• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 آبان 1402
کد مطلب : 209853
+
-

ارابه زندگی حرکت خود را آغاز کرد

ایده خوب
ارابه زندگی حرکت خود را آغاز کرد

مهتاب خسروشاهی

جنگ، زشت‌ترین چهره رفتار انسان‌هاست. جنگ هیچ نقطه مثبتی ندارد و آنچه می‌ماند، ویرانی، بی‌وطنی و کودکانی است که از نعمت پدر و مادر محروم می‌شوند. اما بعضی تلاش می‌کنند تا کمی از زشتی‌های جنگ بکاهند.
«پیوتر تلوشچ»، مخترع جوان اهل لهستان با تماشای وضعیت رقت‌انگیز آمبولانس‌ها و حمل بیماران در مناطق جنگی کشور اوکراین، آمبولانس خاصی را اختراع کرد تا امکان حمل بیماران در مناطق صعب‌العبور و ناهموار در جبهه جنگ اوکراین فراهم شود.
این آمبولانس که The Life Chariot نام دارد در واقع نوعی آمبولانس خارج از جاده‌ای است که می‌تواند با قلاب یا چشمی به هر وسیله نقلیه‌ای متصل شود  و کار حمل بیماران را آسان کند. وزن کم و سیستم تعلیق این وسیله نقلیه امکان حمل مصدوم را میسر می‌کند. بیماران یا سربازان زخمی روی برانکارد این وسیله دراز کشیده و سپس با اتصال این آمبولانس به وسیله نقلیه، به مکان امن منتقل می‌شوند.
پیوتر به‌دلیل سفرهای متعدد جاده‌ای همراه خانواده به بالکان و پیرنه، به طراحی تریلرها علاقه‌مند شد. او 10سال بعد یعنی در دوره لیسانس و فوق‌لیسانس خود، روی طراحی تریلرها تمرکز کرد تا بتواند به این وسیله افراد آسیب‌دیده یا جامانده در جاده‌ها و غارهای کوهستانی را نجات دهد. آمبولانس او پیش از ساخت در نمایشگاه- جشنواره طراحی لودرها به نمایش درآمد. این آمبولانس قابلیت اضافه شدن اتاق برای حمل مصدوم روی برانکارد و 2 صندلی برای پزشکان و مجروحانی که قابلیت درمان سرپایی را دارند، داراست.
براساس طرح ارائه شده توسط پیوتر، 2تریلر - آمبولانس ساخته شده است که به واحد نظامی - پزشکی اوکراین و به نیروهای داوطلبانه لهستان ارائه شد.
طراحی این آمبولانس باعث شد تا جایزه «سِر جیمز دایسون»، یک جایزه‌ ویژه بشردوستانه به «پیوتر تلشوچ» اهدا کرد. این جایزه به‌دلیل روش مبتکرانه او برای نجات جان انسان‌ها به این مخترح اهدا شد.
به این آمبولانس لقب «ارابه زندگی» داده‌اند. به این دلیل که به پزشکان و دیگر نیروهای امدادی امکان می‌دهد تا جان مجروحان و آسیب‌دیدگان را در سخت‌ترین نقاط خط نبرد، نجات دهند. پیوتر براساس بازخوردهای مثبت دریافت‌کرده، در حال تکمیل طرح خود است. در واقع او تلاش می‌کند تا این وسیله امدادی را برای استفاده در مناطق کوهستانی نیز تکمیل کند. این مخترع جوان امیدوار است تا با دریافت کمک هزینه جایزه دایسون، این وسیله برای امداد در تصادفات جاده‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید