• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 9 آبان 1402
کد مطلب : 207606
+
-

مدرسه‌ای به وسعت شهر

شهرداران منتخب مدارس در گفت‌وگو با همشهری، برنامه‌های خود را برای داشتن مدرسه‌ای بهتر تشریح کردند

گزارش
مدرسه‌ای به وسعت شهر

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

از همان سن کم مسئولیت برعهده می‌گیرند و از دوران دانش‌آموزی وارد دنیای بزرگسالی می‌شوند. مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌شان را با قبول مسئولیت در مدرسه تقویت می‌کنند تا اعتماد به نفس‌شان افزایش یافته و خودشان برای محیط تحصیلی‌شان تصمیم‌گیرنده باشند. به آنها سمت شهردار مدرسه را می‌دهند تا رابط میان شهرداری و مدرسه باشند و برای حل مشکلات محیط پیرامون خود با کمک مدیریت شهری تلاش کنند. درواقع انتخابات شهرداران مدارس برگزار می‌شود که با هویت‌بخشی به نسل نوجوان، آنان را برای نقش‌پذیری در جوانی و سنین بالاتر آماده کنند.

بهاره؛ شهردار 14ساله
این را همه می‌دانیم که نسل جدید با نسل‌های گذشته زمین تا آسمان فرق دارد. این نسل برای پذیرش هر مسئولیتی آماده است و با قدرت در هر زمینه‌ای وارد عرصه می‌شود که این را می‌توانیم هنگام صحبت با این دانش‌آموزان احساس کنیم. بهاره 14ساله شهردار مدرسه شده و دوستانش با رأیشان او را در پایه هشتم به‌عنوان رابط شهردار ناحیه و مدرسه انتخاب کرده‌اند. او می‌گوید که تجربه اولش برای شهردار شدن در مدرسه است و برای رسیدن به این جایگاه هم شعار پوچ نداده است. این دانش‌آموز به دوستانش وعده داده تا برای هوشمند شدن مدرسه خود تلاش کند و به نظرش درست کردن آزمایشگاه و کتابخانه مدرسه، شعار بی‌نتیجه‌ای است؛ چراکه اصلاح این امور در کوتاه‌مدت میسر نبوده و به عمر شهردار شدنش نمی‌رسد. بهاره با قدرت 6معاون خودش را انتخاب کرده و برای انتخاب آنها پارتی‌بازی هم نکرده است. معتقد است که معیار مناسب برای تعیین معاونان، اخلاق‌مدار بودنشان است و دانش‌آموزانی که ارتباط خوبی با سایر دانش‌آموزان دارند را به این سمت منصوب کرده است. این شهردار 14ساله، می‌گوید: معاونانم در هر حوزه‌ای که استعداد داشتند، مسئولیت برعهده گرفتند تا بهتر بتوانند به من کمک کنند. شهردار کوچک ما توانسته با تبلیغات خوب 170رأی از دوستانش جذب کند و با اختلاف 50رأی شهردار شود. حالا او از قبول مسئولیتی که برعهده‌اش گذاشته شده خوشحال است و قول داده برای مدرسه خود از هیچ کاری دریغ نکند.

آوین؛ شهردار 15ساله
«من نماینده شما بین مدرسه و شهردار هستم» این بخشی از صحبت‌های آوین 15ساله بود که برایمان از نحوه شهردار شدن و شعارهایی که به دوستانش داده می‌گفت. این خانم شهردار کوچک که در پایه نهم درس می‌خواند، معتقد است باید کاری کند که مشکلات مدرسه حل شود و خود را در قبال مسائل محل تحصیلش مسئول می‌داند. آوین می‌گوید: قبل از اینکه برای انتخابات شهردار مدرسه شرکت کنم درباره وظایفی که باید به‌عنوان شهردار انجام دهم، اطلاعات کسب کردم و می‌دانم که برای ایمنی مدرسه و بهبود وضعیت وسایل ورزشی و... باید تلاش کنم. این شهردار مدرسه، تجربه هم دارد و پله‌پله برای رسیدن به جایگاه شهرداری بالا آمده است. آوین، معاونان خود را منصوب کرده و با جدیت به ما می‌گوید که همگی برای کار آماده شده‌ایم. او درباره معاونانش اینطور می‌گوید: 6معاون دارم که 2نفر آنها را از بین همکلاسی‌هایم انتخاب کرده‌ام، اما 4نفر دیگر از پایه‌های مختلف انتخاب شده‌اند. این شهردار کوچک که حسابی خود را آماده کرده، می‌خواهد از همین ابتدا کار را در دست بگیرد؛ چراکه وقتی از او درباره معاونانش پرسیدم به سرعت وظایف هریک از آنان را تشریح کرد که قرار شده هریک در چه حوزه‌هایی کار کنند. این دانش‌آموز 15ساله از انتخابش به‌عنوان شهردار توسط همکلاسی‌هایش بسیار خوشحال و امیدوار است که بتواند به وعده‌هایی که داده عمل کند تا خدایی ناکرده از اعتماد دوستانش سوءاستفاده نکند.

محمدعرفان؛ شهردار 14ساله
«هدف ما داشتن مدرسه بهتر، شعاری بود که برای گرفتن رأی شهردار‌شدن در مدرسه دادم» این را سیدمحمدعرفان 14ساله می‌گوید. تجربه شهردار شدن ندارد، اما در انتخابات شورای دانش‌آموزی پیش از این شرکت کرده بود و حالا نیز در مقام شهردار مدرسه توانسته نظر هم‌کلاسی‌ها‌ و دوستانش را جلب کند. او معاونان خود را انتخاب کرده و می‌خواهد از همان ابتدا با جدیت وارد عمل شود؛ چراکه در بین صحبت‌هایش به پیشنهادهای معاونانش برای بهبود وضعیت پیاده‌راه مجاور مدرسه یا بهبود فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در مدرسه اشاره کرد؛ هرچند که از نظر این شهردار کم‌وسن سال، باید روی پیشنهادهای معاونان حسابی فکر کرد و برنامه‌ریزی لازم را انجام داد. وقتی از محمدعرفان درباره معیار انتخاب معاونان پرسیدم تأکید جدی می‌کند که از تمام پایه‌های تحصیلی در مدرسه برای انتخاب معاونان استفاده کردم. او که خود پایه هشتم است، از بین پایه‌های هفتم و نهم معاونانش را انتخاب کرده که عدالت برقرار شود. او حالا خود را آماده کرده تا نماینده خوبی میان مدرسه و شهرداری باشد.



شهرداران در 440مدرسه انتخاب شدند

مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران:
در چند سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی انتخابات شهردار مدرسه برگزار نشد، اما سال گذشته بیست‌ودومین دوره و امسال نیز بیست‌وسومین دوره آن برگزار شد. امسال انتخابات شهردار مدرسه با شعار تعهد، مشارکت و مسئولیت‌پذیری در ۴۴۰ مدرسه برگزار شد. این انتخابات در مقطع متوسطه اول و دوم در مدارس دخترانه و پسرانه برگزار و از هر مدرسه یک شهردار انتخاب شده است. این انتخابات در راستای هویت‌بخشی به نوجوانان و افزایش تعامل بین مدرسه و شهرداری و همچنین حل مشکلات مدارس و دانش‌آموزان با کمک مدیریت شهری انجام می‌شود. امسال برای نخستین‌بار شهرداران مدارس علاوه بر اینکه درخصوص محیط مدرسه مسئولیت دارند، حوزه مسئولیتی آنها تا شعاع ۵۰۰متری مدرسه نیز مشخص شده و آنها می‌توانند مشکلات پیرامونی مدرسه را نیز شناسایی کرده و برای حل آن با شهرداران ناحیه و حتی شهرداران مناطق در ارتباط باشند. هر شهردار مدرسه می‌تواند متناظر با معاونان شهردار، معاون داشته باشد، ۱۵۰هزار دانش‌آموز در ۴۴۰‌مدرسه درگیر انتخابات شهردار مدرسه بودند که به‌زودی مراسم تنفیذ آنها با حضور شهردار تهران برگزار می‌شود. شهرداران نواحی و مناطق باید با شهرداران مدارس در ارتباط باشند و چه بسا مکاتبات و جلسات شهرداران پیشین مدارس نیز موجود است؛ چراکه این شهرداران مدارس موظف هستند که معضلات و مشکلات را شناسایی کرده و به اطلاع شهردار منطقه برسانند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید