• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 23 آبان 1402
کد مطلب : 209107
+
-

12‌پیشنهاد شهردار تهران به شهرداران پایتخت‌های اسلامی

غزه را دوباره بسازیم

شهردار تهران در پیامی خطاب به شهرداران پایتخت‌های اسلامی، تلاش و تدارک برای بازسازی غزه را لازم دانست

گزارش
غزه را دوباره بسازیم

گروه سیاسی

همزمان با کشتار بی‌رحمانه مردمان غزه و تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای پایان دادن به این جنایت‌ها، علیرضا زاکانی، شهردار تهران پیامی مهم خطاب به شهرداران پایتخت‌های اسلامی صادر کرد. شهردار تهران در این پیام ضمن محکومیت هرچه شدیدتر اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، 12پیشنهاد خطاب به شهرداران پایتخت‌های اسلامی و دیگر جوامع سیاسی و مدنی صادر کرد. یکی از مهم‌ترین پیشنهادهای علیرضا زاکانی، همراه شدن شهرداران پایتخت‌های اسلامی در بازسازی ویرانه‌های غزه بوده است. این موضوع و دیگر پیشنهادهای شهردار تهران در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی مطرح شد و آنان به ارائه توضیحات درباره این  پیشنهادها پرداختند. شرح این گفت‌وگوها در ادامه آمده است.




شهردار تهران، پیگیر اجلاس شهرداران کلانشهرهای اسلامی شود

محسن پاک‌آیین، دیپلمات پیشین و کارشناس‌ارشد مسائل بین‌الملل:
در شرایطی که اقدام‌های جنون‌آمیز رژیم‌صهیونیستی در غزه و کشتار مردم مظلوم این منطقه همچنان ادامه دارد، نامه اخیر علیرضا زاکانی، شهردار تهران خطاب به شهرداران پایتخت‌های کشورهای اسلامی و ارائه پیشنهادها و ایده‌هایی به‌منظور حمایت از مردم غزه را باید به فال نیک گرفت. باید توجه داشت در شرایط کنونی و با توجه به بحران عمیق انسانی که رژیم‌صهیونیستی در غزه به‌وجود آورده‌است، هر اقدام سیاسی، مدنی، اقتصادی و حقوقی با 2هدف کلی «افشای جنایات صهیونیست‌ها» و «اجماع‌سازی جهانی علیه رژیم‌صهیونیستی به‌ویژه در سطح نهادها و سازمان‌های بین‌المللی» بسیار مفید خواهد بود. بر این اساس نامه اخیر شهردار تهران را نیز باید در این چارچوب مورد بررسی قرار داد.
معتقدم ایده‌های مطرح‌شده در این نامه را باید در 2بعد «تخصصی» و «عمومی» مورد بررسی قرار داد. پیشنهادهای مطرح‌شده درصورت اجرایی‌شدن، می‌تواند افشاکننده ابعاد گسترده جنایات رژیم‌صهیونیستی باشد؛ جنایاتی که در 2حوزه «انسانی – زیرساخت‌های شهری» و «آثار تاریخی – تمدنی» تخریب‌ها و تلفات گسترده‌ای برجا گذاشته‌است. ارتش صهیونیستی در این مدت خسارت‌های گسترده‌ای به هرگونه آثار مدنیت در غزه وارد کرده‌است. بنابراین باید به‌شکل مناسبی از ظرفیت‌های مدنی به‌منظور افشا و محکوم‌کردن جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه انسانیت و مدنیت در غزه بهره‌برد.در این زمینه پیشنهاد می‌کنم شهردار تهران پیگیری اجرایی‌شدن برگزاری اجلاسی در سطح شهرداران کلانشهرهای اسلامی، به‌منظور بررسی تخصصی جنایت‌های ضدمدنی و ضدبشری را در اولویت قرار دهد؛ اجلاسی که می‌تواند به میزبانی تهران برگزار شود. ازسوی دیگر باید در بعد غیرتخصصی نیز تأثیرات فعالیت‌های مدنی، از قبیل نامه اخیر شهردار تهران را مورد بررسی قرار داد. نکته مهم این است که با اتخاذ چنین رویکردهایی، می‌توان از شهرداران خواست که با استفاده از تأثیرگذاری‌ و ارتباطات خود، از دولت‌هایشان قطع روابط یا حداقل محدود‌کردن روابط با رژیم‌صهیونیستی را مطالبه کنند.

اجماع‌سازی شهردار تهران برای احیای زندگی در غزه

اسماعیل کوثری،نماینده تهران در مجلس: نامه اخیر علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره اقدام‌های جنایتکارانه رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، خطاب به شهرداران پایتخت‌های اسلامی دربرگیرنده پیشنهادها و ایده‌های اجرایی متنوعی در بخش‌های مختلف بود، اما معتقدم در شرایط کنونی و با توجه به وسعت بمباران‌های جنون‌آمیز غزه، تلاش و تدارک برای بازسازی این منطقه و فراهم‌آوردن شرایط و امکانات موردنیاز به‌منظور احیای زندگی طبیعی مردم مظلوم غزه، از اولویت‌هایی است که به‌صورت ویژه باید مورد توجه قرار گیرد. در شرایطی که رژیم‌صهیونیستی به‌صورت روزانه درحال رقم‌زدن جنایات ضدبشری گسترده‌ای علیه مردم فلسطین، به‌ویژه در باریکه غزه است، انجام اقدام‌هایی از این دست بسیار راهگشا خواهد بود و زمینه‌ساز گشوده شدن روزنه‌های امید و بازگشت به زندگی در دل مردم این منطقه می‌شود. باید درنظر داشت که فعالیت‌های این‌چنینی، کاملا براساس خط‌مشی و سیاست‌های کلان جمهوری‌اسلامی به‌منظور کمک به مظلومان جهان است و باید در این زمینه گام‌های ملموس و مؤثری برداشته شود؛ بنابراین در شرایطی که صهیونیست‌ها با هدایت کاخ‌سفید و حمایت برخی دولت‌های اروپایی می‌کوشند نور زندگی و امید را در غزه خاموش کنند، اجماع‌سازی مدنی به‌ویژه در سطح نهادهایی مانند شهرداری‌های پایتخت‌های اسلامی، قوت قلبی برای مردم مقاوم و ستمدیده غزه است که با تحمل حملات وحشیانه صهیونیست‌ها، درحال مقاومت هستند. درواقع آمادگی و پیشگامی شهرداری ‌تهران به‌منظور سازماندهی فعالیت‌ها در حوزه بازسازی غزه و تقسیم‌کار میان شهرداری‌های مختلف پایتخت‌های اسلامی می‌تواند زمینه‌ساز اقدام‌های مؤثری در این زمینه شود؛ همچنان‌که یکی از پیشنهادهای 10گانه رئیس‌جمهور ایران در اجلاس اخیر ریاض هم ناظر بر بازسازی غزه بود. ازسوی دیگر نباید ازنظر دور داشت که تبلیغات رسانه‌ای غربی – صهیونیستی بر خشکاندن ریشه‌های زندگی در غزه متمرکز شده‌است؛ راهبردی که با اجماع‌سازی برای بازسازی این منطقه ناکام می‌ماند.


تلاش شهرداری تهران در بازسازی ویرانه‌های غزه

مهدی خورسند، کارشناس مسائل غرب آسیا: پیامی که آقای زاکانی، شهردار محترم تهران خطاب به شهرداران پایتخت‌های اسلامی ارسال کردند، استفاده‌ هوشمند از یکی از ابزارهای حوزه دیپلماسی عمومی بود. موضوع بازسازی شهر غزه به قدری در شهرداری و شورای شهر تهران جدی بود که نشستی با محوریت همین موضوع در بین شهرداران کشور برگزار شد، اما قطعا این موضوع کافی نبود و حالا شهرداری تهران قصد دارد تا با همراه کردن دیگر پایتخت‌های اسلامی، ویرانه‌های غزه را از نو بسازد و مانع رسیدن رژیم صهیونیستی به این هدف شود که سرزمین غزه به‌طور کامل از روی زمین برداشته شود. اما این امر مشارکت تمامی کشورهای اسلامی و پایتخت‌های آن را لازم دارد که امیدواریم با همراهی آنان و پایان سرسپردگی‌شان به حاکمان غرب، این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

به‌کارگیری ظرفیت‌های حقوقی

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:
پس از انجام عملیات طوفان ‌الاقصی، مهم‌ترین نیاز محور مقاومت و مردم فلسطین، کسب حمایت سیاسی و توجه افکار عمومی به مظلومیت و حقانیت مردمان غزه بود.در مرحله فعلی خواسته اصلی جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش این است که فشارها بر رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کند تا هرچه زودتر آتش‌بس حاصل و ایده بمباران‌ غزه و حتی توقف‌های چندساعته حملات به حاشیه کشانده شود. این تلاش‌ها نیز تاکنون مؤثر بوده است؛ به‌گونه‌ای که امروز خواسته تمامی جوامع بشری اعلام آتش‌بس در غزه است و مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با این موضوع نیز بر بی‌اعتباری این رژیم افزوده است. در کنار این موارد، افکار عمومی نیز به‌علت فعالیت‌های جمهوری اسلامی فعال شده تا صدای مظلومیت مردم غزه نه تنها به ایران بلکه به کل جهان و حتی کشورهای غربی و ایالات‌متحده برسد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید