• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20540
+
-

فراموشی یک پروژه

2 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات فنی و علمی رصدخانه مورد نیاز است

گزارش
فراموشی یک پروژه




وحیده اسماعیلی | رشت – خبرنگار:

در غربی‌ترین نقطه رشت و درکنار تالاب شهری و زیبای عینک، سال‌هاست ساختمانی عظیم با گنبدی دوار قرار دارد که نظر شهروندان و گردشگرانی را که در مسیر رشت به فومن تردد دارند به خود جلب کرده است. کلنگ بنای ساخت این رصدخانه در سال 1387 به زمین زده شد، اما بعد از گذشت چند سال از ساخت آن، هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است. با وجود اتمام کار ساختمان این رصدخانه و حتی فعالیت‌های موردی انجمن‌های نجوم و علمی در زمینه‌های نجوم و ستاره‌شناسی در رشت، اما رصدخانه کوشیار گیلانی بدون تجهیزات فنی رها شده است. حال که این روزها دغدغه بسیاری از خانواده‌ها پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان است، فعالیت این مجموعه علمی و تفریحی می‌تواند زمینه و بستر مناسبی را برای ارائه انواع فعالیت‌های علمی و آموزشی در رشت فراهم کند.


‌رصدخانه‌ای بدون تلسکوپ 

عضو هیات علمی موسسه نجم شمال که پیش از این مشاور شهردار رشت در رصدخانه کوشیار گیلانی نیز بود، دراین باره به همشهری گفت: این مجموعه چند سالی است که از لحاظ بنا و ساختمان تکمیل شده و مجهز به سالن‌های سخنرانی و کلاس‌های آموزشی است، اما از لحاظ تجهیزات رصدی و تلسکوپ نیازمند تخصیص اعتبار یا مشارکت سرمایه‌گذار برای تامین امکانات است. 

«داوود همتی» افزود: گنبد رصدخانه بدون تلسکوپ است و گنبد آسمان‌نمای آن نیز به طور کامل ساخته نشده است. مجهز نبودن کتابخانه به کتاب‌های تخصصی، عدم تجهیز کلاس‌های آموزشی و نصب نشدن صندلی‌های زیر گنبد آسمان‌نما موجب شده تا این رصدخانه آماده فعالیت نباشد و فقط قادر به برگزاری سخنرانی در سالن جلسات آن هستیم. 

وی ادامه داد: با برآوردهایی که سال گذشته انجام دادیم حدود 2 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات فنی و علمی رصدخانه مورد نیاز است و حتی به شهرداری و شورای شهر نیز پیشنهاد دادیم تجهیزات مورد نیاز فاز به فاز تامین شود تا بتوانیم از امکانات این مجموعه بهره ببریم. تلاش‌های زیادی از سوی انجمن‌های نجوم رشت دراین زمینه صورت گرفته و امیدواریم اعتبار خرید تجهیزات در بودجه امسال شهرداری مورد نظر قرار بگیرد.  همتی راه اندازی این رصدخانه را در ارتقای دانش نجوم در استان بسیار مهم و موثر عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی رصدخانه وبهره‌مندی از تجهیزات مناسب نجوم می‌توانیم با سایر انجمن‌های نجوم جهان مرتبط باشیم و از سوی دیگر به دلیل واقع شدن این مجموعه در کنار تالاب عینک فضای مناسبی برای گردشگری در رشت ایجاد می‌شود. 


تخصیص اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومانی 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر رشت نیز به همشهری گفت: از زمانی که کلنگ ساخت این مجموعه در سال 87 زده شد تا پایان شورای شهر سوم بیش از 95 درصد رشد فیزیکی داشت. اما در شورای چهارم رصدخانه و تجهیز آن مورد توجه قرار نگرفت.
امسال در شورای پنجم رشت مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای تکمیل مجموعه رصدخانه و آسمان‌نمای بزرگ کوشیار رشت مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

«محمد حسن عاقل‌منش» افزود: در شورای شهر فعلی متوجه شدیم تجهیز و تکمیل رصدخانه روند مناسبی ندارد، لذا از شهردار رشت خواستیم مدیری برای این پروژه علمی و فرهنگی معرفی کند و امیدواریم تا پایان سال و با تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده یا مشارکت  سرمایه‌گذار شاهد فعالیت رصدخانه باشیم.

وجود و فعالیت این مراکز می‌تواند موجب رشد و تقویت بنیان‌های علمی فرزندان رشت باشد و با توجه به اینکه تعدادی انجمن‌های علوم و نجوم در رشت فعالیت دارند، بهره‌برداری از آن ضمن ارتقای علمی نوجوانان می‌تواند موجب کسب مقام در المپیاد‌های جهانی نجوم برای این شهر شود. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اعلام کرد: تلاش ما این است که طبق فازبندی تا پایان سال بتوانیم بنای مجموعه را تکمیل کنیم و بخشی از تجهیزات با کاربری عمومی آن را تامین و راه‌اندازی کنیم تا  هرچه سریع‌تر عموم مردم از این بنای مدرن شهری استفاده کنند.


ظرفیت‌های گردشگری گنبد آسمان

‌عضو شورای شهر رشت اظهار کرد: رصدخانه کوشیار گیلانی که با هدف و کارکرد علمی، آموزشی ایجاد شده است، حتی می‌تواند در کاربری گردشگری که برای مجموعه تالاب عینک پیش‌بینی شده نیز قرار بگیرد. لذا ضروری است برای خرید تجهیزات علمی و آموزشی مجموعه مانند خرید آسمان‌نما، تلسکوپ و تجهیز کتابخانه تخصصی بودجه لازم تخصیص پیدا کند.  «محمدحسن عاقل‌منش » گفت: تکمیل گنبد آسمان‌نما و خرید دستگاه آسمان‌نمای دیجیتالی با کیفیت مطلوب، هزینه زیادی دارد و امیدواریم بتوانیم با مشارکت سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به مباحث علمی و آموزشی، تجهیزات نجومی رصدخانه کوشیار گیلانی را خریداری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید