• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207494
+
-

داستان بهنام؛ روایت دلاوری‌های یک نوجوان

معرفی کتاب
داستان بهنام؛ روایت دلاوری‌های یک نوجوان

داستان بهنام نوشته داوود امیریان روایتی است منسجم از دوران نوجوانی شهید بهنام محمدی متولد مسجد سلیمان و بزرگ شده خرمشهر که در روزهای آغازین جنگ به صف رزمندگان می‌پیوندد و با متجاوزین بعثی مبارزه می‌کند. صحنه‌های مبارزه این نوجوان ایرانی حیرت‌آور و داستان زندگی‌اش خواندنی است. این کتاب به همت نشر شاهد هم به زبان فارسی و هم ترکی منتشر شده است.
بهنام از زمان شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در صف مدافعان خرمشهر حضور داشت و روز عید قربان سال 1359و یک هفته پیش از سقوط خرمشهر، در سن 13سالگی به شهادت رسید.
در این کتاب ما با چگونگی شروع جنگ ایران و عراق، اتفاقات نخستین روزهای جنگ و نبرد دلیرانه مردمی آشنا می‌شویم که در نبردی نابرابر و کوچه به کوچه با کمترین امکانات و با بمب‌های دست‌ساز از خاک و خانه خود دفاع می‌کردند. نوجوانی را می‌شناسیم که یکباره بزرگمردی می‌شود که انسان را به حیرت و شگفتی وا می‌دارد. نثر داستان به زبان کوچه و بازار مثل خیلی دیگر از کارهایشان کاملا توانسته نزدیک شود.
کتاب از سه مقطع مهم تاریخی تشکیل شده که عبارتند از: قبل از انقلاب، جریان انقلاب و جنگ تحمیلی. نویسنده چون زاویه دیدش را دانای کل انتخاب کرده، می‌توانست در مورد پیروزی انقلاب بیشتر صحبت کند و به صحنه‌های پیروزی انقلاب بیشتر بپردازد.
کتاب داستان بهنام اثر خواندنی در ژانر کتاب نوجوان است و خواننده در زمان خواندن اثر الفتی با شخصیت اصلی داستان برقرار می‌کند که او را برای خواندن کتاب ترغیب می‌کند. این کتاب که در 31بخش کوتاه تنظیم شده، موفق به کسب جایزه در دو جشنواره کتاب دفاع‌مقدس شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید