• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20602
+
-

بوستان‌های بدون جام جهانی

روزنه

شهری
بوستان‌های بدون جام جهانی




محمد گلمکانی| خراسان رضوی - خبرنگار همشهری:


 جام جهانی ۲۰۱۸ این روزها در روسیه در حال برگزاری است. دیدن بازی‌ها از نزدیک قطعا تجربه‌ای بکر و ناب است، اما برای بسیاری در حد آرزو و رویا باقی می‌ماند. این روزها شکل دیگری از مشاهده دسته جمعی فوتبال در نقاط مختلف کشورمان در حال رخ دادن است. 

از جمع‌های فامیلی که بگذریم این روزها به واسطه حضور ایران در کازان و مسکو، فوتبال دیدن در کافی‌شاپ‌ها و سینماها در مشهد باب شده و البته در این میان پردیس‌های سینمایی نیز بی نصیب نمانده‌اند و شما می‌توانید به خیل عظیم تماشاچیانی بپیوندید که این نوع تماشای فوتبال را تجربه می‌کنند.


جای خالی فوتبال در بوستان‌ها

از روزهای آغاز جام جهانی فوتبال این زمزمه ایجاد شد که شهروندان مشهدی بتوانند فوتبال را در بوستان‌ها دنبال کنند. تجربه‌ای که با توجه به تلویزیون‌های بزرگی که در برخی بوستان‌های مشهد بود می‌توانست بسیار لذت‌بخش باشد. حتی7 بوستان مشهد به سرعت خود را در ردیف کاندیداهای این کار قرار دادند و تمهیدات لازم نیز برای آن اندیشیده شد  و شهردار مشهد نیز در دیدار با رضا سخندان کمک داور بین‌المللی ایران که اینک در روسیه است، سخن از تلاش برای پخش فوتبال در نقاطی مانند کوهسنگی مشهد به میان آورد. اما در نهایت این امر تبدیل به وعده‌ای روی کاغذ شد و همچنان پس از پایان بازی دوم ایران در جام جهانی محقق نشده است.

رحیم نوروزیان، معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی معتقد است در این زمینه مخالفتی از سوی شورای تامین در استانداری نبوده و مشکل اصلی این بوده است که هماهنگی لازم برای این امر صورت نگرفته و شهرداری در مدت زمان 3 روز مانده تا آغاز رقابت‌های جام جهانی این درخواست را ارائه کرده است و طبیعی است که نتوان در این مدت تمهیدات لازم به ویژه از نظر تامین شرایط انتظامی و امنیتی در بوستان‌ها را فراهم کرد.

قاسم تقی زاده خامسی، شهردار مشهد در این باره گفته است: «نمی توان برای پخش بازی‌های فوتبال ایران در پارک‌های مشهد اقدامی کرد، چون تا مسابقات بعدی زمان کمی داریم. اما اگر ایران به فینال برسد برنامه‌هایی در نظر خواهیم گرفت. شهرداری با مصالح استان و مسئولان هماهنگ است و نمی‌خواهیم اقدامی خارج از مدیریت جمعی انجام دهیم. در پخش نشدن بازی‌های فوتبال در پارک‌ها حتما مصلحتی بوده است. امید داریم که در بازی‌های بعدی چه در فوتبال و چه در والیبال بتوانیم با هماهنگی بیشتر این کار را انجام دهیم.»


تجربه فوتبال در محیط‌ های بسته

اما پس از این اتفاق بود که مردم مشهد دست از تجربه مشاهده دسته جمعی فوتبال برنداشتند و با توجه به امکانات و تمهیدات فراهم شده شکل دیگری از این تجربه را رقم زدند. 2 بازی اخیر ایران در جام جهانی فوتبال برابر تیم‌های مراکش و پرتغال در پردیس‌های سینمایی مشهد اکران و استقبال بسیاری از این تماشای دسته‌جمعی شد. در این میان فرهنگسراهای شهرداری مشهد نیز به جمع نمایش‌دهندگان بازی‌های جام جهانی پیوسته‌اند و از طریق استندها و بیلبوردها و نمایشگرهای شهری مردم را به حضور در فرهنگسراها برای تماشای بازی ایران ترغیب و تشویق می‌کنند.

علاوه بر این کافی‌شاپ‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارند و تبدیل به محیط‌هایی خاص و دوستانه‌تر برای تماشای دسته‌جمعی فوتبال شده‌‌اند. البته ساعاتی قبل از بازی ایران برابر اسپانیا اخباری منتشر شد حاکی از اینکه کافی‌شاپ‌ها باید نیم ساعت قبل از بازی ایران برابر اسپانیا تعطیل کنند، اما این خبر نیز از سوی معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی تکذیب شد و براساس مشاهدات خبرنگار همشهری تعداد زیادی از کافی شاپ‌های مشهد بازی ایران برابر اسپانیا را برای مشتریان پخش کردند.


تماشای بازی در  ورزشگاه امام رضا(ع) 

در این میان اظهار نظری از سوی رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی در روزهای منتهی به جام جهانی منتشر شد که تحقق آن در نوع خود می‌توانست جالب باشد. بنا بر ادعای محمدمهدی برادران تمهیدات لازم برای پخش بازی‌ها در ورزشگاه مدرن امام رضا(ع) مشهد در حال فراهم شدن بود، اما هنوز که هنوز است این وعده محقق نشده است. هر چند از ابتدا نیز تقریبا بدیهی بود با توجه به محدودیت‌هایی که در لیگ برتر برای برگزاری بازی‌ها در این ورزشگاه وجود داشت تماشای دسته جمعی بازی‌های جام جهانی در این ورزشگاه نیز صرفا در حد یک حرف باقی می‌ماند. 


درخواست همشهریان

در این میان شاید مهم‌ترین خواسته شهروندان همچنان این باشد که دوست دارند تماشای دسته جمعی فوتبال را در بیلبوردهای شهری و در مکان‌های پرترددی مانند میدان شهدا و یا پارک ملت و همچنین پارک کوهسنگی تجربه کنند. تماشای فوتبال آن هم به شکل گروهی در محیط باز قطعا لذتی دوچندان نسبت به تماشای فوتبال در محیط بسته دارد، اما تا پایان دیدار با اسپانیا این تجربه بکر و ناب برای مشهدی‌‌ها فراهم نشده و در انتظار روزهای آتی هستند تا در آستانه دیدار حساس برابر پرتغال با دسته جمعی دیدن این رقابت مهم، انرژی مثبتی به ملی پوشان برای صعود به دور بعد جام جهانی منتقل کنند. خدا را چه دیدید، شاید وعده ما؛ دیدار با پرتغال در بوستان‌‌های مشهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید