• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
جمعه 10 آذر 1402
کد مطلب : 210954
+
-

کاهش‌ترافیک و آلودگی هوا با افتتاح متروی تهران- پرند

نگاه
کاهش‌ترافیک و آلودگی هوا با افتتاح متروی تهران- پرند

محمد آقامیری ؛عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران

شهر پرند با توجه به جمعیت ساکن در آن که درحال حاضر بالغ بر 450هزار نفر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال1405 جمعیت آن به حدود 700هزار نفر برسد، یکی از شهر‌های اقماری مهم تهران به‌شمار می‌رود و روزانه بین 35 تا 40هزار نفر بین تهران و پرند در رفت‌وآمد هستند. پروژه متروی تهران-پرند به طول 50کیلومتر که حدود 18سال قبل آغاز شده بود، با برطرف شدن مشکل تامین برق مورد نیاز سرانجام تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از متروی تهران-پرند به لحاظ حمل‌ونقلی دارای ارزش و اهمیت فراوانی است و روی ترافیک شهر تهران نیز کاملا تأثیرگذار خواهد بود؛ چراکه می‌تواند بخش زیادی از هزاران رفت‌وآمد روزانه از پرند به تهران و بالعکس را که اغلب با وسیله نقلیه شخصی صورت می‌گیرد، پوشش دهد؛ در نتیجه به تعداد هزاران خودرو کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش سوانح و تصادفات رانندگی خواهیم داشت.
هرچند تکمیل متروی تهران-پرند و افتتاح مسیر ریلی و ایستگاه بسیار ارزشمند و به نرخ امروز بالغ بر 6هزار میلیارد تومان است، اما به صرف بهره‌برداری کار تمام نمی‌شود و در اینجا یک نکته بسیار مهم وجود دارد که نباید از آن غافل شد. در آن مسیر فقط یک رام قطار 3واگنه داریم که مسافران را از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام‌خمینی(ره) جابه‌جا می‌کند، اما با راه‌اندازی و افتتاح ایستگاه متروی پرند قطعا این یک رام قطار با 3واگن پاسخگوی نیاز مسافران نخواهد بود و با توجه به زمان بسیار طولانی که مسافران باید در ایستگاه معطل شوند، قطعا نمی‌تواند برای مردم جذاب باشد و آنها را به استفاده از مترو به‌جای وسیله نقلیه شخصی تشویق و ترغیب کند.
 در شرایط فعلی رفت و برگشت یک رام قطار از ایستگاه شاهد تا پرند حدود یک‌ساعت و نیم طول می‌کشد که شامل 45دقیقه رفت و 45دقیقه هم برگشت می‌شود که این موضوع و چنین سر فاصله‌ای برای مسافران به‌خصوص افرادی که باید صبح‌ها بموقع در محل کار و تحصیل خودشان حاضر شوند و عصر‌ها نیز برای بازگشت به منزل و استراحت عجله دارند و به‌دنبال سریع‌ترین راه و مسیر به خانه هستند، نمی‌تواند چندان جذاب و خوشایند باشد!
شهرداری تهران به‌عنوان پیمانکار، ایستگاه متروی پرند را ساخت و مسیر آن را ریل‌گذاری کرد. بعد از تکمیل و افتتاح مترو، تامین قطار و واگن مورد نیاز این خط با دولت و شرکت شهر جدید پرند است. متروی تهران در ایستگاه تقاطعی شاهد، مسافران مقصد شهر پرند را تحویل متروی این شهر می‌دهد و از آن قسمت به بعد، جابه‌جایی و رساندن مسافران به مقصد برعهده متروی این شهر خواهد بود. مشکل اصلی متروی پرند نداشتن واگن کافی است و همانطور که اشاره شد حدود یک ساعت و نیم سرفاصله و انتظار برای مسافران پذیرفتنی نیست و جذابیتی ندارد.
در نتیجه نخستین اقدام دولت در راستای تکمیل متروی تهران-پرند تهیه فوری دست‌کم 3رام قطار با حداقل 5واگن است تا سرفاصله حرکت قطار مترو در این مسیر به یک میزان قابل‌قبول برسد. این کار نیز باید به سرعت و فوریت انجام شود. واقعیت این است که شهر تهران خودش با کمبود واگن روبه‌روست و نمی‌تواند بخشی از توان و ظرفیتش را به این خط منتقل کند. بهترین راه‌حل نیز تامین فوری قطار و واگن‌های مورد نیاز از طریق خرید خارجی است تا این پروژه مهم و بزرگ از همان ابتدا کارکرد لازم و تأثیرگذاری مورد انتظار را داشته باشد و مردم و مسافران را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی ترغیب و تشویق کند.
درواقع با تامین واگن‌های مورد نیاز که در راستای تکمیل افتتاح و بهره‌برداری از پروژه متروی تهران - پرند است، بخش قابل‌توجهی از حدود 40هزار سفر روزانه بین شهر تهران و پرند از طریق حمل‌ونقل ریلی صورت خواهد گرفت و با صرفه‌جویی‌های انجام‌شده در بخش کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و... میلیارد‌ها تومان در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید