• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 آبان 1402
کد مطلب : 206733
+
-

سفرنامه یوهان شیلت برگر

سفرنامه
سفرنامه یوهان شیلت برگر

سفرنامه یوهان شیلت برگر با زیر عنوان «بردگی و سفرهای یوهان شیلت برگر در ایران، اروپا، آسیا و آفریقا» را ساسان طهماسبی به فارسی برگردانده و به‌تازگی چاپ سوم آن از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.
این اثر 348صفحه‌ای به‌عنوان سفرنامه‌ای خواندنی و فوق‌العاده، شامل گزارش‌های ارزشمندی از دوره تیموریان، اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به تصویر می‌کشد. این اثر در زمان نگارش خود به شهرت فراوانی دست یافت و به زبان‌های متعددی ترجمه شد. نویسنده در زمان بسیاری از این وقایع شاهد حضور بوده است؛ بنابراین، لشکرکشی‌های عثمانی در اروپا و آسیای صغیر، ماجراهای لشکرکشی تیمور، تضادهای پس از درگذشت وی برای جانشینی، نهادپذیری دولت آق قویونلوها، نبردهای داخلی در اولوس جوجی و مصر با دقت و واقع‌گرایی توصیف شده‌اند.
در این کتاب، نویسنده به یادداشت‌های خود درباره مسائل اقتصادی، تجاری و کشاورزی ایران، که توجه مخاطب را به‌خود جلب می‌کند، پرداخته است. علاوه بر این، تداعی تضاد میان دین اسلام و مسیحیت در عصر وسطی، فضای مذهبی سرزمین‌های اسلامی و تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی بین مسلمانان و ارامنه با دقت زیادی تشریح شده‌اند.
با توجه به این ویژگی‌ها، کتاب نه‌تنها به نشان‌دادن بخش‌هایی از تاریخ ایران و سرزمین‌های اسلامی و شرق اروپا می‌پردازد بلکه به‌عنوان یک منبع ارزشمند و قابل اعتماد برای پژوهشگران حوزه تاریخ مطرح می‌شود.
یوهان (هانس) شیلت برگر (1380- حدود 1440میلادی) جهانگرد و نویسنده آلمانی بود. وی در هلرن در نزدیکی لووهوف در نیمه راه بین مونیخ و فریزینگ متولد شده بود.شیلت برگر در سال 1394میلادی به مجموعه لینارت ریچارتینگر پیوست و سپس با سیگیس موند، پادشاه مجارستان (بعدها امپراتور)، به جنگ علیه امپراتوری عثمانی در مرز مجارستان رفت. در نبرد نیکوپولیس در 28سپتامبر 1396زخمی و زندانی شد. هنگامی که سلامتی خود را بازیافت، سلطان بایزید اول (یلدیرم) او را در سال‌های 1402–1396 به خدمت خود برد. در این مدت، به‌نظر می‌رسد وی نیروهای عثمانی را به مناطق خاصی از آسیای صغیر و مصر رسانده است.
 انتشارات امیرکبیر این کتاب را به بهای 175هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید