• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209543
+
-

رزمندگان کلمه

گردهمایی نویسندگان و ناشران ایران و 20 کشور مسلمان در حمایت از کودکان غزه برگزار شد

گزارش
رزمندگان کلمه

علی‌الله سلیمی-روزنامه‌نگار

نویسندگان و ناشران ایران و 20کشور مسلمان جهان در یک اقدام هماهنگ و حمایتی با برگزاری گردهمایی همزمان در 20کشور مسلمان جهان حمایت خود را از کودکان غزه اعلام و بیانیه‌ای را در این زمینه صادر کردند. این گردهمایی وحدت‌بخش و تاریخی با حضور نویسندگان و ناشران کشورمان و همچنین 20کشور مسلمان جهان به صورت همزمان  برای حمایت از کودکان غزه با عنوان «ساعت ۱۲ به وقت قدس» برگزار شد. در کشورمان این گردهمایی با همکاری اتحادیه و مؤسسات ادبی و نشر ایران و اتحادیه‌های ادبی و نویسندگان کشورهای عربی در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. این گردهمایی در تهران علاوه بر نویسندگان و ناشران کشورمان، مهمانانی از کشور فلسطین و جنبش حماس داشت که هر یک از زاویه‌ای به محور مقاومت و نقش نویسندگان و ناشران اشاره کردند. گزیده‌ای از صحبت‎های سخنرانان و مهمانان این گردهمایی را در ادامه مرور می‌کنیم:

 ما هم می‌توانیم پیروز شویم
خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران:  در این نبرد ما شاهد شهادت بسیاری از نویسندگان و روزنامه‌نگاران بودیم؛ کسانی که شهدای فکر و اندیشه بودند. اگر جسد انسان از بین برود، فکر و اندیشه او باقی خواهد ماند. از برگزارکنندگان این برنامه تشکر می‌کنم. جنگ اصلی در میدان غزه نیست. این نبرد در ظاهر یک نبرد نظامی است، ولی حقیقت این نبرد چیزی دیگری است و بزرگ‌تر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم. ما شاهد تظاهرات میلیونی هستیم؛ به‌خصوص در کشورهای     اروپایی و آمریکایی.
 ما در طوفان الاقصی دیدیم که کلمه مقاومت به‌طور کامل محقق شده است. بعد از این شکست، 2معنای مهم به ما القا می‌شود: ما هم می‌توانیم پیروز شویم. چرا وقتی ما می‌توانیم برای پیروزی قدم برداریم، باید شکست بخوریم؟ این ملت فلسطین که جان خود را برای آزادی قدس فدا کرد، باید طعم این پیروزی را بچشد. مسئله دوم جنگ روایت‌هاست. امروز بدون اینکه هیچ رهبری این جنگ را هدایت‌کند، می‌بینیم که یک کودک فلسطینی این نبرد را به پیش می‌برد. کودکان فلسطینی از زیر آوار که بیرون آورده می‌شوند، سخنرانی‌هایی می‌کنند که مقاومت را تقویت می‌کند.‌ ای نویسندگان! شما رزمندگان کلمات هستید.

ابتکار عمل در دست قلم به دستان
سیدمجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین:
جهان جدیدی در حال شکل‌گیری است و آنچه بعد از جنگ جهانی به ما تحمیل شده بود، تمام‌شده است و این جنگ بسیار پربرکت و بسیار پرخیر یک تحول عظیم در جهان و به سمت عدالت‌خواهی رفتن را آغاز کرده است. امروز نظامی باید شکل بگیرد که مقدمه‌ای برای یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملأت ظلما و جورا باشد. ما منتظر منجی صلح و منجی بشریتی هستیم که یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملأت ظلما و جورا را انجام دهد. شکست صهیونیست قطعی و حتمی است، اما آنچه مسلم است این است که ما در جبهه نرم هنوز نتوانستیم با آنها مقابله کنیم. اگر ما می‌گوییم که در قرآن به قلم قسم یادشده است، یک ایست بازرسی در قیامت وجود دارد که در آنجا هرکسی که کم‌کاری یا اهمال‌کاری داشته است بازخواست می‌شود. قلم به دستان باید ابتکار عمل میدان جنگ نرم را به‌دست بگیرند و با استفاده از سوژه‌های این واقعه قلم‌فرسایی کنند.

قصه  آن روز پاییزی را نوشتم
محمد میرکیانی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان :
واقعیت این است که مجهزترین ارتش جهان به جنگ با کودکان آمده است. در سال ۱۹۷۳ چند کشور با هم هماهنگ شدند و جنگی را با نام عملیات اکتبر آغاز کردند. آن زمان شوق عجیبی بین مردم ایران برپا شده بود. یادم هست که مردم جلوی باجه روزنامه‌فروشی‌ها صف می‌کشیدند تا اخبار را بخوانند. خاطره آن زمان تبدیل شد به کتاب «آن روز پاییزی» که سال‌ها پیش آن را نوشتم. همه دوستان خود را به نوشتن فرامی‌خوانم و امیدوارم که در این دگرگونی جهانی سهمی داشته باشیم.

در پایان این مراسم از پویش کتابخوانی «الطنطوریه» نوشته رضوی عاشور رونمایی شد. این نخستین پویش بین‌المللی برای کتابخوانی است که توسط ایران و کشورهای عربی آغاز شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید