• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20639
+
-

بازی اصناف در زمین گل آلود اقتصاد

پوپک قاسمی| روزنامه‌نگار:


چند وقتی است که قیمت کالاهای اساسی رو به گرانی می‌رود و با وجود اینکه حرف هایی در مورد مهار غول تورم زده می شود، کنترل و ادارۀ بازار در شرایط فعلی مشکل است. گران شدن کالاهای اساسی اتفاقی غیرعادی نیست و این روزها گاه و بیگاه باید منتظر گران شدن یک کالای مصرفی باشیم. یک روز مرغ یا تخم مرغ گران می‌شود، یک روز گوشت یا برنج و دیگر اقلامی که تأمین آن‌ها دشوارتر می شود. 

این وضع در استانی مانند اردبیل که سرانه درآمد مردم بنا به برآوردها از میانگین کشوری کم‌تر است و رتبه های بالای بیکاری را دارد، مشکلی جدی جلوه می‌کند. استان اردبیل شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد و در بسیاری زمینه‌ها از لحاظ توسعه از استان های کمتر توسعه یافته کشور به حساب می‌آید. در این شرایط اصناف و بازاریان می‌توانند با همدلی بیشتر نقش مهمی در برهه کنونی داشته باشند. زیرا اصناف از نهادهای گستردۀ مدنی هستند که نقش ویژه ای در تنظیم وضع بازار و قیمت گذاری کالاها دارند. کارشناسان معتقدند وظیفۀ کنترل بازار در انحصار دولت نیست و اصناف و بازاریان نیز در تنظیم بازار نقش تاثیرگذاری دارند. 
اکنون وظیفۀ اصناف استان، جلب اعتماد مردم به جایگاه همدلانۀ بازار، است. مردم انتظار دارند افزایش قیمت کالاهای مصرفی، عادلانه و منطقی باشد و بدانند که قیمت گذاری های نابسامان موجب بی اعتمادی مردم به اصناف، به شکل های متفاوت می شود. ضعف اتحادیه های صنفی در ساختار نیروی انسانی و منابع مالی را می توان پاشنه آشیل فعالیت اصناف دانست و توانمند کردن آن ها می تواند از اختلال در بازار جلوگیری کند.

 بنابراین برای ایجاد تاثیرگذاری مثبت اصناف در بازار باید آموزش اصناف به طور مستمر، از سوی خود اصناف اجرا شود، چرا که در دوران گذشته، اصناف و کسبه به صورت سنتی کار و با مردم سلوک می‌کردند، اما با توجه به پیشرفت‌های جوامع، باید اصناف را از روش‌های تازۀ داد و ستد و از علم روز اقتصاد آگاه کرد تا بتوانند در عرصه اقتصادی در برابر مردم به درستی نقش آفرینی کنند. مبارزۀ منطقی و پیگیر با قاچاق کالا و احتکار کالاهای مورد نیاز مردم و آگاه کردن مردم و اصناف از آسیب های این دو آفت ناپسند در بازار مصرف می‌تواند تا حدود زیادی در کنترل قیمت ها و ایجاد اعتماد مردم از کارکرد بازار و اصناف موثر باشد. چرا که در غیر این صورت، دود قاچاق و احتکار فقط به چشم مردم نمی رود، بلکه خود بازاریان نیز ضررهای آن را زود یا دیر خواهند دید. همچنین اصناف با حمایت از تولید ملی و داخلی می توانند زمینۀ رشد، پیشرفت و رقابت سالم را برای تولید کنندگان داخلی فراهم کنند تا چرخه اقتصاد به خوبی بچرخد.

این خبر را به اشتراک بگذارید