• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 آبان 1402
کد مطلب : 206764
+
-

رکود در بازار مصالح ساختمانی

افزایش قیمت مصالح ساختمانی بازار این محصولات را با رکود مواجه کرده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در گفت‌وگو با همشهری در مورد وضعیت فعلی بازار مصالح ساختمانی گفت: بازار مصالح ساختمانی زمانی رونق دارد که مصرف آن زیاد باشد اما به‌دلیل تورم بخش مسکن، بازار مصالح ساختمانی از این گرانی تأثیر پذیرفت و انواع مصالح به‌خصوص آهن و فولاد با افزایش قیمت همراه  و این افزایش قیمت‌ها باعث رکود سخت در این بازار شد.
حمیدرضا رستگار ادامه داد: از آغاز سال 1402 تا مهرماه، بازار مصالح ساختمانی چندان رونق نداشته و رویه بسیار معمولی بر آن حاکم است هرچند برخی اوقات تغییرقیمت‌هایی رخ داده اما این تغییرات به‌دلیل افزایش تقاضا و رونق بازار نبوده بلکه متاثر از تورم عمومی کشور یا تغییر قیمت ارز خارجی ازجمله دلار بوده است. برای نمونه در بازار فولاد، افزایش قیمت‌ها متاثر از افزایش قیمت در بازار جهانی بوده است.

چشم‌انداز 1404فولاد دور از دسترس است
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با انتقاد از بی‌توجهی به چشم‌انداز تولید فولاد کشور در سال 1404 گفت: فولاد از بازارهای اصلی در ایران است اما متأسفانه با شرایط فعلی چشم‌انداز 1404 چندان قابل دسترس نیست.
رستگار ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که کارخانه‌های ما برای تولید فولاد دارند پیش‌بینی شد که تا سال 1404حدود 55میلیون تن فولاد تولید شود و هدف‌گذاری بر افزایش حجم صادرات به‌خصوص صادرات به کشورهای همسایه بود اما با وجود مشکلاتی که در زمینه تولید فولاد در داخل به‌وجود آمد ازجمله به‌علت قطعی برق و گاز و آب در حال حاضر از برنامه عقب هستیم چرا که آمار نشان می‌دهد تا سال گذشته تولید فولاد 30میلیون تن بوده است و بر این اساس احتمال اینکه ما بازارهای بیشتری را از دست بدهیم، زیاد است.
او با اشاره به زیان توزیع‌کنندگان در بازار مصالح ساختمانی تأکید کرد: درحالی‌که سرمایه بخش توزیع جذب بخش تولید می‌شود اما متأسفانه به‌دلیل نبود شفافیت در نحوه عرضه مصالح ساختمانی به‌خصوص فولاد، آسیب بسیاری به توزیع‌کنندگان واقعی این محصولات رسیده است که ضرر آن درنهایت متوجه بخش عمومی جامعه می‌شود.
این مقام صنفی با بیان اینکه شفاف نبودن بازار مصالح ساختمانی، گرانی بی‌ضابطه و رکود سنگین در این بخش را سبب شده است، گفت: در شرایط کنونی، بخش مهمی از بازار مصالح ساختمانی به‌دست بعضا افراد خاص افتاده که سودهای آنچنانی کسب می‌کنند بدون اینکه به کسی پاسخگو باشند اما در این میان، به‌علت نبود شفافیت ترجیح خیلی از فعالان واقعی این بخش این بوده که سرمایه خود را وارد این بخش نکنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با انتقاد از رویه عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا گفت: نحوه فعالیت بورس کالا برای ما غیرشفاف است و به‌نظر ما یکی از عواملی که قیمت مصالح ساختمانی را بالا برده است نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالاست. به‌نظر ما کسانی که در حوزه توزیع صلاحیت دارند باید این موضوع را بررسی کنند اما متأسفانه تا الان کسی به ما پاسخگو نبوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید