• چهار شنبه 30 آبان 1403
  • الأرْبِعَاء 18 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 20
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209631
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X60nV
+
-

هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو

اسکات با بی‌میلی «ناپلئون» را کوتاه کرد‌ و «قاتلان‌ ماه کامل» اسکورسیزی هم به دلیل ‌ زمان زیادش وضعیت خوبی ندارد، اما پلتفرم‌های پخش آنلاین می‌توانند بهشت امن فیلم‌های طولانی باشند‌

گزارش
هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو

ناصر احدی-روزنامه‌نگار

در شبکه‌های مجازی چیزی درباره کیفیت زیبایی‌شناختی یا برداشت‌های اخلاقی و ایدئولوژیک فیلم‌ها پیدا نمی‌کنید، اما تا دل‌تان بخواهد نظرات شِکوه‌آمیزی درباره ‌‌زمان زیاد فیلم‌هایی مثل «مرد ایرلندی» و «قاتلان ‌ماه کامل» هر دو ساخته مارتین اسکورسیزی یا «ناپلئون» ساخته ریدلی اسکات می‌بینید. قبلا اسکورسیزی گفته بود که به سینما احترام بگذارید و همانطور که می‌توانید چندین ساعت تلویزیون ببینید، 3ساعت بنشینید و فیلم تماشا کنید. کارگردانان مجبورند برای راضی‌کردن تماشاگران، فیلم‎هایشان را به‌رغم خواست قلبی‌شان کوتاه کنند، اما در پلتفرم‌های پخش آنلاین دیگر خبری از محدودیت زمانی نیست. اندرو پولوِر در «گاردین» درباره محاسن پلتفرم‌های پخش آنلاین برای نمایش فیلم‌های طولانی نوشته که ترجمه آن را در اینجا می‌خوانید.

کم‌طاقت‌ها آمده‌اند سروقت ریدلی اسکات. این فیلمساز کهنه‌کار در حال اکران فیلم حماسی‌اش «ناپلئون» با بازی یواکین فونیکس در نقش نابغه نظامی و امپراتور فرانسه است که فیلمش بحث همیشه زیر خاکستر ‌‌زمان فیلم در برابر نگرش قابل بسط کارگردانی را دوباره شعله‌ور ساخته است.
اسکات اخیرا در مصاحبه‌ای اذعان کرده است که «عامل درد نشیمن» باعث شده که او «ناپلئون» را برای اکران در سینماها کوتاه کند (2ساعت و 38دقیقه) اما قصد دارد نسخه کامل بدون حذفیات را در یک سرویس پخش آنلاین با ‌‌زمانی که شاید بیش از 4ساعت باشد، نمایش دهد.
ادعاهای متقابل درباره نگرش هنری بدون محدودیت و الزامات تجاری، موضوع نزاعی دیرپا در میان طرفداران خلاقیت و طرفداران اقتصاد در صنعت فیلم است. هیچ استودیوی فیلمسازی‌ای واقعا دوست ندارد که فیلمی بلندتر از 2ساعت باشد؛ چراکه فیلم طولانی باعث کاهش تعداد سانس‌ها در یک روز و در نتیجه کاهش تعداد بلیت فروخته‌شده می‌شود. با این حال، اسکات با اکران نسخه خودش از «بلید رانر» (1982) یک دهه بعد از ساخت آن، چهره‌ای مهم در آشکارکردن این موضوع بود که «نسخه کارگردان» - درواقع، تدوین الزامی مطابق قرارداد که توسط کارگردان انجام و به‌طور معمول کنار گذاشته می‌شد - می‌تواند مستقلا سود تجاری داشته باشد.
با افزایش پلتفرم‌های پخش آنلاین، این موضوع بیشتر در مرکز توجهات قرار گرفته است. «نتفلیکس»، «دیزنی پلاس» یا «اَپل تی‌وی پلاس»، بدون محدودیت‌های فیزیکی فضای سینما، می‌توانند بهشتی برای کارهای طولانی و بسط‌یافته باشند، البته چنانچه احساس کنند که برای مشترکان‌شان جذاب خواهند بود.
دلایل اخلاقی پشت این موضوع چندان واضح نیست. مارتین اسکورسیزی به‌تازگی «قاتلان ‌ماه کامل» را اکران کرده است؛ برداشتی حماسی از کشتار اعضای قبیله اسیج در دهه1920 با ‌‌زمان 3ساعت‌و26دقیقه که بسیاری از سینماها آنتراکت 15دقیقه‌ای غیررسمی‌ای برای «دستشویی رفتن» می‌دهند که ناراحتی تدوینگر فیلم، تلما شون‌میکر را در پی داشته است. تامین مالی «قاتلان ‌ماه کامل» را «اپل» بر عهده داشت و وقتی در پلتفرم آنلاین خودش، «اپل تی‌وی پلاس» نمایش داده شود، هیچ
نوع وقفه اجباری در میان نخواهد بود.
نمایش فیلم‌های بلند در سرویس‌های پخش آنلاین به دو صورت کارایی دارد. فیلم‌های طولانی می‌توانند به‌سادگی به سریال‌های پخش آنلاین تبدیل شوند. بازتدوین پیتر جکسون از نماهای مستند «بیتل‌ها» در دهه1970 با عنوان «Let It Be» قرار بود فیلمی بلند باشد پیش از اینکه نهایتا به‌عنوان مینی‌سریالی 8قسمتی در «دیزنی پلاس» در سال2021 نمایش داده شود.
اقدام بحث‌برانگیزتر این است که فیلم‌های قبلا نمایش داده‌شده برای نمایش آنلاین تغییر داده می‌شوند. برای نمونه، فیلم حماسی «استرالیا» (2008) ساخته باز لورمن به مینی‌سریالی 6 قسمتی به نام «Faraway Downs» (برای نمایش در «هولو» و «دیزنی پلاس») تبدیل شد. لورمن در این‌باره گفته بود: «داستانگویی اپیزودیک برای پخش آنلاین تقویت شده است.»‌
پشت صحنه« قاتلان ماه کامل»


نمایی از فیلم ناپلئون


مکث
فیلم‌سینمایی یا مینی سریال؟


اسکورسیزی در فیلم گنگستری حماسی «مرد ایرلندی» (2019) نیز که 3دقیقه از «قاتلان ‌ماه کامل» طولانی‌تر بود، با وضعیتی مشابه مواجه شد. «مرد ایرلندی» دستمایه شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت که پیشنهاد می‌دادند به جای اینکه فیلم را در یک نشست ببینید، مثل مینی‌سریال تماشایش کنید. حتی استودیوهای سنتی احساس کردند قبول مسئولیت در قبال پروژه‌ای با این ‌زمان از نظر اقتصادی غیرممکن است و این یعنی اینکه پلتفرم‌های پخش آنلاین تنها گزینه جدی برای ساخت فیلم بودند. این تجربه می‌تواند در لحاظ‌‌کردن نظرات تماشاگران ناراضی هم به کار آید. بعد از کمپینی طولانی در شبکه‌های مجازی، استودیوی برادران وارنر نسخه «تدوین اسنایدر» فیلم ابرقهرمانی‌اش، «لیگ عدالت» را که پس از آمدن جوس ویدون به جای زک اسنایدر به‌طور اساسی قلع و قمع شده بود، اکران کرد. به قرار مسموع، استودیو برادران وارنر برای نسخه «تدوین اسنایدر» که 4ساعت و 2دقیقه بود و در سرویس پخش آنلاین «اچ‌بی‌او» مکس اکران شد، 70میلیون دلار هزینه کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :