• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20549
+
-

بحران در سوله‌های مدیریت بحران

سوله‌های مدیریت بحران در برخی از شهرها به فضای ورزشی و فرهنگسرا تبدیل شده‌اند

نمای نزدیک
بحران در سوله‌های مدیریت بحران




کلان‌شهر اهواز به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، از مناطق بحران‌خیز به شمار می‌رود و بنابراین مدیریت پس از وقوع حوادث و اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان در این کلان‌شهر ضروری است، اما این موضوع مهم از مواردی است که در مرکز استان مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سوله‌ها جایی برای انبار تجهیزات فاسدشدنی هستند که در زمان‌های وقوع بحران از آنها استفاده می‌شود. این سوله‌ها فضاهایی هستند که با هدف کمک به افراد و خانواده‌های بحران‌زده در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها ایجاد می‌شوند.
دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری‌ها در سال 1394 از سوی وزارت کشور ابلاغ شد؛ دستورالعملی که به واسطه آن مهم‌ترین ارگان اجرایی شهرها به‌ویژه در شهرهای بزرگ خود را برای مواجهه احتمالی با بحران‌ها آماده می‌کنند.

پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و همکاری و تعامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی وظیفه‌ای است که به عنوان وظایف چهارگانه مدیریت بحران شهرداری‌ها تعریف شده است.
اما در شرایطی که سوله‌ها باید برای پوشش و مدیریت حوادث احتمالی آماده باشند سوله‌های موجود در شهر اهواز برای کارهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.


تغییر کاربری سوله‌ها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز می‌گوید: در حال حاضر یک سوله مدیریت بحران در منطقه 8 اهواز هست که عملا تغییر کاربری یافته و به عنوان فضای ورزشی از آن استفاده می‌شود.

«ابراهیم نوشادی» با اشاره به این‌که در حال رایزنی با اداره کل مسکن و شهرسازی برای ساخت 2 سوله جدید مدیریت بحران هستیم اظهار می‌کند: هزینه ساخت این سوله‌ها در بودجه سال جاری شهرداری اهواز پیش‌بینی شده است.
به گفته وی، باید برنامه جامع مدیریت بحران تدوین و نقش هر دستگاه حاکمیتی و شرکت‌ها مانند صنایع فولاد، توسعه نیشکر و شرکت نفت در آن مشخص شود، چون منابع شهرداری محدود است و به‌تنهایی قادر به ساخت سوله‌های مدیریت بحران نیست.


سوله‌ای که فرهنگسرا شد

در این میان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز با انتقاد از برخی شهرداری‌های خوزستان می‌گوید: در خوزستان چند ساختمان اسکان اضطراری وجود دارد که شهرداری‌های برخی شهرها آن را تغییر کاربری یافته‌اند.
«کیامرث حاجی‌زاده» با اشاره به این‌که تاکنون بارها برای تبدیل مجدد این سوله‌ها به سوله اسکان اضطراری، نامه‌نگاری شده است می‌گوید: یکی از شهرداری‌ها اعلام کرده که این مکان به فرهنگسرا تبدیل شده است. این در حالی است که اهواز با کمبود سوله‌ بحران مواجه است.

وی در ادامه این خبر را هم اعلام می‌کند که صرف‌نظر از سوله‌ای که به فرهنگسرا تبدیل شده، اقدامات لازم برای ساخت 2 سوله مدیریت بحران در اهواز انجام گرفته و شهرداری قول داده که عملیات ساخت این سوله‌ها را در سال جاری آغاز کند.


وظیفه نظارتی شهرداری‌ها

مدیر کل مدیریت بحران استانداری می‌گوید: طبق آیین‌نامه، رئیس ستاد مدیریت بحران در هر شهری شهرداری است. از همین رو باید نظارت کند و سایر دستگاه‌های عضو ستاد هم باید آن را پشتیبانی کنند. رئیس ستاد در هر شهرستان هم فرماندار است.
حاجی‌زاده اظهار می‌کند: در زمان رانش زمین، خشکسالی، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها و بیشه‌زارها و زلزله مدیریت به عهده مدیریت بحران است.


غفلت از ساخت سوله

فرماندار اهواز نیز ساخت سوله برای اسکان اضطراری را یکی از وظایف شهرداری‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: شهردار به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهری موظف به اسکان اضطراری شهروندان آسیب‌دیده است.
«نبی‌الله خون‌میرزایی» می‌افزاید: شهرداری اهواز در سال‌های گذشته از این موضوع غفلت کرده بود، اما خوشبختانه در بودجه 97 ساخت سوله برای اسکان اضطراری را پیش‌بینی کرده است و ما هم در حال هماهنگی‌های بین‌دستگاهی
 هستیم.


متولی مدیریت بحران در اهواز مشخص نیست
 
یک عضو شورای شهر اهواز نیز با اشاره به این‌که برای مدیریت بحران در این شهر پیش‌بینی لازم نشده است می‌گوید: در تهران، متولی اصلی مدیریت بحران شهر شهرداری است، اما در شهر اهواز متولی اصلی مشخص نیست و هر بار این وظایف بین دستگاه‌ها پاس‌کاری می‌شود. 
«محمدهادی قنوات» تاکید می‌کند: اگر مدیریت بحران متولی مشخصی داشته باشد، مواردی مثل تغییر کاربری سوله‌های اسکان اضطراری پیش نخواهد آمد.

وی می‌گوید: الان یک سوله برای اسکان اضطراری در منطقه 8 اهواز وجود دارد، اما به مکان ورزشی تبدیل شده است. 
قنوات تصریح کرد: هر فضایی باید برای کاربری خاص خود اختصاص پیدا کند. وقتی سوله بحران به یک فضای ورزشی یا فرهنگسرا یا سرای محله تغییر کاربری داده شده، می‌توان گفت در حال حاضر هیچ مکانی برای اسکان اضطراری در شهر وجود ندارد.

**** 
از مسئولان انتظار می‌رود که به اجماع برسند تا سوله‌های مدیریت بحران شهرها مخصوص اسکان اضطراری باشند و نهادی آنها را تغییر کاربری ندهد. همچنین مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط باید در ساخت سوله‌های جدید مدیریت بحران اهتمام بیشتری داشته باشند تا از سردرگمی حادثه‌دیدگان پس از وقوع حوادث قدری کاسته شود و شهروندان دست‌کم دغدغه اسکان موقت نداشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید