• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191699
+
-

بهنام فرشته نجات بیماران

مرگ پسر 15ساله به چندین بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید

بهنام فرشته نجات بیماران

«پسرم همیشه دوست داشت به مردم کمک کند و حالا با رفتنش به بیماران زیادی کمک کرده و آنها را از مرگ نجات داده است»؛ این بخشی از حرف‌های مرد داغداری است که چند روز قبل پسرش در جریان یک حادثه رانندگی دچار مرگ مغزی شد اما او اعضای بدن پسرش را به بیماران نیازمند اهدا کرد و حالا همه، او و همسرش را برای تصمیم بزرگی که گرفته تحسین می‌کنند. اما این حادثه تلخ چگونه اتفاق افتاد؟
آن روز پرویز عنایت -که بهورز یکی از خانه‌های بهداشت در گنبدکاووس واقع در استان گلستان است- مشغول انجام کارهایش بود که ناگهان پسر یکی از همکارانش سراسیمه خودش را به خانه بهداشت رساند و گفت عمو، بهنام کنار جاده افتاده است و خودتان را برسانید. بهنام پسر 15ساله این بهورز بود. آن روز طبق معمول به مدرسه رفته اما زودتر تعطیل شده بود.
پرویز هنوز به‌درستی نمی‌دانست که چه حادثه‌ای اتفاق افتاده و بر سر پسرش چه آمده است. با این حال به‌سختی خودش را به محلی که حادثه در آنجا اتفاق افتاده بود رساند؛ جاده‌ای خلوت در حاشیه روستا. او پسرش را دید که کنار موتورسیکلتش بی‌حال روی زمین افتاده و سرش دچار جراحت شده بود. بهنام معمولا هر روز پیاده به مدرسه می‌رفت اما معلوم نبود چرا آن روز موتورسیکلت پدرش را برداشته و سوار بر آن شده بود. آنطور که شواهد نشان می‌داد او بدون اینکه با کسی تصادف کند با موتور زمین خورده و درحالی‌که کلاه ایمنی هم بر سر نداشت به‌شدت مصدوم شده بود. پدر بهنام با اینکه بهورز خانه بهداشت بود اما وقتی پسر نوجوانش را در این شرایط دید کار چندانی از دستش برنیامد. او به‌درستی نمی‌دانست باید چه کار کند. بهنام به‌سختی نفس می‌کشید و هر لحظه وضعیتش وخیم‌تر می‌شد. در این شرایط او به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شد.

در بیمارستان
وقتی پیکر نیمه جان پسر دانش‌آموز به بیمارستان رسید، فورا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تلاش کادر پزشکی برای نجات جانش آغاز شد. به‌دلیل آسیبی که به سر او وارد شده بود سطح هوشیاری‌اش پایین بود و بعد از چند ساعت به کما رفت. پدرش آنچه را در بیمارستان به چشم می‌دید باور نداشت، اما همه‌‌چیز واقعی بود. از آن روز پرویز یک لحظه هم به خانه برنگشت و یک هفته تمام در بیمارستان حضور داشت و پیگیر وضعیت پسرش بود. کادر درمان در این مدت تلاش‌های زیادی برای نجات جان پسر دانش‌آموز انجام دادند اما در نهایت او دچار مرگ مغزی شد و در شرایطی که احتمال بازگشت او به زندگی نزدیک به صفر بود به‌نظر می‌رسید عاقلانه‌ترین کار اهدای اعضای بدن او است. به همین دلیل کادر درمان تلاش کردند با پدر این بیمار برای اهدای اعضای بدن پسرش به بیماران نیازمند صحبت کنند.

تصمیم بزرگ
پرویز عنایت، پدر بهنام از روزی که به او اعلام شد پسرش دچار مرگ مغزی شده و دیگر به زندگی برنمی‌گردد به‌عنوان تلخ‌ترین روز زندگی‌اش یاد می‌کند. او می‌گوید:« هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم روزی برسد که بخواهم چنین تصمیمی بگیرم. وقتی به من گفتند کار تمام‌شده و بهنام دیگر برنمی‌گردد باورم نمی‌شد. شوکه بودم و حال خوبی نداشتم اما وقتی با چند نفر مشورت کردم به‌خودم آمدم. همه‌‌چیز واقعی بود و دیگر نمی‌شد برای پسرم کاری کرد. در این وضعیت بود که با همسرم که او هم حالش از من بدتر بود مشورت کردم و قرار شد برای رضای خدا و آرامش پسرمان اعضای بدن او را به بیماران اهدا کنیم. » او ادامه می‌دهد: « آن روز خواهش کردم که پسرم را برای آخرین مرتبه ببینم. با او خداخافظی کردم و حلالیت طلبیدم. گفتم برایت آرزوهای زیادی داشتم اما افسوس که این حادثه تو را از من گرفت. باورم نمی‌شد که باید با پسر 15ساله‌ام وداع کنم. روز سختی بود. بالاخره همه‌‌چیز تمام شد وبا موافقت من و همسرم پیکر بهنام به تهران منتقل و اعضای بدنش اهدا شد. » این پدر داغدار ادامه می‌دهد:« آنطور که به من گفتند قلب، کلیه‌ها، کبد، لوزالمعده و چند عضو قابل اهدای دیگر بهنام جداسازی و به چندین بیمار نیازمند که از مدت‌ها قبل در انتظار دریافت عضو اهدایی بودند پیوند زده شد. حالا چند روز از این اتفاق می‌گذرد و جای بهنام بیشتر از همیشه در خانه‌مان خالی است. پسرم همیشه دوست داشت به مردم کمک کند و حالا با رفتنش به بیماران زیادی کمک کرده است.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید