• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20646
+
-

سودی که در فلرها دود می‌شود

گازهای همراه را با استفاده از فناوری‌های نو می‌توان به سرمایه ‌ملی تبدیل کرد

درنگ
سودی که در فلرها دود می‌شود



سالانه میلیاردها فوت ‌مکعب گاز از طریق فلرهای نفتی در خوزستان سوخته می‌شود و طبق اعلام مسئولان محیط زیست استان، حدود 55 درصد آلودگی هوای اهواز ناشی از سوختن همین فلرهای نفتی است.
به گزارش همشهری، هدررفت گازهای همراه فلرهای نفتی در حالی رخ می‌دهد که به گفته مسئولان و کارشناسان، می‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید، علاوه بر جلوگیری از سوختن این حجم بالا که آلودگی شدیدی به همراه دارد، این گازها را به سرمایه ملی تبدیل کرد.


ضرورت استفاده از فناوری‌های نو

مدیر کل حفاظت محیط‌‌ زیست خوزستان می‌گوید: نگاه محیط‌‌ زیست به مقوله نفت، کاهش آلودگی و بازچرخانی سرمایه‌های ملی است، اما لازمه این اقدام این است که خود وزارت نفت هم در این زمینه کمک حال باشد.
«احمدرضا لاهیجان‌زاده» اظهار می‌کند: سالانه میلیاردها فوت‌ مکعب گاز از طریق فلرهای نفتی در استان خوزستان سوخته می‌شود، در حالی که با استفاده از فناوری‌های نو می‌توان علاوه بر جلوگیری از سوزاندن این حجم بالا که آلودگی شدید به همراه دارد، این گازها را به سرمایه تبدیل کرد و چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد. 

وی می‌گوید: به خاطر توسعه اقتصادی و صنعتی بدون در نظر گرفتن توان محیط زیستی، شاهد تغییرات اقلیمی در دنیا هستیم که پیامد آن ایجاد و گسترش خشکسالی، وقوع سیل و ذوب شدن یخ‌های قطبی است. 
مدیر کل حفاظت محیط‌‌ زیست خوزستان با اشاره به ضعف مدیریت آب در استان می‌گوید: در ۳۰ سال گذشته به اندازه ۷۰۰ سال قبل از منابع آب زیرزمینی استفاده کرده‌ایم و تداوم این وضعیت بسیار خطرناک است. 
لاهیجان‌زاده تاکید می‌کند: اگر وضعیت تالاب‌های ما خوب باشد و این عرصه‌ها آب‌ داشته باشند، نشانه این است که مدیریت آب به‌درستی عمل کرده است. اما این‌طور نیست و مهم‌ترین تالاب‌های استان ما در حال خشک شدن هستند.


صنایع کمک کنند

مدیر کل حفاظت محیط‌‌ زیست استان در ادامه بر ضرورت توجه صنایع به محیط‌‌ زیست تاکید می‌کند و می‌گوید: امروز شاهدیم که بخش‌های صنعتی خود پیشتاز برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های زیست‌محیطی و کارهای توسعه فضای سبز و راهکارهای کاهش آلودگی در محیط خود هستند. این نگرش در صنعت امیدوارکننده است. لاهیجان‌زاده می‌گوید: اهمیت محیط‌‌ زیست برای صنعت ما امروز بیشتر از دوران گذشته ثابت شده است و امیدواریم این روند با فرهنگ‌سازی تداوم داشته باشد. 

مدیر کل حفاظت محیط‌‌ زیست خوزستان در پایان اظهار می‌کند: از خانواده‌ها می‌خواهم که برنامه کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را از خود آغاز کنند و با تفکیک زباله در مبدا و کاهش مصرف پلاستیک در حفاظت از محیط‌‌ زیست سهیم باشند.


استفاده از گازهای همراه نفت برای تولید برق

یک کارشناس اقتصاد هم می‌گوید: مهم‌ترین راهکاری که بخش غیردولتی برای استفاده از گازهای همراه نفت در نظر گرفته است، تولید برق با هدف صادرات است.
«احسان رنجبر» می‌گوید: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد با استفاده از این گازها، امکان افزایش 3هزار مگاواتی ظرفیت برق صادراتی کشور وجود دارد. استفاده از این راهکار با توجه به هزینه کم و زمان‌بری پایین برای اجرا شدن، متقاضیان زیادی دارد.

این کارشناس اظهار می‌کند: اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت با هدف تولید برق، تنها در صورتی که وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق تولیدی را با قیمتی متناسب با متوسط قیمت برق صادراتی کشور خریداری کند، اقتصادی می‌شود و قابلیت تبدیل به سرمایه ملی را دارد. وی می‌گوید: با وجود نوسانات حاکم بر تولید برق با استفاده از گازهای همراه نفت، وزارت نیرو می‌تواند به صورت ماهانه، معادل حجم برق دریافتی از این گازها را به صادرات تخصیص دهد تا استفاده از گازهای همراه نفت اقتصادی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید