فیلمِ لحظه
قسمت هفتم «ماموریت غیرممکن» دوستداران این فرنچایز را با صحنههای اکشن مهیج به وجد میآورد
ندا زندی
زمانی که قسمت نخست فرنچایز سینمایی «ماموریت غیرممکن» به کارگردانی برایان دیپالما و با بازی ستاره سینما تام کروز در سال 1996اکران شد، راجر ایبرت در نقدش بر این فیلم نوشت: «این فیلم، فیلمِ لحظه است و برای لذت بردن از آن باید در لحظه حضور داشت.» این راهنمایی کوچک و ارزشمند منتقد فقید سینما تکلیف شما را با این فرنچایز روشن میکند. در تمام 7 قسمتی که از این مجموعه اکران شده میتوان به خیلی چیزها خرده گرفت: منطق داستانی، قهرمانان شکستناپذیر، شریران کمهوش، کمبود احساسات انسانی، اتکای بیش از حد به تکنولوژی و هر کلیشه دیگری که در تریلرهای اکشن جاسوسی میبینیم. اما اگر در لحظه زندگی کنید، همه ضعفها و چیزهای نامعقولی که در این فرنچایز میبینید، میتواند در لحظه برایتان لذتبخش باشد؛ صحنههای اکشن، مبارزههای تن به تن، تعقیب و گریز، ریتم تند، تغییر چهرههای شگفتانگیز، رودستزدن به حریف در لحظه آخر، خیانت دوستان و رفاقت دشمنان، خوشمزگی و شوخی در پرمخاطرهترین لحظات و در نهایت پیروز شدن خیر بر شر. برای لذت بردن از قسمت تازه این فرنچایز هم باید در لحظه زندگی کنید و خودتان را به جریان بیوقفه اکشن بسپارید.
در قسمت هفتم این فرنچایز، با عنوان فرعی «ماموریت غیرممکن ــ روزشمار مرگ، قسمت اول»، اتان هانت (با بازی تام کروز)، مأمور سازمان جاسوسی «نیروی ماموریتهای غیرممکن» (The Impossible Missions Force یا بهطور خلاصه IMF)، به مبارزه با هوش مصنوعی فوقالعاده قدرتمندی به نام «انتیتی» (The Entity) میرود که گروه خلافکاری قصد استفاده از آن را برای رسیدن به اهداف شیطانی خود دارد. مثل همیشه، یاران کاربلد و باوفای هانت، لوتر (با بازی وینگ ریمز)، بِنجی (با بازی سایمون پگ) و ایلسا فاوست (با بازی ربکا فرگوسن) او را در این ماموریت همراهی میکنند.
کریستوفر مککواری که در چند سال اخیر در اغلب پروژههای تامکروز بهعنوان کارگردان یا نویسنده یا تهیهکننده حضور داشته و 2 قسمت قبلی فرنچایز «ماموریت غیرممکن» را کارگردانی کرده، کارگردانی قسمت هفتم را برعهده داشته است. مثل همیشه، صحنههای بدلکاری خطرناک فیلم را خود تام کروز انجام داده که شاید دیگر برای تماشاگران سینما امری عادی باشد، اما نباید فراموش کرد که کروز حالا دیــگــر61 ساله است و انجام چنین کارهایی در این سن و سال تحسینی دوچندان دارد.
استقبال از قسمت هفتم فرنچایز که حالا دیگر تثبیتشده است چطور بود؟ فیلم در گیشه 567.5میلیون دلار فروش کرد، اما با توجه به بودجه 291میلیون دلاریاش که آن را در ردیف یکی از گرانترین فیلمهای سینمای جهان قرار میدهد، در گیشه شکستخورده قلمداد شد. «ورایتی» تخمین زده بود با توجه به بودجه سنگین فیلم اگر فروش آن در اکران جهانیاش از 600میلیون دلار نگذرد، 100میلیون دلار از کف استودیو میرود. مطابق گزارش «ورایتی» فیلم در اکران سینمایی به سود نرسیده و احتمالا این اتفاق در پلتفرمهای پخش آنلاین رقم میخورد. فیلم در کل تولید پردردسری داشت. 2 روز مانده به آغاز فیلمبرداری، شیوع کووید-19کار را 6ماه به تعویق انداخت. پس از اینکه فیلمبرداری از سر گرفته شد، رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی حین فیلمبرداری در رسانهها سروصدا کرد. رعایت همین پروتکلهای بهداشتی هزینه تولید فیلم را بالا برد که البته بعدا مشخص شد بخشی از این هزینه (در حدود 70میلیون دلار) از طریق کمپانی بیمهکننده فیلم به جیب استودیو برگشته است.
با وجود همه این اتفاقات و فروشی که چندان امیدوارکننده نبود، قسمت هفتم «ماموریت غیرممکن» برای آن دسته از تماشاگرانی که دلشان برای دیدن اتان هانت و خطر کردنهای دیوانهوارش تنگ شده بود، فیلمی دیدنی است.
نظرات منتقدان درباره
«ماموریت غیرممکن ــ روزشمار مرگ، قسمت اول»
در نقدهایی که درباره فیلم نوشته شده، اغلب از اجرای صحنههای اکشن فیلم تعریف و تمجید شده است. اما داستان و موسیقی ازجمله مواردی هستند که به آنها خرده گرفته شده است. مطابق معمول، داستان فیلم چفتوبست لازم و منطقی ندارد و موسیقی فیلم هم نتوانسته همپای صحنههای اکشن پیش برود. در برخی نقدها هم اشاره شده که فیلم زیادی خودش را جدی گرفته و این بار دیگر خبری از شوخیهایی نیست که حس و حال طنز به فیلم میداد و تماشای آن را راحتتر میکرد.
پیتر بردشاو از «گاردین»:سابق بر این نسبت به فرنچایز «مأموریت: غیرممکن» دیدگاهی منفی داشتم اما باید گفت که این فیلم جدید بسیار سرگرمکننده است. جذابیت احمقانه و در عین حال جدی این فرنچایز در هر فیلم بزرگتر و بزرگتر شده و همین نیز بیننده را شگفتزده میکند.
پیتر دبروژ از «ورایتی»
کارگردان کریستوفر مککواری توانسته ساختاری بسیار خارقالعاده و پر از طراحی صحنه فوقالعاده ارائه بدهد و درضمن داستان این فیلم تازه را به خط داستانی کلی این فرنچایز گره بزند.
برایان تالریکو از «راجر ایبر دات کام»
فیلم «مأموریت: غیرممکن ـ روزشمار مرگ، بخش اول» فوقالعاده سرگرمکننده است که اصلا گذر زمان را در آن حس نمیکنید. این فیلم پر از سکانسهای اکشن بهیادماندنی است.
دیوید رونی از «هالیوودریپورتر»
بازیگران قوی، طراحی تولید درخشان و اکشنهای شگفتانگیز سبب شدهاند تا کموکاستیهای موجود در داستانگویی فیلم به چشم نیاید.
الکس گادفری از «امپایر»
فیلمی بیوقفه مهیج و پیوسته متحرک که از همان ابتدا پر از تنش است و حتی صحنههای آرام آن نیز احساس تنشزایی را منتقل میکند.