• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206952
+
-

دوم بمان

کاروان ایران با 8مدال طلایی که دیروز گرفت، جایگاه دومی‌اش را در پاراآسیایی هانگژو حفظ کرد

دوم بمان

ایران در دومین روز از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو هم جایگاه دومی‌اش را حفظ کرد. ورزشکاران ایران با مدال‌هایی که روز اول گرفته بودند، بعد از چین در رده دوم قرار گرفتند و با اضافه‌شدن مدال‌ها در روز دوم، این جایگاه تغییری نکرد. ایران تا عصر دیروز با 47مدال (16طلا، 19نقره و 12برنز) در حالی دوم بود که یک مدال طلا و یک نقره کاروان با اعتراض چینی‌ها حذف شده بود. چین هم با اقتدار (67طلا، 53نقره، 45برنز و مجموع 165مدال) در صدر است. ژاپن و ازبکستان نزدیک‌ترین تیم‌ها به ایران هستند که هر‌کدام 12طلا دارند. ژاپن به لطف 13نقره و یک مدال بیشتر از ازبکستان در رده سوم است. در بهترین شرایط ایران می‌تواند با دومی هانگژو را ترک کند.

   قایق پر شد
اسلام جاهدی خوشحال است که با مدال طلایش دل مردم را شاد کرده است. او که در کانو و در کلاس V12 مسابقه داد، در رقابت‌ با قایق‌هایی از نقره و برنز توانست به قهرمانی برسد و مدال طلا بگیرد. او چند مدال آسیایی دارد اما می‌گوید رفتن روی سکو در بازی‌های آسیایی سخت‌تر است. جاهدی همه کسانی را که در این مدت کنارش بودند، در این قهرمانی و مدال سهیم می‌داند: «این مدال فقط برای من نیست، از بالاترین فرد در فدراسیون تا بچه‌های رستوران، کارگاه و... در این مدال سهم دارند.»
شهلا بهروز راد هم دیروز در کانو و کلاس K13  مدال نقره گرفت. در کلاس K12 هم رویا سلطانی صاحب مدال برنز شد. روز اول بازی‌ها هم سعید حسین‌پور مدال طلا گرفت و سارا عبدالملکی مدال برنز. قایقرانان در حالی به 2طلا، یک نقره و 2برنز هانگژو رسیدند که برای نخستین‌بار حضور در بازی‌های پاراآسیایی را تجربه می‌کردند.
 
   و باز هم دست پر
مهرداد مرادی سریع‌ترین مرد هانگژو شد. او دیروز در دوی 100متر استارت زد و با زمان 11و17صدم ثانیه زودتر از همه رقبا به خط پایان رسید. مرادی با این سرعت، هم به مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی رسید و هم رکورد بازی‌ها را 4صدم ثانیه کاهش داد. او این طلا را به کسانی تقدیم کرد که در این چند سال بیشترین زحمت را برای او کشیده‌اند؛ به پدر و مادر و مربیانش: «آنها در این چند سال زحمت زیادی برایم کشیده‌اند و در سختی‌ها من را تحمل کرده‌اند. دستشان را می‌بوسم.»
دوومیدانی ایران در کلاس F54 پرتاب دیسک 2نماینده داشت. الهام صالحی با پرتاب 7مترو36سانتی‌متر به قهرمانی رسید و شهلا جدیدی با رکورد 6مترو25سانتی‌متر چهارم شد. پرستو حبیبی هم یک طلا به کاروان ایران اضافه کرد. او که آخرین نماینده ایران در پرتاب دیسک بود، با رکورد 28متر و 88سانتی‌متری که در پرتاب اول ثبت کرد، قهرمانی‌اش را در کلاس F32-51 قطعی کرد. حبیبی با این پرتاب، رکورد بازی‌ها را که دست خودش بود، ارتقا داد. دیگر دوومیدانی‌کاری که دیروز مدال گرفت، صادق بیت‌سیاح بود که در کلاس F24 پرتاب نیزه با پرتاب 45مترو20سانتی‌متر صاحب مدال نقره شد. مدال امیر خسروانی هم نقره‌ای بود. او که در پرش طول و کلاس T12 مسابقه می‌داد، با پرش 7مترو19سانتی‌متر دوم شد. در پرتاب نیزه کلاس F13 هم نماینده ایران روی بالاترین سکو ایستاد. علی پیروج با رکورد 63مترو73سانتی‌متر قهرمان شد و سجاد نیک‌پرست با پرتاب 62مترو92سانتی‌متر روی سکوی دوم رفت.
 
   برنز شیرین
در رشته دوچرخه‌سواری محمد دلیر در تایم تریل انفرادی یک‌ کیلومتر و در کلاس B نابینایان و کم‌بینایان به مدال برنز رسید.

    جودو و 2مدال دیگر
در جودو هم ایرانی‌ها یک نقره گرفتند و یک برنز. موسی غلامی در وزن 90-کیلوگرم کلاس J1 در فینال مقابل حریفی از چین باخت و دوم شد. مهدی برچلو، در وزن 73-کیلوگرم کلاس J1 به مدال برنز رسید. او در دیدار رده‌بندی نماینده‌ای از ازبکستان را شکست داد.
 
   نقره مادر برای پسر
تیراندازان زن ایران هم به 2مدال طلا و نقره رسیدند. در تپانچه بادی 10متر فائزه احمدی با امتیاز 263.2مدال طلا گرفت و ساره جوانمردی با 233امتیاز روی سکوی دوم ایستاد. جوانمردی در حالی روی سکوی دوم رفت که هم در دوره‌های قبلی بازی‌ها طلا گرفته بود و هم در پارالمپیک‌ها و مسابقات قهرمانی جهان روی سکوی اول رفته بود. او قبل از شروع بازی‌های این دوره چند ماهی از تمرینات دور بود و دلیل این دوری روز افتتاحیه باز‌ی‌ها مشخص شد. ساره با نوزاد 3ماهه در هانگژو حاضر شد و با او روی سکوی قهرمانی رفت. جوانمردی بعد از مدال نقره گفت: «مدال اصلی من نوزاد 3ماهه من است. من دوره قبل بازی‌های پاراآسیایی 2مدال طلا کسب کردم اما امسال فقط توانستم یک نقره به‌دست بیاورم، چون فقط ۱۴جلسه تمرین کرده بودم و امیدی به کسب مدال نداشتم اما خدا کمک کرد تا به‌خاطر آوش پسرم دست پر برگردیم. » جوانمردی درباره اینکه چرا در مراسم اهدای مدال با پسرش روی سکو رفت، توضیح داد: «برای آوش لباس مزین به پرچم ایران سفارش دادیم و امیدوارم در آینده بتواند جای پدر و مادرش را بگیرد و یک قهرمان دوست‌داشتنی برای مردمش باشد. اگر آوش کنارم نبود اصلا در بازی‌ها شرکت نمی‌‌کردم. اینکه نوزاد 3ماهه در مسیر سخت و طولانی همراه من باشد و یا شب بیداری‌ها سخت بود اما حضور او انگیزه مضاعفی به من داد تا بتوانم همه‌‌چیز را هماهنگ کنم.»
 
   یک سکو پایین‌تر
شناگران ایران در روز دوم مدال طلا را از دست دادند. سینا ضیغمی‌نژاد و شاهین ایزدیار که در ماده 200متر به آب زده بودند، طلا را از دست دادند؛ سینا نقره گرفت و شاهین برنز.

حسرت طلایی که به دل هاشمیه ماند
عمر خوشحالی هاشمیه متقیان و زینب مرادی در هانگژو طولانی نبود. آنها هنوز ذوق طلا و نقره‌‌شان را داشتند که گفته شد باید این مد‌ال‌ها را پس بدهند؛ مدال‌هایی که مسئولان ایران می‌گویند با ناحقی از آنها گرفته شده و میزبان مدعی است که طبق قانون عمل کرده است. این دو در پرتاب نیزه مسابقه دادند که متقیان طلا گرفت و مرادی نقره. میزبان مدعی است که کشورهای رقیب شکایت کرده‌اند و مدعی شده‌اند این دو ورزشکار چند دقیقه دیرتر از بقیه به کال‌روم‌ (اتاق انتظار قبل از شروع مسابقه که ورزشکاران باید خودشان را به سرداور معرفی کنند) رسیده‌اند. کمیته برگزاری این موضوع را به ایران اعلام کرد و مدال‌ها را پس گرفت اما ایران کوتاه نمی‌آید. دفاعیه ایران این است که اگر ورزشکاران خلاف قانون عمل کرده‌‌اند چرا سرداور به آنها اجازه داده مسابقه بدهند. ایران اعتراض رسمی خودش را به کمیته برگزاری و فدراسیون جهانی پارادوومیدانی اعلام کرده و منتظر نتیجه است. پرتابگر چین در این مسابقه سوم شد و مدال برنز گرفت. به‌نظر می‌رسد معترض اصلی خود چینی‌ها باشند. شروین اسبقیان، سرپرست تیم ملی دوومیدانی، این کار چینی‌ها را به سرقت تشبیه کرد. متقیان در صفحه اینستاگرامش به این اتفاق واکنش نشان داد. او تأیید کرده که یک دقیقه دیر به کال‌روم رسیده اما حرف او هم این است که سرداور مشکلی با این موضوع نداشته و حتی حکم قهرمانی او هم صادر شده بود. او خطاب به مخاطبانش نوشته است: «همه تلاشم را کردم که دل همه شما عزیزان را شاد کنم. شب‌هایی بود که فقط خدا می‌داند چگونه صبح شد. نه می‌بخشم و نه فراموش می‌کنم.»

تکواندوکاران هم روز دوم بازی‌ها به 4مدال رسیدند؛ 2طلا و 2نقره. رزا ابراهیمی در فینال وزن 57-کیلوگرم، دوسمالف از قزاقستان را 34 بر 15 شکست داد و قهرمان شد. در فینال وزن 70-کیلوگرم نیز مهدی پوررهنما حریفی از چین را 16 بر 3 برد و صاحب مدال طلا شد. سعید صادقیان‌پور هم در وزن 63-کیلوگرم فینالیست شده بود. او مقابل حریفی از مغولستان 6 بر 2 باخت و نقره گرفت. دومین مدال نقره هم به رومینا چمسورکی رسید. او در فینال وزن 65-کیلوگرم مقابل حریفی از چین 9 بر 3 باخت و دوم شد. تکواندو در روز اول به 3مدال برنز رسیده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید