• چهار شنبه 13 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 26 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 03
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209281
+
-

کافه دارالخلافه

کافه دارالخلافه

معرفی:  برخی کافه‌های تهران چند ویژگی را با هم دارند، هم محل نوشیدن قهوه و خوردن خوراکی هستند و هم یک جای دنج برای مطالعه و هم مرکزی فرهنگی برای مرور تاریخ و هویت این شهر. کافه دارالخلافه در محله دولت از این کافه‌هاست.

مرور تاریخ
عمارت کافه کتاب دارالخلافه تا ۱۰۰ سال پیش در اختیار «مهین‌الملک مزینانی» داماد مظفرالدین‌شاه و همسرش «اقدس‌السلطنه» (خاله «علی امینی» نخست‌وزیر پهلوی دوم) بود و دکتر امینی در دهه ۴۰ آن را وقف کرد. سرانجام بعد از مرمت و احیا در سال ۱۳۹۷ درهای این کافه روی دوستداران فرهنگ، هنر، تاریخ و هویت تهران باز شده است.بنای کافه کتاب مثل همه خانه‌های اعیانی قدیمی اندرونی و بیرونی دارد، اندرونی شامل ۵ اتاق است که هر کدام نام یکی از محله‌های قدیمی تهران را بر پیشانی و تصاویر بزرگان آن محله را بر سینه دارد. راه‌پله باریکی اتاق‌های طبقه اول (محله‌های بازار و چاله میدان) را به طبقه دوم (محله‌های عودلاجان، سنگلج، ارگ) می‌رساند. ویژگی مشترک اتاق‌ها، میز و صندلی‌های لهستانی و طاقچه‌های بزرگ گچی است که رویشان مجموعه‌ای زیبا و چشم‌نواز از فانوس، سماور، ترازو، چراغ‌های والور و نسل اولیه رادیو و تلویزیون و دوربین‌ها، جام و شمعدان‌های برنجی و شیشه‌ای و... جا گرفته و روی دیوارها نقشه‌های قدیمی دارالخلافه تهران و عکس‌های قدیمی کمیاب آن دوره پیش چشم مراجعه‌کنندگان نصب شده است.

گنجینه‌ای ارزشمند
یکی از نقاط قوت و ویژگی منحصر به فرد این کافه، وجود کتابخانه غنی آن است که در عمارت جنوبی و کنار نمازخانه جای گرفته و در آن حدود ۳ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب ارزشمند، کمیاب و بعضاً نایاب با موضوعات تاریخی، ادبی، فرهنگی، مذهبی، رمان دیده می‌شود. همچنین نمونه مجله‌ها و روزنامه‌های دوره قاجاریه و پهلوی مانند صوراسرافیل، مرآت السفر، تربیت، شرف و شراف، دولت علیه، وقایع اتفاقیه، روزنامه‌های اطلاعات، مجله‌های سپید و سیاه، یغما، اطلاعات ماهانه، یادگار، معارف اسلامی، هنر و مردم و... نیز در اینجا موجود است. اگر گذرتان به این کافه کتاب افتاد، از بخش اسناد، غفلت نکنید چرا که مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است. برخی اسناد وقفی قدیمی ازجمله قدیمی‌ترین وقف‌نامه تهران متعلق به «ملامحمد مقیما رازی» مربوط به سال ۱۰۶۰ هجری قمری و سندی به خط فتحعلی شاه در این کافه کتاب نگهداری می‌شود که حتی در آرشیو کتابخانه ملی موجود نیست.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید