• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20593
+
-

چشم‌انداز بزرگ کشاورزی ایلام

گلخانه‌ها کشاورزی استان را متحول می‌کنند

کشاورزی
چشم‌انداز بزرگ کشاورزی ایلام



مریم نظری| ایلام - خبرنگار:

تولید محصولات کشاورزی ایلام قابل رقابت با بازارهای خارجی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام به همشهری گفت: استان ایلام دارای ظرفیت‌های مختلفی در حوزه کشاورزی است و چشم‌اندازه حوزه کشاورزی استان ایلام مثبت بوده و در این راستا برنامه‌ریزی لازم از سوی مدیران و کارشناسان امر صورت پذیرفته است.

سید محمد تراب میری افزود: استان ایلام دارای سه اقلیم متفاوت بوده که شامل اقلیم گرم، نیمه‌گرم‌سیری و معتدل و و تا حدی سرد است که این اقلیم‌ها سبب می‌شود که ظرفیت استان ایلام برای تولید در بخش کشاورزی در سراسر استان ایلام افزایش یابد.


توصیه به تغییر الگوی کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه به کشاورزان توصیه می کنیم که به جای کشت محصولات پر آب، محصولاتی همچون آفتابگردان و ذرت علوفه ای کشت کنند، افزود: شورای حفاظت دادگستری استان در صورتی که کشاورزان از آب چاه برای محصولات پر مصرف استفاده کنند، قطعا برخورد خواهند کرد، هر چند که تا این لحظه با همکاری خوب کشاورزان استان، مورد خلاف قانونی مشاهده نشده است.
سید محمد تراب میری با اشاره به حمایت این سازمان از کشت محصولات کم آب، خاطرنشان کرد : کشاورزانی که قصد کشت و زرع محصولات گلخانه ای داشته یا بخواهند از آبیاری به روش میکرو استفاده کنند، مورد حمایت سازمان قرار گرفته و آموزش های لازم به آنها داده خواهد شد، ضمن اینکه تسهیلات ارزان قیمت نیز از طریق بانک عامل به آنها اعطا خواهد شد.


مشکل صادرات

این مسئول اضافه کرد: در بسیاری از بخش‌ها مشکلی در بخش تولید نداریم اما در بحث صادرات و محصولاتی که قابلیت صادرات دارند با مشکلاتی مواجه بوده و جای کار دارد. میری تصریح کرد: توسعه صنایع مکمل بخش تولید بوده که می‌تواند به تکمیل زنجیره تولید در صادرات محصولات کشاورزی در استان ایلام کمک شایانی کند.


تکمیل زنجیره‌های تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: قطعا باید به سمت تکمیل زنجیره‌های تولید در استان ایلام حرکت کرده و در این راستا با شتاب بیشتری راه را طی کنیم.
وی ادامه داد: صنایع تبدیلی، صنایع فرآوری وصنایع بسته‌بندی از نیازهای اساسی بخش تولید در حوزه کشاورزی بوده که باید در این راه بیشتر بکوشیم.


تولید محصولات قابل رقابت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی ایلام توسعه صنایع بوده که در آینده نزدیک بتوانیم به محصولاتی دست یابیم که بتوانیم در بازارهای خارجی و بین‌المللی  قابل رقابت باشند و این ظرفیت در استان ایلام وجود دارد. این مسئول در ادامه به ممنوعیت برداشت آب از چاه برای کشت برنج و دیگر محصولات پر مصرف اشاره کرد و گفت : جهاد کشاورزی به خاطر بحران آب از کشت گلخانه ای و میکرو حمایت می کند و  کشت برخی محصولات پر آب همچون برنج و هندوانه در تابستان امسال در استان ممنوع است و کشاورزان بهتر است از محصولات جایگزین استفاده کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید