• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206219
+
-

فواید بازی‌های فکری برای رشد کودکان

فکر بکر
فواید بازی‌های فکری برای رشد کودکان

بازی‌کردن را همه‌ی بچه‌ها دوست دارند اما بازی‌های فکری به جز سرگرم‌شدن و لذت‌بردن، فواید دیگری هم دارد. اگر می‌خواهید فواید بازی‌های فکری را بیش‌تر بدانید مطالب زیر را بخوانید:

افزایش قدرت تخیل و تقویت خلاقیت
چیدن یک پازل کوچک برای
به چالش‌کشیدن ذهن یک کودک‌ پیش‌دبستانی کافی است و اگر به اندازه‌ی کافی برای حل آن پازل تشویق شود، تمام خلاقیت خود را برای سرهم‌کردن قطعات پازل‌به‌کار می‌گیرد.

افزایش تمرکز و توجه
از آن‌جایی که در انجام بازی‌های فکری، کودک، با مسئله‌ای مواجه است که باید آن را حل کند، حداکثر توجه و تمرکزش را به‌کار می‌گیرد و اگر این رفتار برای او به یک عادت تبدیل شود، در ایام بزرگ‌سالی از فواید بی‌شمار این تمرکز و دقت بهره می‌برد.

رشد اجتماعی کودک
انجام بازی فکری، راهی برای رشد اجتماعی کودکان و افزایش اعتماد به نفس آن‌هاست و روحیه‌ی مشارکت را در آن‌ها تقویت می‌کند.

 کودکان یک تا سه سال
بازی‌های ساده‌ای مانند حلقه‌ هوش برای این گروه سنی بسیار مناسب است. این بازی به ظاهر ساده به کودک کمک می‌کند تا بین حرکات چشم و دستش هماهنگی ایجاد کند، مفهوم اندازه و رنگ‌ها را درک کند و از توانایی مغزش برای مرتب‌کردن حلقه‌ها استفاده کند.

کودکان سه تا شش سال
یکی از بازی‌های مناسب برای کودکان این گروه سنی، بازی جنگا است. این بازی برای تقویت مهارت حرکتی و افزایش هماهنگی بین حرکات چشم و دست فوق‌العاده است. هم‌چنین کودک یاد می‌گیرد که قبل از انجام هر کاری، فکر کند و بی‌گدار به آب نزند که کل برجی که ساخته شده،  فرو نریزد!

 کودکان هفت سال به بالا
از جمله بازی‌های فکری محبوب و هیجان‌انگیزی که کودکان هفت تا 12سال می‌توانند از انجام آن لذت ببرند، بازی پاچینا است. در واقع این بازی یک جور پازل پیشرفته‌تر است که کودکان برای انجام آن با هم همکاری می‌کنند.

نوجوانان
بازی بمب ساعتی ازجمله بازی‌های فکری است که افراد بالای 13سال می‌توانند از انجام آن لذت ببرند. این بازی براساس رمان معروف شرلوک هولمز طراحی شده و در عین هیجان‌انگیز‌بودن به پرورش فکری و افزایش تمرکز افراد کمک می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید