• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208414
+
-

طرح کاشت نهال به ازای فرزندان چگونه تدوین شد؟

نقی شعبانیان؛ معاون امورجنگل سازمان منابع‌طبیعی

کاشت نهال به ازای تولد نوزادان طرحی است که به‌زودی در سراسر کشور اجرا می‌شود. جلسه‌ای با ادارات کل سراسر کشور برگزار کردیم و ظرف یکی دو‌ماه آینده طرح مدون و جامعی برای کاشت نهال نهایی می‌شود تا برای سراسر کشور ملاک عمل باشد. مشارکت مردم در این طرح کاملا اختیاری است و مشروط‌کردن صدور شناسنامه نوزادان به کاشت نهال که در ایلام مطرح شده بود، به هیچ عنوان صحت ندارد.
در گام نخست این طرح، به دنبال تعیین محل‌های مناسبی هستیم که قابلیت اجرا و تبدیل به بوستان مورد نظر را داشته باشند. بوستان درختان خانوادگی باید ویژگی‌هایی همچون دسترسی آسان، مساحت مناسب، آبیاری و نگهداری نهال‌ها داشته باشد.
پس از معرفی محل‌های تصویب شده ‌از سوی ادارات منابع طبیعی شهرها و استان‌های کشور، برای تأیید محل تعیین‌شده به منطقه می‌رویم و شرایط را بررسی می‌کنیم که زمین و مکان مورد نظر شرایط کافی را داشته باشد. افرادی که تمایل دارند در این طرح شرکت کنند، به‌صورت اختیاری می‌توانند یک تا 5نهال به نام فرزندان، پدر و مادر خود بکارند. یکی از ویژگی‌های مهم طرح این است که عرصه مورد نظر برای احداث بوستان باید سال‌ها بماند و نهال‌ها هم از گونه‌هایی انتخاب می‌شوند که عمر بالایی دارند تا یادگاری برای نسل‌های آینده باشد.
عرصه مورد نیاز مشخص شده است و طرح فنی آن در حال تدوین است که نحوه آبیاری، چگونگی نگهداری درختان و اینکه نهال‌ها با چه فواصل و چه ترکیبی کاشته شوند را به دقت مشخص می‌کند. بعد از کاشت نهال، تاریخ و نام گونه کاشته‌شده، نام شخصی که نهال را می‌کارد و نام شخصی که نهال به نام او کاشته شده در کنار درخت و روی تابو یا اتیکتی به‌طور اختیاری نصب می‌شود. موضوع مهم اما بحث نگهداری از نهال‌هاست که این موضوع هم در طرح فنی پیش‌بینی شده است. مردم درقالب توضیحاتی که کارشناسان ما در اختیار آنها قرار می‌دهند، نحوه آبیاری و نگهداری از درختان را آموزش می‌بینند اما اگر شخص یا اشخاصی درختان کاشته‌شده را به هر دلیل رها کنند، متولیانی را موظف به نگهداری از درختان می‌کنیم تا از تکرار تجربه‌های قبلی جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید