• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20638
+
-

عزم جزم برای حضور بانوان در ورزشگاه ها

‌فرحناز چراغی| خبرنگار:

 این روزها موضوع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها برای دیدن مسابقات داغ شده است. برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال جو ورود زنان به ورزشگاه ها را پررنگ تر کرده است. 
در کرمانشاه نیز سخنگوی هیأت کشتی استان، خبر اجازه حضور بانوان کرمانشاهی در سالن کشتی خردسالان را داد که با استقبال قابل توجهی در استان مواجه شده است. بر اساس تصمیم حراست اداره کل ورزش جوانان، زنان کرمانشاهی از این پس می توانند رقابت های کشتی خردسالان را در سالن ها تماشا کنند. 

خبر امکان حضور زنان کرمانشاهی در سالن کشتی خردسالان شاید اولین گام و نخستین خبر برای حضور بانوان کرمانشاهی در ورزشگاه های استان باشد. برخی از دولت هایی که بر سر کار آمده اند، به‌ویژه دولت دوازدهم تلاش بسیاری برای حل مشکل ورود زنان برای دیدن مسابقات ورزشی کرده اند، اما به دلایل مختلفی اجرای این تصمیم به طور جدی عملی نشده است که به یقین جای بررسی بیشتر دارد.

بسیاری به این معتقد هستند که پیش‌شرط رفع این محدودیت ایجاد فضای سالم و رفع برخی مشکلات اخلاقی در ورزشگاه‌ها است که چنین فضایی هنوز فراهم نشده است. از طرفی اعتقادات، هنجارها و عرف حاکم بر خانواده های ایرانی، از جمله حرمت های خانوادگی در کرمانشاه نیز ممانعت زنان را برای حضور در ورزشگاه تا حدود زیادی پررنگ تر می کند. با وجود تلاش‌هایی که دولت های مختلف برای فراهم شدن امکان و زمینۀ حضور بانوان در ورزشگاه ها کرده‌اند و می‌کنند، همیشه ترس از آسیب های فرهنگی و اجتماعی جلوتر از تصمیمات و مصوبه ها پیشتر رفته است و بسیاری از خانواده ها نیز  هنوز نتوانسته اند این حضور را بر ای کسان خود روا بدانند. 

با این وجود عزم دولت و بسیاری از مسئولان کشوری و استانی برای گشایش در ورزشگا ها به روی بانوان جدی است. نرسیدن به یک الگوی بومی و محلی برای حضور بانوان در استادیوم های ورزشی مشکلی است که نیازمند کار فرهنگی و اجتماعی ویژه است. با توجه به محیط خاص فرهنگی استادیوم های ورزشی، مسئولان هنوز نتوانسته اند امکانات حضور امن از آسیب ها را برای بانوان در این محیط ها فراهم کنند.

موانع فرهنگی و اجتماعی را پیش روی حضور بانوان در ورزشگاه ها نیاز به بررسی بیشتر از سوی مسئولان دارد و مسئولان امر باید فکری اساسی برای فراهم آوردن ساز و کار مناسب برای کاهش  این آسیب ها کنند.
به هر صورت اقشار مختلف مردم کرمانشاه با حساسیت فراوان این موضوع را دنبال میکنند و باید ملاحظات فرهنگی و اجتماعی ویژه ای را در این موضوع رعایت کرد. به طوری که کمترین میزان هزینه ها را در صورت اجرای این طرح در بر داشته باشد. گرچه در هر حال اقدامی مثبت و دلگرم کننده برای افزایش نشاط و پویایی در جامعه محسوب می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید