 با حضور تعدادی از فارغ‌التحصیلان این همایش در محل دبیرستان برگزار شد. در آن همایش، آقای حافظی رئیس بروجردی مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور به‌تنهایی هزینه بازسازی و مرمت این دبیرستان را پذیرفت. 
عملیات بازسازی آن در 3 فاز شروع شد که فاز اول و دوم به پایان رسیده و در حال حاضر در فاز سوم اقدام‌های ظریف‌کاری در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر مرداد یا شهریور به بهره‌برداری برسد. 

 آیا کاربری آموزشی این بنا احیا می‌شود ؟

کاربری این بنا براساس تصمیمات اتخاذ شده، پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی در کمیته مربوطه تعریف می‌شود. اما پیشنهاد ما مبنی بر آموزشی کردن این بناست تا هرساله بودجه‌ای برای نگهداری آن اختصاص یابد. 

 مهم‌ترین آسیب موجود در مدارس بروجرد چیست؟ 

آنچه دغدغه نظام و آموزش‌وپرورش و خانواده‌هاست، آسیب‌های اجتماعی است که با انجام فعالیت‌هایی باید از این آسیب‌ها پیشگیری کرد. در این زمینه آموزش‌وپرورش برنامه‌هایی را در دستور کار دارد که برای پیشبرد آنها با نهادهای متولی همکاری‌های لازم انجام‌شده است. برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها و فعال‌سازی انجمن اولیا و برگزاری نشست‌های دانش‌آموزی و آموزش پیشگیری از آسیب‌ها و تقویت برنامه‌های فرهنگی، پرورشی و ورزشی ازجمله این برنامه‌هاست. 

 چه توصیه‌ای به خانواده‌های دانش‌آموزان درزمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارید؟

خواسته ما از مردم این است که بیشتر در کنار فرزندان خود باشند. فضای مجازی هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد. از این رو فضای مجازی نیاز به مدیریت دارد. اهتمام به برنامه‌های پیشگیری و سوءاستفاده از مواد مخدر نیز در این زمینه بسیار مهم است. 

 شرایط فعلی آموزش‌وپرورش بروجرد با گذشته چه تفاوتی کرده است؟

با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و همراه باسیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اجرای برنامه‌های دولت و در راستای سیاست‌های وزارتخانه حرکت کرده‌ایم تا با توجه به نیازهای مردم منطقه و خواسته‌های آنها از آموزش‌وپرورش، نقاط ضعف و قوت احصا شود و تا به امروز با وجود همه کاستی‌های موجود درزمینه مالی و کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی مدیریت خوبی در این مجموعه شکل‌گرفته است. 
درمجموع اگر مسائل حاشیه‌ای کنار گذاشته شود می‌توان گفت مجموعه عوامل آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد یک مجموعه همراه و منسجم محسوب می‌شود که این مهم حاصل این همراهی‌ها و همکاری‌ها و اجرای برنامه‌ها ارتقای شاخصه‌های آموزشی و درون‌سازمانی بوده است. 


کمبود نیرو در مقطع ابتدایی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بروجرد با اشاره به کمبود نیرو در مدارس این شهرستان می‌گوید: کمبود نیرو بیشتر در مقطع ابتدایی وجود دارد. 
«شهاب روزیهانی»می افزاید: به دلیل این‌که جایگزینی برای نیروهای بازنشسته شده از سال‌های قبل جذب نشده و در کل خروجی‌ها با ورودی‌ها همخوانی ندارند. خروجی‌ها شامل نیروهای انتقالی و بازنشسته، بسیار بیشتر است و این مشکلات از قبل وجود داشته و در یک دهه گذشته تلنبار شده و برای آموزش‌وپرورش این شهرستان مشکل‌آفرین شده است. 
وی بیان می‌کند: از سوی دیگر، حدود 120 نیرو در مقطع ابتدایی نیاز است اما تا زمان نهایی شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقاطع مختلف و مشخص شدن خروجی‌ها و ورودی‌ها نمی‌توان به‌طور دقیق تعداد کمبود نیروها را اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید