• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210742
+
-

چرا قیمت گوشت دوباره بالا رفت؟

قیمت گوشت قرمز بعد از 2‌ماه روند کاهشی، دوباره رو به افزایش گذاشته است. این در حالی است که قیمت گوشت قرمز از اواخر شهریور با شتاب گرفتن رویه واردات گوشت گرم، کمابیش ثابت بود و تا حدودی کاهش قیمت را نیز در مهرماه شاهد بودیم که این واردات براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی همچنان ادامه دارد و قرار است تا پایان سال نیز تداوم داشته باشد. پس علت گرانی اخیر گوشت چیست؟
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران دیروز با اشاره به افزایش 25هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در هفته جاری، کمبود گوشت در بازار را دلیل این رشد قیمت اعلام کرد و افزایش واردات را تنها راهکار توقف رشد قیمت گوشت دانست. علی‌اصغر ملکی گفت:  دام در ایران به تعداد کافی وجود ندارد و این امر امکان ورود دامدارها به نرخ‌گذاری را فراهم کرده است. این در حالی است که تولیدکنندگان نظر دیگری دارند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک با تأیید رشد قیمت دام و به‌تبع آن گوشت در توضیح دلایل آن، به همشهری گفت: جمعیت دامی کشور در سال‌های اخیر کاهش داشته و در نتیجه گله‌های مولد با کاهش همراه بوده است، به همین دلیل، تعداد بره‌های لاغر یا اصطلاحا بره پای پروار به‌شدت کاهش داشته و قیمت آن بالا رفته است. افشین صدر دادرس با بیان اینکه در فرایند پرواربندی قیمت بره لاغر مثل قیمت خوراک دام تعیین‌کننده است، افزود: با افزایش قیمت بره لاغر مطمئن باشید قیمت گوشت، چه گوسفندی و چه گوساله پایین نخواهد آمد.
او با تأکید بر اینکه نوسان کنونی بازار گوشت، دلیلی متفاوت نسبت به رشد قیمت هرساله دارد، توضیح داد: هر سال در یک روال طبیعی با اتمام فصل تولید، تعداد دام پروار کم می‌شود و این موضوع روی عرضه و قیمت گوشت در ماه‌های پایانی سال تأثیرگذار است ولی الان مشکل ما اساسی و ریشه‌ای است چون گله مولد یا دام ماده ما کم شده است. به‌گفته دادرس، با کاهش دام ماده، زایش به حداقل رسیده در نتیجه تعداد بره‌هایی که باید پروار شوند به‌شدت کم شده و با کاهش عرضه بره قیمت در بازار افزایشی شده است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، مهم‌ترین دلیل این مشکل را واردات گسترده گوشت گرم در 9‌ماه گذشته اعلام کرد که تولید داخلی را عملا راکد کرده است. او راهکار حل این مشکل را گنجاندن گوشت گرم در کالابرگ الکترونیک با هدف افزایش توان خرید مردم، احیای بازار داخلی و  رونق تولید دانست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید