• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20554
+
-

طلای یزد از سکه افتاد

طلاسازی‌‌ها شرایط خوبی ندارند و با 5 تا 10 درصد ظرفیت خود کار می‎‎کنند

اقتصاد
طلای یزد از سکه افتاد




علی مختاری| یزد - خبرنگار:

این روزها تغییرات قیمت سکه و طلا به تیتر اول رسانه ‏‏ها تبدیل شده، موضوعی که تلاطم بازار ارز بر آن دامن زده است و هر روز با خبر جدیدی در رابطه با افزایش و کاهش قیمت طلا روبه‌رو می‌شویم.
نبود ثبات در قیمت‏‏گذاری موجب شده تا یزدی‎‎ها دست از خرید طلا بکشند، به طوری که در 3 ماه اول امسال، نسبت به سال گذشته، فروش مصنوعات طلای یزد تا 80 درصد کاهش داشته و معامله طلا تنها به طلای خام و سکه محدود شده است. این در حالی است که خلوص بالای طلا و خلاقیت هنرمندان یزدی در ساخت و منحصر به فرد بودن دست‌ساخته‌های آنها موجب شهرت جهانی طلای یزد شده است؛ گرچه طلاهای ساخت ایتالیا و چین و برخی دیگر کشورها توانسته تا حد زیادی بازار طلاسازی سنتی را در یزد کساد کند، اما طلاهای سنتی یزد هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و اغلب آنهایی که به دنبال طلای دست‎‎ساز با عیار 20 هستند، یزد را برای خرید خود انتخاب می‏‏کنند.

با همه این توصیف‎‎ها، رکود بازار بر این صنف تاثیر بسیاری گذاشته و مشکلات مالی زیادی برای فعالان این هنرصنعت ایجاد کرده، به طوری که صدور پروانه کسب در اتحادیه طلافروشان یزد رشد منفی یافته است.


کاهش 33 درصدی اعضای اتحادیه

رئیس اتحادیه فروشندگان طلای یزد با بیان اینکه این اتحادیه 2 هزار عضو دارد، تصریح می‎‎کند: سال گذشته این تعداد 3 هزار نفر بود، ولی امسال با کاهش 33 درصدی اعضا روبه‌رو بوده‏‏ایم.
«محمدرضا نوری‎‎زاده» با بیان اینکه عمده اعضای اتحادیه به صورت کارگاه‌های خانگی فعالیت دارند، می‎‎گوید: با وضعیت موجود بر بازار، پیش‎‎بینی‎‎ها حاکی از ورشکستگی 500 عضو دیگر تا انتهای خرداد دارد.
وی زیرمجموعه‎‎های این صنف را شامل طلا و جواهر، نقره، ساعت و عینک می‌خواند که در مجموع 600 پروانه دارند و اظهار می‎‎کند: بیش از نیمی از فعالان این صنف را طلافروشان به خود اختصاص داده‎‎اند.

نوری‎‎زاده ادامه می‎‎دهد: با توجه به شرایط بازار، صدور پروانه در اتحادیه رشد منفی داشته، به طوری که تعداد پروانه‎‎های صادرشده به مراتب کمتر از تقاضاها برای ابطال پروانه بوده و این در حالی است که طلاسازی‌‌های فعال کنونی نیز شرایط خوبی ندارند و تنها با 5 تا 10 درصد ظرفیت تولیدی خود کار می‎‎کنند. 
وی اضافه می‎‎کند: بیشتر طلاساز‎‎های یزد با توجه به اینکه بیشتر مشتریان خود را به علت مشکلات این صنف در شهرهای دیگر از دست داده‎‎اند ولی برای بیکار نشدن کارگران و باز نگه داشتن واحدهای تولیدی خود به سختی تلاش می‏‏کنند. رئیس اتحادیه طلا و جواهرات استان با بیان اینکه فروش بازار طلای یزد در 3 ماه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته 80 درصد کاهش داشته است، اظهار می‎کند: این کاهش فروش به دلیل افزایش قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم بوده است. در حال حاضر اگر کسی طلا می‏‏خرد، غالباً سکه یا طلای خام ‎‎خریداری می‏کند و طلای ساخته‌شده تقریباً فروشی ندارد.

وی درباره قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومانی سکه نیز می‏‏گوید: حدود 500 هزار تومان آن در واقع حبابی است که به دلیل هجوم خریداران به بازار ایجاد شده است.


مشکلات صنف طلا و جواهر

نوری‏‏زاده با اشاره به مشکلات مالیاتی طلافروشان، می‎‎گوید: مسئولان اداره مالیات و همچنین استاندار همکاری خوبی با اتحادیه دارند، ولی مشکل از قانون‌گذاران اصلی است.
وی با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اظهار می‎‎کند: بر اساس این مصوبه ارزش افزوده به سود طلا تعلق می‏‏گیرد و از اصل قیمت دریافت نمی‌شود که در صورت اجرایی شدن این قانون، بسیاری از مشکلات این صنف حل خواهد شد.

این مسئول سود زرگران را 7 درصد عنوان می‎‎کند و می‎‎گوید: زرگرها از این میزان سود حدود 2 تا 3 درصد آن را باید به هزینه‌هایی چون مالیات عملکرد، دستمزد شاگرد و هزینه‌های جاری اختصاص دهند. علاوه بر این نیز باید 9 درصد قیمت طلا را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده اعمال کنند.

نوری‎‎زاده همچنین قاچاق طلا را یکی دیگر از معضل‎‎های فعالان حوزه طلا و جواهرات می‎‎داند و تصریح می‎‎کند: درخواست داریم که مبارزه واقعی با قاچاق طلا صورت بگیرد؛ چرا که اینکه از مغازه‌ها چند مصنوع طلا را ضبط کنند، ریشه‏‏ای نیست.
به گفته وی، سرمایه‎‎گذاران ایرانی زیادی هستند که مغازه‎‎های خود را تعطیل کرده‎‎اند و در ترکیه و دوبی با کد شناسایی ایران مشغول فعالیتند و مقدار زیادی کار را وارد کشور می‎‎کنند و به صورت تضمینی به فروش می‎‎رسانند، ولی جلوی آنها گرفته نمی‎‎شود.
وی درباره کیفیت طلای یزد نیز می‎‎گوید: طلای یزد به دلیل عیار 20 درصدی آن برندی جهانی است؛ چرا که برای به دست آوردن چنین عیاری باید شمش را ذوب کنند که هزینه زیادی دارد.

نوری‌زاده از برتری طراحی و رنگ طلای یزد در مقایسه با استان‌های برتر کشور خبر می‌دهد و می‎‎گوید: صادرات طلای یزد به دیگر استان‌ها نیز به همین دلیل است.


کسادی بازار، هر روز بیشتر از دیروز

یکی از فروشندگان طلا درباره رکود سال‎‎های اخیر می‌گوید: فروش طلا روز به روز کاهش داشته است و در 4 سال گذشته هیچ‌گاه شاهد سیر صعودی در این حوزه نبوده‎‎ایم؛ حتی در این 3 ماه با اتفاقی در حد فاجعه روبه‌رو بوده‌ایم.

«علیرضا علی‎‎بمان‌زاده فخرآبادی» با بیان اینکه در سال‎‎های گذشته فروش روزانه ما گاه تا 30 میلیون تومان می‏‏رسید، می‌گوید: امسال فروش ماهانه برخی طلا‎‎فروشی‎‎ها حتی به 20 میلیون تومان نیز نرسیده است و حتی خرج اجاره مغازه و شاگرد را نیز در نمی‎آوریم، به طوری که اگر سرمایه خود را در بانک قرار دهیم، سودآوری بهتری خواهیم داشت.

وی تخصیص نیافتن تسهیلات بانکی به افراد این صنف را یکی دیگر از مشکلات ناشی از بی‎‎توجهی مراجع اجرایی و قانونی به این صنف برمی‎‎شمارد و می‎‎افزاید: از آنجایی که صنف طلا و جواهر جزو مشاغل خدماتی محسوب می‌شود و شغل تولیدی به حساب نمی‌آید، هیچ‌گونه تسهیلاتی به این صنف تعلق نمی‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: به علت ناتوانی بانک‌ها در تشخیص سرمایه فعالان صنف و تخصیص نیافتن وام و تسهیلات بانکی به محصولات زینتی، فعالان صنف، به‌ویژه تولیدکنندگان، توانایی ایجاد تغییر و نوسازی تجهیرات خود را ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند کالای دلخواه بازار داخلی و خارجی را تولید کنند.


نبود امنیت کافی در صنف طلا و جواهر

یکی از فروشندگان طلا در بازار خان یزد هم درباره مشکل‌های طلافروشان می‌گوید: نوسان قیمت سکه در بازار که به علت برخی سیاست‌های بانک مرکزی و مسائل جهانی ایجاد می‌شود، یکی دیگر از مشکلات صنف طلاست که باعث بی‌اعتمادی مردم و خراب شدن بازار داخلی شده است که ناشی از ناهماهنگی و بی‌توجهی دولت و بانک مرکزی به این صنف است. «محمد عزتی» با اشاره به قتل جوان یزدی در سال 95 در بازار خان و قتل چند طلافروش یزدی در بندرعباس می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات صنعت طلا و جواهر نبود امنیت کافی است؛ این در حالی است که صنعت طلا و جواهر و بانکداری در تمامی کشورها از حمایت امنیتی ویژه‌ای برخوردار هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید