• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20599
+
-

منطقه آزاد به شرط بندر

استان موفق به حفظ بندر سبز گمیشان در این طرح و البته به شکل منفصل شد

منطقه آزاد
منطقه آزاد به شرط بندر



ستاره حجتی| گرگان ـ خبرنگار :

با وجود گذشت چند سال از تصویب طرح منطقه آزاد اینچه برون همراه با دیگر مناطق چندگانه آزاد و ویژه اقتصادی و ارسال آن به مجلس از سوی دولت، هنوز هم طرح منطقه آزاد این منطقه به تصویب نهایی در صحن نرسیده است. 
اردیبهشت 97 بود که خبری در وب سایت خبری مجلس شورای اسلامی، در خصوص این مناطق منتشر شد. بنا به آنچه در این خبر درج شده بود، رئیس مجلس شورای اسلامی،از تصویب لایحه مناطق در صحن مجلس تا پایان اردیبهشت خبر می‌داد. 


پایان یک ماه

یک ماه از تاریخ گفته شده از سوی رئیس مجلس می‌گذرد ‌ اما خبرها همچنان همان روایت‌هایی را تکرار می‌کنند که پیش‌تر نیز گفته شده بود: لایحه مناطق به تصویب کمیسیون‌های تخصصی رسیده و در انتظار آرای عمومی نمایندگان در صحن شورای اسلامی است. 

ماه گذشته حکمی از سوی «مرتضی بانک» ‌رئیس سازمان مناطق آزاد کشور به نام «رضا مروتی» مشاور استاندار و نماینده او در پیگیری منطقه آزاد منتشر شد که او را به عنوان مدیر طرح منطقه آزاد اینچه برون معرفی می‌کرد. با این حال مروتی که پیش‌تر نیز این طرح را در قالب معاون عمرانی سابق استانداری دنبال می‌کرد، در تماس‌های مر‌کز همشهری، حاضر به پاسخ‌گویی نشد و به نظر می‌رسد مانند گذشته ترجیح می‌دهد در سکوت رسانه‌ای و خبری ‌فعالیت کند. در این سکوت خبری اما‌ به نظر برخی نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی، خبرهای تازه در راهند.


مرز گلستان برای کشور مهم است

«نبی هزار جریبی» نماینده ‌گرگان و آق قلا می‌گوید: ‌‌ایجاد منطقه آزاد آرزوی قلبی مردم گلستان بود. یکی از دلایلی که نیاز به احداث منطقه آزاد اینچه برون احساس می‌شود، بحث مرزی بودن استان است و گلستان به دلیل موقعیت خاص خود می‌تواند این کریدور را برای ارتباط با کشورهای سی آی اس ایجاد کند.
او ادامه می‌دهد: در مورد منطقه آزاد برای ما واردات و صادرات بسیار مهم است. خوشبختانه راه آهن چین به مرز وصل شد و محموله‌ای هم چند ماه پیش از مرز گلستان وارد کشور شد.‌ موضوع منطقه آزاد هم مدت‌هاست که دولت لایحه آن را داده است اما در سنوات قبل به مجلس وارد شد که رای نیاورد. در مجلس دهم اما جلساتی با ترکان برگزار شد که آن زمان ‌رئیس مناطق کشور بود‌ و پس از آن هم نشست‌های تخصصی و رایزنی‌ها دنبال شد و در این پروسه لایحه به کمیسیون اقتصادی مجلس رسید. 


مشکلات رفع شد 

نماینده ‌گرگان و آق‌قلا در مورد نظر این کمیسیون در خصوص این لایحه می‌گوید: ایراد کمیسیون‌ این بود که طرح از نظر امنیتی هم مشکل دارد و به چند 10 هزار هکتار ‌‌منطقه آزاد نیازی نیست - زیرا تا ساحل گمیشان را پوشش می‌داد‌.  در حال حاضر منطقه تا حدود 11 هزار هکتار کوچک شده است. یکی دیگر از موضوعاتی که برای مناطق آزاد ما بسیار مهم بود بندر سبز گمیشان بود. 
بنابراین نمایندگان بسیار بر آن پافشاری می‌کردند. در حال حاضر به شکل ضمنی مصوب شده است که بندر سبز حذف نشود بلکه به شکل منفصل از منطقه آزاد اینچه برون باشد که البته زیر مجموعه آن است. این موضوع در کمیسیون اقتصادی
 هم مصوب شده است که برای ما بسیار مهم بود. 

هزار جریبی می‌گوید: در حال حاضر بار دیگر موضوع باید به صحن بیاید و 290 نماینده به آن رای دهند. موضوع فقط منطقه ما نبود بلکه 7 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی هم بودند که  هر کدا‌م مشکلات کوچک و بزرگی مشابه مورد ما داشتند که باید رفع می‌شد. یکی از مشکلاتی که طی این مدت پیش آمد این بود که برخی استان‌ها هم طلب مناطق دیگری را داشتند. در مناطق آزاد بحث نظارت بر کالاهای غیر ضروری و جلوگیری از قاچاق کالا بسیار مهم است. 
در حال حاضر همه مشکلات منطقه آزاد حل شده است و تنها در انتظار نظر مجلس است. مجلس هم تاکید دارد که دولت باید نظارت ویژه‌ای بر این موضوع داشته باشد. 


زمان تصویب نزدیک است

نماینده ‌‌گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی هم از مطرح شدن دوباره این لایحه در آینده‌ای نزدیک در مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد. او معتقد است تصویب و راه‌اندازی این طرح بزرگ در گلستان می‌تواند 8000 هزار اشتغال در استان ایجاد کند. 
«قرجه طیار» می‌گوید: ایجاد اشتغال برای جوانان یکی از دغدغه‌های اصلی  کشور است و در این حوزه در برنامه ششم توسعه، طرح‌های مناسبی دیده شده است. یکی از بخش‌هایی که استان برای افزایش اشتغال بر آن تاکید دارد،‌‌ ایجاد منطقه آزاد در کنار طرح‌های بزرگی مانند کریدور ریلی است. بدون شک تکمیل پروژه‌های ریلی و همچنین شروع به فعالیت در منطقه به عنوان منطقه آزاد، تحولی بزرگ در استان خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید