• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210741
+
-

نان بخرید و به نانوایان امتیاز بدهید

مرضیه ثمره حسینی؛ روزنامه‌نگار

در مراسم ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه آرد و نان که 2 روز پیش با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد برگزار شد، سامانه «نظر» برای به‌اشتراک‌گذاری تجربه مردم در خرید نان رونمایی شد. این سامانه با هدف افزایش کیفیت نان راه‌اندازی شده است و مردم از این پس می‌توانند پس از هر بار خرید نان، نظرات و شکایات خود درباره کیفیت و همچنین قیمت نان را در سامانه ثبت کنند.
در گفت‌وگوی زیر، محمدرسول نظافتی، مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان کشور در مورد نحوه کار سامانه «نظر» توضیح داده است.

سامانه نظر با چه هدفی رونمایی شده است؟
سامانه نظر با آدرس Nazar.ir بزرگ‌ترین زیرساخت به‌اشتراک‌گذاری تجربه خرید است؛ چون ما در روز ۱۲میلیون تراکنش خرید نان داریم و ۱۲میلیون رسید الکترونیک خرید نان در هر روز در این سامانه ثبت می‌شود. تا قبل از این، مردم بعد از خرید نان رسید کاغذی دریافت می‌کردند اما از این پس می‌توانند بلافاصله پس از ثبت تراکنش خرید روی کارتخوان هوشمند نانوایی، رسید الکترونیک خرید خود را با یکسری اطلاعات بیشتر در سامانه نظر مشاهده کرده و تجربه کلی خرید خود و نقاط قوت و ضعف نانوایی را با چند ستاره به ثبت برسانند.
درباره فرایند ورود مردم به سامانه توضیح می‌دهید؟
همه مردم می‌توانند در مرورگر خود آدرس سامانه به نشانی Nazar.ir را جست‌وجو ‌کنند. پس از آن در قسمت ورود به برنامه، باید اطلاعاتی مانند شماره تلفن همراه و کد ملی خود را وارد کنند و بعد از دریافت رمز یک‌بار مصرف و ورود آن، وارد برنامه می‌شوند. بعد از ورود به برنامه، برای مشاهده رسیدهای الکترونیک خرید خود باید کارت‌های بانکی را که تا الان تجربه خرید نان با آن را داشته‌اند از قسمت «کارت‌های من» ثبت کنند. به این ترتیب پروفایل فرد روی سامانه نظر تکمیل خواهد شد و پس از آن، فرد بلافاصله بعد از هر بار خرید نان، می‌تواند با ورود به سامانه نظر، ضمن مشاهده رسید الکترونیک خرید خود، نقاط ضعف نانوایی  یا نقاط قوت را روی سامانه ثبت کند.
چقدر می‌توان امیدوار بود که این سامانه سبب ارتقای کیفیت نان نانوایی‌ها ‌شود؟
بعد از ثبت نظرات مردم در سامانه، این داده‌ها به‌صورت هوشمند تحلیل و بررسی شده و رفتار هر نانوا در سامانه هوشمند مقایسه می‌شود و در مرحله آخر موتور هوش مصنوعی به این نتیجه می‌رسد که نانوا دارای چه نقاط ضعف (‌تخلف) یا قوتی است.
بعد از اینکه متوجه نقاط قوت یا ضعف یک نانوا شدید، چه اتفاقی برای نانوا رخ می‌دهد؟
بعد از جمع‌بندی و تحلیل و پالایش، این داده‌ها در اختیار سامانه تخصیص آرد قرار می‌گیرد. سامانه تخصیص آرد هم متناسب با این داده‌ها، میزان تخصیص آرد دوره بعد واحد خبازی را تعیین می‌کند. نکته مهم دیگر این ‌است که براساس تحلیلی که از عملکرد نانوایی صورت می‌گیرد، نانوا از نظر ریسک عملکرد، رتبه‌بندی می‌شود؛ نانوایان پرریسک به‌صورت دوره‌ای و مرتب مورد بازرسی حضوری نیز قرار می‌گیرند. این موضوع نیز در بهبود عملکرد نانوایان مؤثر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید