• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208981
+
-

چرا شکست اشغالگران در نبرد زمینی دنباله‌دار شده است؟

غزه؛ جهنم صهیونیست‌ها

تلفات نظامی صهیونیست‌ها ؛ 3برابر شهدای حماس

گزارش
غزه؛ جهنم صهیونیست‌ها

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

«امکان خلق هیچ‌گونه تصویر پیروزی وجود ندارد. اسرائیل عملا جنگ را در غزه باخته است»؛ این، اظهارات مقام‌های فلسطینی نیست؛ بلکه بخشی از مصاحبه یائیر واینریو، خبرنگار شبکه۱۱ تلویزیون اسرائیل است که اذعان می‌کند حقایق موجود در جنگ غزه به رسانه‌های عبری زبان اجازه نمی‌دهد تا تصویری رضایتمندانه از پیروزی این رژیم ارائه‌ دهند. این در حالی است که ابو عبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت فلسطین (حماس)‌ نیز 2روز پیش در سی‌وششمین روز نبرد طوفان‌الاقصی با اعلام اینکه نیروهای مقاومت پوزه رژیم اشغالگر و ارتش جنایتکار آن را به خاک مالیده‌اند، گفته بود: مبارزان از زیر زمین و روی زمین خودروهای زرهی و تانک‌های اشغالگران را نابود و منهدم می‌کنند. به ‌گفته ابوعبیده، نیروهای مقاومت از آغاز حمله زمینی به غزه انهدام بیش از 160خودروی زره‌پوش اعم از تانک، نفربر و بولدوزر اشغالگران را مستندسازی کرده است.


تمام جزئیات نبرد غزه به نفع مقاومت پیش می‌رود
قاصد محمد، تحلیلگر نظامی اردنی معتقد است که برتری میدانی به نفع مقاومت است که خود را جهت نبرد آماده کرده و وسایل، تجهیزات و راهکارهای لازم برای مقابله با نیروهای دشمن را در اختیار دارد. به‌ گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، قاصد محمد تأکید می‌کند که مقاومت در هر دو عرصه استراتژیک و میدانی در اوج توان خود قرار دارد و درصورتی که جنگ ادامه یابد، دشمن صهیونیستی در حالتی فرسایشی قرار می‌گیرد. به‌گفته او، نبرد جاری با تمامی جزئیاتش به نفع مقاومت پیش می‌رود جز اینکه تعداد تلفات غیرنظامیان فلسطینیان بیشتر است.

ناتوانی در سیطره بر حتی یک‌کیلومتر از غزه

سرگردانی نیروهای صهیونیست در نوار غزه پس از آغاز چند هفته از عملیات زمینی نیز نکته‌ای است که کارشناسان بر آن تأکید دارند. طارق عبود، تحلیلگر سیاسی لبنانی، به مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین می‌گوید که مقاومت، ضربات سختی به رژیم اشغالگر وارد کرده و آنها خشم خود را بر سر زنان و کودکان و غیرنظامیان خالی می‌کنند و این بیانگر عجز و ناتوانی آنها در برابر مقاومت است.
عبود با اشاره به اینکه نیروهای اسرائیلی حتی بر یک کیلومتر از خاک غزه سیطره ندارند و پیشروی خود را نتوانسته‌اند تثبیت کنند، می‌گوید صهیونیست‌ها با طرفی قدرتمند مواجه هستند که از توانایی‌ای برخوردار است که هر طرح و برنامه‌ای را به شکست می‌کشاند. به‌ گفته او، رژیم اشغالگر نمی‌تواند افکار عمومی را نسبت به هیچ دستاوردی در میدان قانع کند؛ بنابراین به این عملیات ادامه می‌دهد.

پیشروی در زمین‌های کشاورزی!

فایز الدویری، تحلیلگر نظامی اردنی نیز با اشاره به انهدام 2تیپ کامل ارتش اسرائیل از آغاز نبرد و تلفات 800نفری اشغالگران، می‌گوید: ارتش اسرائیل هیچ دستاوردی نداشته چون پیشروی زمینی‌اش تنها در مناطق کشاورزی و خالی از سکنه همچون بیت حانون، شارع‌الرشید و بیت‌لاهیا رخ داده است. الدویری با اشاره به نبرد ویرانگر مبارزان فلسطینی و صهیونیست‌ها می‌گوید با وجود توسل صهیونیست‌ها به انواع تکنیک‌های نظامی و حربه بمباران و پوشش آتشبار هوایی، عملیات نفوذ اشغالگران با ناکامی مواجه شده است.

تلفات 3برابری صهیونیست‌ها در حمله زمینی

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به شکست صهیونیست‌ها در حمله زمینی به غزه گفته در حال حاضر صهیونیست‌ها بخش‌هایی از غزه را بدون هیچ بررسی‌ای به‌صورت کور بمباران می‌کنند که منجر به شهادت کودکان و زنان می‌شود. به‌گفته او، در مرحله دوم صهیونیست‌ها با نیروی زمینی و بمباران هوایی این مناطق را تحت فشار قرار می‌دهند، اما نکته مهم اینجاست که در خط تماس، درگیری‌های نیروهای مقاومت و زرهی رژیم ‎صهیونیستی بسیار شدید است. در این صحنه‌ها، نبرد تانک با تن است و از آنجا که در هر وسیله زرهی 3نیرو قرار دارد و با توجه به اینکه روزانه به‌ طور متوسط 22تانک و تجهیزات صهیونیستی زده می‌شود می‌توان با نسبت‌سنجی میان کشته‌های اسرائیلی و شهدای فلسطینی گفت که اسرائیل در خط درگیری بیش از 3برابر فلسطینی‌ها تلفات می‌دهد و به ازای هر شهید فلسطینی 3نظامی صهیونیست به هلاکت می‌رسند. به‌گفته زارعی، تلفات روزانه صهیونیست‌ها در خط تماس جنگی به40نفر هم می‌رسد که بزرگ‌ترین حجم تلفات صهیونیست‌ها تاکنون است.

هلی‌برن به جای پیشروی زمینی!
به‌ گفته زارعی، مشکل اسرائیل آن جایی شروع می‌شود که جمعیت و ساختمان وجود داشته باشد و امکان جابه‌جایی عملیاتی، سخت می‌شود.به همین دلیل هنوز اسرائیلی‌ها نتوانسته‌اند منطقه کوچک شمالی را تصرف کنند. لذا اسرائیلی‌ها از تاکتیک هلی‌برن استفاده و در مناطقی در شرق غزه نفوذ کردند تا ادعای نفوذ به داخل شهر داشته باشند؛ درحالی‌که نیروهای زرهی هنوز در نزدیکی مرز باقی مانده بودند،‌اسرائیل از مناطق شمال از جمله بیمارستان شفا نقاط کوچکی را تصرف کرده  بود و وانمود می‌کرد که به مرکز و قلب شهر رسیده است، درحالی‌که این موضوع واقعیت نداشته و درگیری‌ها به‌شدت جریان دارد. اسرائیلی‌ها در اینجا برای حرکت نیروهای خودشان شروع به بمباران کردند و در همین جایی که هلی‌برن کردند، قبلا جنگنده‌های اسرائیلی اطراف بیمارستان رنتیسی را بمباران کرده بودند؛ یعنی اول بمباران و زمین سوخته ایجاد می‌کردند و سپس هلی‌برن انجام می‌دادند که این هم موفقیت‌آمیز نبوده است.

تحلیل آینده نبرد
به اعتقاد سعدالله زارعی، اگرچه جنگ نابرابر است، اما تجربه‌های قبلی نشان داده غزه‌ای که در 75سال گذشته ده‌ها بار از این حوادث را تجربه کرده اکنون تحولات جنگ را رقم خواهد زد؛ به‌ویژه اینکه این جنگ غیر از جنگ کلاسیک است و نیروهای مقاومت اغلب در یک لحظه از زمین بیرون می‌آیند و تانک‌ها را هدف قرار می‌دهند و مجدداً به داخل تونل‌ها باز می‌گردند. در واقع، مقاومت طرف فلسطینی تعیین‌کننده صحنه جنگ است و همه‌‌چیز حکایت از آن دارد که ارتش اسرائیل وارد چرخه شکست شده است. همانگونه که در چند هفته گذشته نتوانسته به اهداف خود دست یابد، بعد از این نیز نخواهد توانست.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید