• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 9 آذر 1402
کد مطلب : 210871
+
-

خاک برکت سفره زمین

طوری‌که بشر به جان خاک زمین افتاده، در تاریخ نظیر ندارد و این اهمال و ندانم‌کاری، آینده ما را به خطر انداخته است.
فرسایش خاک، امری طبیعی است، اما فعالیت‌های ناپایدار انسان، شدت و سرعت آن را بیشتر کرده است. ما با کشاورزی گسترده، جنگل‌زدایی، چرای بی‌رویه و تغییر کاربری نادرست زمین‌ها، سرعت فرسایش زمین را حداقل 1000برابر کرده‌ایم. دود این تجاوز فاحش به خاک، مستقیم به چشم خودمان می‌رود؛ چون از بین رفتن خاک، امنیت غذایی خود ما را به خطر انداخته است. براساس گزارش فائو، تا همین حالا 40درصد خاک زمین از بین رفته و ممکن است این میزان تا سال 2050، به بیش از 90درصد برسد. پیامدهای این سناریوی ترسناک، فاجعه‌بار خواهد بود؛ 4میلیارد انسان در زمین‌های بایر زندگی خواهند کرد و بین 50تا 700میلیون نفر احتمالا مجبور به مهاجرت خواهند شد و البته ترسناک‌تر اینکه میانگین بازده محصول در سراسر جهان هم به‌صورت میانگین بین 10تا 50درصد کاهش خواهد یافت. هر ساله حدود 75میلیون تن خاک بارور به‌خاطر فرسایش از بین می‌رود. در نتیجه، منابع خاکی ارزشمند زمین که باید به خوبی برای نسل‌های آینده حفظ شوند، به‌صورت مداوم در حال کم شدن هستند.
بی‌دلیل نیست که نهادهای بین‌المللی و کارشناسان به‌شدت نگران پیامدهای فرسایش خاک هستند. سازمان ملل، پنجم دسامبر را روز جهانی خاک نامگذاری کرده تا در آن درباره پیامدهای فرسایش خاک و از دست رفتن آن آگاهی‌بخشی انجام شود. مسئله‌ای که به‌شدت روی آن تأکید می‌شود، به خطر افتادن امنیت غذایی بشر به‌خاطر از دست رفتن خاک است. همین حالا هم مسئله گرسنگی، به یکی از ابرچالش‌های انسان تبدیل شده است. به گزارش سازمان ملل، در 4سال اخیر، تعداد افرادی که درگیر گرسنگی هستند بیشتر از 2برابر شده است.
سازمان ملل کارزار امسال خود در روز جهانی خاک را بر اهمیت رابطه خاک سالم و آب سالم برای دستیابی به غذای سالم متمرکز کرده است تا بر اهمیت مسئله خاک در تامین امنیت غذایی تأکیدی دوباره داشته باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید