• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206891
+
-

انتشار 2کتاب در حوزه سواد رسانه

کتاب «خبرسازان» و کتاب «اشتباه پراکنی» توسط نشر همشهری منتشر شد. «فرانچسکو مارکنی» مولف کتاب «خبرسازان» به تأثیر و انعکاس صدای هوش مصنوعی در عرصه روزنامه‌نگاری پرداخته است. کتاب «خبرسازان» با درک تحولات سریع دیجیتال و حضور هوش مصنوعی در اتاق خبر، سعی می‌کند استراتژی و مدل‌های نوین به‌کارگیری هوش مصنوعی در تحریریه‌ها را تدوین کند. فرانچسکو مارکنی، نویسنده کتاب، نخستین رئیس تحقیق و توسعه در وال استریت ژورنال و استاد مدعو دانشکده روزنامه‌نگاری کلمبیاست که در این کتاب به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا ماشین‌های هوشمند جایگزین خبرنگارها می‌شوند؟ آیا می‌توان به ماشین‌ها اعتماد کرد؟ آیا انسان‌هایی که خود پر از خطا و اشتباه هستند، می‌توانند ماشینی هوشمند پدید آورند که اشتباه نکند یا به‌ندرت اشتباه کند؟

کتاب «اشتباه پراکنی» نوشته «الییوسا اومورجی» و «کرستی رایل» با ترجمه مهدی فروتن نیز به‌‌تازگی از سوی نشر همشهری به ویترین کتابفروشی‌ها راه‌یافته است. در این کتاب به این نکته پرداخته شده است که پژوهشگران چهارگونه «سواد» برای عصر ارتباطات شناسایی کرده‌اند: «سواد رسانه‌ای (MEDIA LITERACY)» درباره آگاهی از دستور کار ایدئولوژیک یا تجاری متمایز برخی سازمان‌های رسانه‌های خبری است که می‌تواند بر شیوه گزارش یا تولید خبرها تأثیر بگذارد. «سواد اطلاعاتی (INFORMATION LITERACY)» به مهارت‌های تحلیلی و تفکر انتقادی هنگام دسترسی، ارزیابی و قضاوت درباره اطلاعات تازه (به‌ویژه اطلاعات آنلاین) نیاز دارد. «سواد خبری (NEWSLITERACY)» به چگونگی تعامل شهروندان با اخبار در جوامع آزاد می‌پردازد. با توجه به اینکه گزارش عینی اخبار ممکن است نیاز به قضاوت ارزشی داشته باشد، «سواد دیجیتال (DIGITAL LITERACY)» به این نکته اشاره می‌کند که تمایز بین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان اخبار در عصر دیجیتال همیشه مشهود نیست. سواد دیجیتال تمرکز خود را بر محتوای آنلاین و شیوه تولید آن می‌گذارد.
از بین این 4 نوع سواد، سواد اطلاعاتی برای پیشگیری از اشتباه پراکنی (MISINFORMATION) مهم‌ترین رکن است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید