• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210738
+
-

سبقت جردن از شمیران

براساس آخرین اطلاعات بازار مسکن، جایگاه گران‌ترین منطقه تهران ازنظر قیمت مسکن از منطقه یک به منطقه3 منتقل شده است

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

آمارهای رسمی از تغییر تحولات منطقه‌ای بازار مسکن پایتخت حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که شکاف تغییرات قیمت در میان مناطق اعیان‌نشین تهران، به بیش از 15درصد رسیده و در آن‌سوی ماجرا، تورم اجاره شهری کشور بیشتر از میانگین شهر تهران رشد کرده است. به‌گزارش همشهری، بانک مرکزی، آخرین آمارهای رسمی از تحولات قیمت مسکن در شهر تهران را برای آبان‌ماه منتشر کرد‌، براساس این آمارها که هفته گذشته، بخشی از آن را وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده بود، در اتفاقی نادر، عنوان گران‌ترین منطقه پایتخت از منطقه یک به منطقه3 منتقل شده و فعلا منطقه3 رکورددار بالاترین قیمت در پایتخت است.

بازار مسکن تهران به روایت بانک مرکزی
در آبان1402، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 75میلیون‌و770هزار تومان بوده که نسبت به‌ماه قبل 0.4درصد کاهش و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 62.2درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق گزارش بانک مرکزی، در این ماه، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به 3593هزار واحد رسید که نسبت به‌ماه قبل 14.7درصد افزایش و نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل 55.1درصد کاهش نشان می‌دهد.

مناسب‌سازی بازار به تفکیک مناطق
بررسی آمارها نشان می‌دهد در آبان ‌ماه، در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 135میلیون‌و740هزار تومان به منطقه3 و کمترین مقدار معادل 35میلیون‌و10هزار تومان به منطقه18 اختصاص داشته است.
با این حساب، لقب گران‌ترین منطقه پایتخت که تاکنون به منطقه یک و شمیرانات اختصاص داشت، به منطقه3 یعنی مناطق جردن و پاسداران و... منتقل شده است؛ البته این تغییر جایگاه، بیش از هر چیز ناشی از جنس معاملاتی است که در این مناطق انجام شده است و لزوما ربطی به وضعیت کلی بازار مسکن در این مناطق ندارد؛ اما از منظر آمارهای رسمی این تغییر، جایگاه مناطق شمالی شهر را تغییر داده و فعلا مناطق3، یک و 2 به‌ترتیب رتبه اول تا سوم گران‌ترین مناطق را به‌خود اختصاص می‌دهند.
براساس آمارهای جدید، شکاف تغییرات قیمت میان منطقه یک و 3 در شمال تهران به 15.1واحد درصد رسیده و در شرایطی که میانگین قیمت در منطقه یک معادل 9.4درصد افت کرده، در منطقه3 با رشد 5.7درصدی مواجه بوده است.
در کل شهر تهران نیز، تغییرات قیمت میان منطقه دارای بیشترین افت قیمت یعنی منطقه‌یک که با کاهش 9.4درصدی قیمت مواجه شده با منطقه دارای بالاترین رشد قیمت یعنی منطقه21 که شاهد رشد 10.9درصدی میانگین قیمت بوده، اختلاف 20.3واحد درصدی وجود دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید