• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 24 مهر 1402
کد مطلب : 205932
+
-

بدهی 30هزار میلیارد تومانی سئول به شهرداری تهران

همشهری از برگ برنده شهرداری تهران رونمایی کرد که برابر با بودجه کل امسال حوزه حمل‌ونقل است

گزارش
بدهی 30هزار میلیارد تومانی سئول به شهرداری تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تهران، ترافیک دارد؛ معضلی که گویا نه‌تنها دست‌یافتن به راهکار برون‌رفت از آن، سخت و دشوار شده است، بلکه در این میان هستند نهادها و ارگان‌هایی که زمینه را برای تشدید آن فراهم می‌کنند. نمونه بارز آن، نمایشگاه بین‌المللی در خیابان سئول است؛ مکانی که بیش از 20سال است‌که میزبان نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی بوده و در این مدت همواره پایتخت‌نشینان به‌ویژه ساکنان محدوده از این موضوع گلایه داشته و دارند.  ایجاد گره‌های ترافیکی سنگین در محور بزرگراه چمران، مسدود شدن مسیرهای منتهی به خیابان سئول، حبس شدن ساکنان محدوده در خانه‌هایشان به‌دلیل حجم بالای ترافیک و... تبعات برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در خیابان سئول هستند. رونمایی از سند بدهی 32هزار میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی به شهرداری تهران و تصویب طرح دوفوریتی در صحن شورا، ابزارهایی هستند که شهرداری قصد دارد با استفاده از آنها موضوع نمایشگاه بین‌المللی را تعیین‌تکلیف کند.

  شهر آفتاب در انتظار رویدادهای نمایشگاهی
سال 95با برگزاری نمایشگاه کتاب، مجموعه شهر آفتاب به‌طور رسمی افتتاح و مقرر شد تا رویدادهای نمایشگاهی در این مکان برگزار شوند و شهرداری برای فضای نمایشگاه بین‌المللی کاربری دیگری همچون فضای سبز و... تعریف کند. انتظاری که تا‌کنون یعنی پس از گذشت 7سال برآورده نشده و شهرداری دوره گذشته نتوانسته در این موضوع موفقیتی کسب کند. در این دوره، حل ترافیک به دغدغه شورای ششم تبدیل شد و آذر سال‌1400 طرح انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به مجموعه شهر آفتاب به فوریت تصویب شد و بار دیگر شهروندان را به این نقل‌وانتقال امیدوار کرد. سنبه مسئولان نمایشگاه بین‌المللی پرزور بود و از این طرح تمکین نکردند و در مسیر قبلی و طبق نقشه‌ای که ترسیم کرده بودند، به حرکتشان ادامه دادند و برگزاری نمایشگاه در خیابان سئول همچنان تداوم یافت.

  آخرین اخطار شورا
مدیریت شهری برای کاهش ترافیک تهران تلاش می‌کند و در راستای تحقق این هدف نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار داده است. علاوه‌برآن با موضوعاتی هم که منجر به ایجاد ترافیک می‌شود برخورد می‌کند و قطعاً تعیین‌تکلیف نمایشگاه بین‌المللی در اولویت خواهد بود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در آخرین اولتیماتوم خود خطاب به مسئولان نمایشگاه بین‌المللی گفته است که نمایشگاه یک دولت خودمختار است و به کسی کاری ندارد و سرش را پایین انداخته و برایش مهم نیست مردم با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دادستان کل کشور و دادستان تهران، نامه ارسال کرده و اخطار داده‌اند و سازمان بازرسی هم وارد شده، اما باز هم کار خودشان را می‌کنند. براساس بند 20ماده 55قانون شهرداری‌ها همانطور که سال‌82  با ریختن خاکروبه مقابل ورودی نمایشگاه مانع از برگزاری رویداد شدیم، این‌بار درهای آن را با زنجیر می‌بندیم؛ چراکه نصیحت‌ها و خواهش‌های فراوان شهرداری، قوه قضاییه و دیگران را به بازی گرفته‌اند.»

اعمال محدودیت‌های اولیه
اعضای شورای شهر تهران با تصویب طرح دوفوریتی درخصوص نمایشگاه بین‌المللی محدودیت‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اند که عبارتند از:
سازمان زیباسازی هیچ‌گونه تبلیغاتی برای برپایی نمایشگاه در سئول نداشته باشد.
شهرداری تهران اجازه برپایی غرفه در این نمایشگاه را نخواهد داشت.
سازمان زیباسازی برای برپاکنندگان نمایشگاه در شهر آفتاب تخفیف ۵۰‌درصدی پیش‌بینی کند.
شهرداری تهران موظف به اجرای مصوبات سابق درخصوص نمایشگاه بین‌المللی تهران خواهد بود.


  سند بدهی؛ برگ برنده شهرداری
عدم‌تمکین مسئولان نمایشگاه بین‌المللی از مصوبات شورا، کار را به جایی رساند که سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران موضوع بدهی 32هزار میلیارد تومانی را مطرح کرد و گفت که با توجه به بدهی سنگین نمایشگاه به شهرداری، می‌توان اعمال قانون کرد و گویا در شرایط کنونی مسئولان نمایشگاه چاره‌ای جز انتشار آن برای ما نگذاشته‌اند. بودجه امسال حمل‌ونقل شهرداری تهران حدود 33هزار میلیارد تومان است؛ یعنی شهرداری تهران با وصول طلب خود از نمایشگاه بین‌المللی می‌تواند انقلاب بزرگی در حوزه حمل‌ونقل عمومی ایجاد کند. درواقع این سند، برگ برنده شهرداری تهران در برابر مسئولان نمایشگاه بین‌المللی است تا گشایشی ایجاد شود و رویدادهای نمایشگاهی به مجموعه شهر آفتاب منتقل شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید