• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 16 آبان 1402
کد مطلب : 208389
+
-

حمایت 91 درصدی مردم از پوشاک ایرانی

نتایج نظرسنجی همشهری نشان می‌دهد که تهرانی‌ها حاضرند به خاطر حمایت از تولید داخل، پوشاک ایرانی بخرند

گزارش
حمایت 91 درصدی مردم از پوشاک ایرانی

سرور قاضی‌زاده- مدیر پژوهش

برنامه راهبردی دولت‌ دست‌کم طی دهه‌های گذشته، حمایت از صنعت پوشاک برای مصارف داخلی است. بر اساس برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت که در دولت نهم رونمایی شد و دولت‌ دهم و پس از آن دولت‌های بعد بر آن تاکید کردند، صنعت پوشاک قرار است مصارف داخلی کشور را تامین کند. بر اساس این برنامه رشته فعالیت‌های صنعتی کشور به لحاظ اولویت تولید و بهره‌مندی از حمایت دولت‌ها به 3 گروه عمده تقسیم می‌شود. گروه اول صنایعی که ارزآور بوده و توان رقابتی داشته و با هدف صادرات از حمایت دولت‌ها بهره‌مند خواهند شد. گروه دوم صنایعی که صرفا با نگاه مصرف داخلی از حمایت دولت‌ها بهره می‌برند و در نهایت صنایعی که چندان ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنند و لازم است با واردات نیازهای کشور را تامین کرد. در این تقسیم بندی صنعت پوشاک در گروه دوم طبقه بندی شده‌ است و حمایت دولت‌ها صرفا برای تولید حداکثری برای تامین نیازهای کشور خواهد بود. اما در این میان استقبال مردم از این صنعت چگونه است.
بیان مسئله و طرح موضوع: صنعت پوشاک طی سال‌ها‌ی گذشته با حمایت دولت توانسته‌است بازار انحصاری در داخل به دست آورد. وضع قوانین گمرکی 100 درصد برای واردات پوشاک خارجی از یک سو و الزام تولیدکنندگان داخلی به شناسنامه‌دار کردن کالاهای تولیدی و افزایش کیفیت محصولات از سوی دولت باعث شده است که پوشاک تولید داخل  بیش از پیش در کشور رونق بگیرد. اما در سوی دیگر استقبال و رغبت مردم برای خرید پوشاک ایرانی چقدر است؟
بررسی نگرش و رفتار شناسی شهروندان تهرانی در خرید پوشاک ایرانی و خارجی، بیانگر این نکته است که میزان استقبال دست‌کم مردم تهران از صنعت پوشاک داخلی به چه میزان است. این نظرسنجی معیاری در اختیار سیاستگذاران عرصه صنعت قرار می‌دهد تا با توجه به تدوین سیاست‌های راهبردی در حوزه صنعت به ویژه پوشاک نسبت به رویکرد جامعه آگاهی نسبی داشته باشند.  مرکز پژوهش همشهری، با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی دقیق در حوزه صنعت پوشاک به سراغ رفتارشناسی شهروندان تهرانی رفته است تا سلیقه و نگرش آنان را نسبت به پوشاک ایرانی و خارجی ارزیابی کند. این نظرسنجی به روش پیمایش تلفنی و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی و طبقه‌بندی شده در قالب مصاحبه با 815 نفر از شهروندان تهرانی از تاریخ 16 تا 23 مهرماه 1402 به اجرا درآمده  ‌است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید