• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210795
+
-

انتقاد به گازوئیل‌های بی‌کیفیت

گزارش های موجود نشان می دهد گازوئیل استاندارد به شرکت اتوبوسرانی داده نمی شود

شورا
انتقاد به گازوئیل‌های بی‌کیفیت

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

اگرچه دیروز (7آذر) قطرات باران سمفونی بارش را در پایتخت نواختند و قدری هوا تمیز شد و پایتخت‌نشینان توانستند نفس‌های عمیق و عاری از ذرات آلاینده بکشند، اما نباید فراموش کرد این موضوع مقطعی است و رفع معضل آلودگی هوای کلانشهر تهران نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد. در صدونودوششمین جلسه پارلمان شهری برای چندمین‌بار پرونده آلودگی هوا روی میز شورای شهر تهران قرار گرفت تا به اتهامات ذرات آلاینده رسیدگی شود.
مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری ضمن ابراز شرمندگی از وضعیت کنترل کیفیت هوای تهران گفت گازوئیلی که در اختیار شرکت اتوبوسرانی تهران قرار می‌گیرد، کیفیت خوبی ندارد و خطرناک‌تر از مازوت‌سوزی است.

افزایش اعتبار برای جلوگیری از آلودگی هوا
آلودگی هوا در 2هفته اخیر چند بار از مرز نارنجی گذشت و به مرز قرمز هم رسید و مشکلات تنفسی برای شهروندان به‌وجود آورد. موضوعی که توسط رئیس پارلمان شهری هم تأیید شد و مهدی چمران گفت: «در این شرایط به‌ازای اذیت‌شدن تک‌تک شهروندان، شرمنده می‌شویم. شورا و شهرداری تلاش‌های خود را برای توسعه و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرده‌اند و دولت هم همکاری خوبی داشته است. در ساخت واگن‌های مترو و خرید اتوبوس‌های برقی اقداماتی صورت‌گرفته و در معاینه فنی خودروها نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است، اما باقی مسائل باید توسط 20سازمان مسئول دیگر پیگیری شود.» او با اشاره به پیش‌بینی‌نشدن بودجه برای مدیریت آلودگی هوا، گفت: «باید اعتبارات لازم برای این موضوع پیش‌بینی شود تا به نتایج مطلوب برسیم. از این‌رو تقاضا دارم تا مجلس و دولت به این مسئله دقت کافی داشته باشند و به جای افزایش اعتبار وزارت بهداشت برای درمان، برای مشکلات آلودگی هوا تلاش بیشتری کنند.»

اتوبوس‌های تهران آلاینده هستند
آلودگی هوای تهران حاصل مجموعه‌ای از اقدامات انجام‌نشده است و مسئولان ذیربط باید پاسخگو باشند. چمران با بیان این مطلب گفت: «مازوت‌سوزی شاید در نقاط دیگر کشور وجود داشته باشد، اما می‌گویند نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت‌سوزی ندارند و امیدواریم همانگونه باشد که می‌گویند و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم قول دهد که در تهران از مازوت استفاده نشود.» رئیس شورای شهر تهران در ادامه گازوئیل مصرفی اتوبوس‌های تهران را خطرناک‌تر از مازوت‌سوزی دانست و افزود: «گازوئیل استاندارد در اروپا 25ppm است و حداکثر میزان آن هم 50ppm است. قرار بود گازوئیلی با 500ppm برای اتوبوس‌های تهران پیش‌بینی شود، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز گازوئیل با 5000pmm داده می‌شود.» به‌گفته او چون تصفیه گازوئیل و کاهش میزان گوگرد کار مشکلی است، از این‌رو این کار انجام نمی‌شود.

میزان گوگرد گازوئیل اتوبوس‌ها اندازه‌گیری شود
قطعاً عوامل متعددی در آلودگی هوا مؤثر هستند. رئیس پارلمان شهری هم در تأیید این مطلب گفت که گازوئیل اتوبوس‌های تهران همه مشکل آلودگی هوا نیست، اما بدون‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل تشدیدکننده است. علاوه‌ برآن قرار بود موتورخانه‌های بناها تعمیر، بازسازی و استانداردسازی شوند که اقدامی صورت نگرفته است. درخصوص بنزین هم پیشنهادهایی ارائه شد که آن هم بی‌نتیجه بود. او خطاب به مسئولان ذیربط تأکید کرد: «باید توضیح داده شود که آیا گازوئیل 500ppm را به شرکت واحد ارائه می‌دهند؟ اگر این کار انجام نمی‌شود، باید میزان گوگرد اندازه‌گیری شود و توضیح دهند چرا گازوئیل استاندارد به شرکت واحد تهران نمی‌دهند؟»

مکث1
مسئولان شانه خالی می‌کنند

سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم به اظهارنظر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: «علی سلاجقه گفته که «قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سوزی‌ انجام نشود.» این موضوع به‌نوعی شفاف‌سازی است، اما این پرسش مطرح می‌شود که وظیفه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات به‌نظر می‌رسد بیشتر، شانه‌خالی‌کردن از اجرای قانون و عدم‌انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است.» مهدی پیرهادی، عضو کمیسیون سلامت، خدمات و محیط‌زیست شورای شهر تهران هم گفت که متأسفانه مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران وجود دارد.

مکث2
نظارت بر تاکسی‌ها با هوش‌مصنوعی

اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه به بررسی اساسنامه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران پرداختند. بندهای اصلاحی در مورد نحوه نظارت و مدیریت تاکسی‌ها توسط ناصر امانی قرائت شد. سپس سیدجعفر تشکری هاشمی گفت: «پایتخت ۷۸هزار تاکسی دارد و یکی از مشکلات اصلی این است که ابزاری برای نظارت این تعداد از تاکسی‌ها وجود ندارد، بنابراین ضروری است نظارت بر تاکسیرانان تهران توسط شرکت‌های تاکسیرانی انجام شود تا انضباط به‌وجود آید البته مسئولیت‌هایی چون صدور، تمدید و ابطال مجوز شرکت‌ها توسط سازمان تاکسیرانی انجام می‌شود.» مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در جریان بررسی این اساسنامه توضیحاتی ارائه داد و گفت: «برای اصالت سازمان پیشنهاد ما این است که شبکه باقی بماند و باید مدیریت ناوگان سازمان تاکسیرانی از طریق شرکت‌ها و مؤسسات صورت گیرد. برای مدیریت 78هزار دستگاه تاکسی، ساختار فراهم نبود، اما اکنون یک پلتفرم، صدها هزار تاکسی را مدیریت می‌کند. اگر ما هوش‌مصنوعی و تکنولوژی‌های مختلف را نداشتیم، توان مدیریت این تعداد تاکسی وجود نداشت. امروز این ظرفیت‌ها در کشور موجود است چه‌بسا اینکه شرکت‌های مسافربری اینترنتی ده‌ها هزار تاکسی را مدیریت می‌کنند.» به‌دلیل کمبود وقت، ادامه بررسی اساسنامه تاکسیرانی به جلسه آینده شورا موکول شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید