• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210740
+
-

پرش از خودروی بنزینی

چهره روز
پرش از خودروی بنزینی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر مزایای استفاده از خودروهای برقی گفت: تولید خودروهای برقی با حمایت‌های رئیس‌جمهوری روی روال افتاده و خیال‌مان از این بابت راحت شده است؛ حال باید به فکر نوآوری و انقلاب صنعتی چهارم باشیم و از امروز از خودروهای هوشمند صحبت کنیم.
آنچه عباس علی‌آبادی در مراسم افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام‌برقی در کشور، در مورد اهمیت خودروهای برقی و کاهش سهم سوخت‌های فسیلی از انرژی مصرفی در صنعت حمل‌ونقل می‌گوید، همگی واقعیت‌های اثبات‌شده است و پیش‌ از این نیز بارها بر آن تأکید شده است.
همچنین برنامه‌ریزی برای تولید خودروی برقی در کشور و تلاش‌هایی که به‌خصوص در دولت سیزدهم و با پرچم‌داری گروه صنعتی مپنا انجام می‌شود نیز حرکت قابل‌ تقدیری است که اگر به مسیر منحط و ویرانگر خودروهای بنزینی کشور نیفتد، می‌تواند یک فرصت دیگر برای سهم‌خواهی ایران از بازار خودروی جهان فراهم آورد. واقعیت این است که صنعت خودروی ایران با 7دهه سابقه و 4دهه حمایت بی‌چون‌وچرا، هرگز نتوانسته انتظاراتی را که از یک صنعت خودروسازی وجود دارد محقق کند و حتی در داخل کشور نیز از جلب رضایت مصرف‌کنندگان بازمانده است. این صنعت، اگرچه از منظر شمارش تولید در دوره‌هایی موفق به ثبت رکوردهایی شده، اما نه در گذشته و نه در زمان حال، هیچ‌گاه در تولید مشابه ‌خودروهای معمولی موجود در بازار جهانی توفیق نداشته و همچنان با محصولات پرمصرف، ناایمن و تقریبا بی‌کیفیت، فقط در حال بهره‌برداری از بازار انحصاری ایجادشده است.
اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت، از خیال راحت به‌دلیل روی روال افتادن تولید خودروهای برقی صحبت می‌کند و بر لزوم توجه به نوآوری و انقلاب صنعتی چهارم تأکید دارد، در نگاه اول می‌تواند نشانه بی‌مشکل بودن این صنعت در نظر علی‌آبادی باشد اما اینگونه نیز می‌توان استنباط کرد که او نیز مانند مردم از صنعت فعلی خودروسازی قطع امید کرده و به آینده‌ای بدون نقش‌آفرینی این صنعت می‌اندیشد. مطالعات ساخت خودروی برقی در ایران چندین سال تحت نظارت وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت انجام شده و می‌توان امیدوار بود که با عبور سیاست‌گذاری‌های صنعتی از حمایت بی‌چون‌وچرای صنعت فعلی خودروی کشور، اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید