• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205414
+
-

روایت صهیونیست ‌جهانی

روایت صهیونیست ‌جهانی

به‌طور کلی، نفس اصول صهیونیسم و هدف آنان، ساختن یک مذهب و یک ملت و یک دولت از یهودیت است و می‌کوشد تا تمام یهودیان دنیا را با توسل به جنگ‌های توسعه‌طلبانه، در سرزمین فلسطین گرد هم آورد؛ زیرا براساس منطق عقل و قوانین جهانی، می‌توان بدون جنگ و زور و کشتار در جایی زندگی کرد و نباید به‌خاطر زندگی طولانی مدت در یک سرزمین، ادعای مالکیت آن سرزمین را کرده و آن را متعلق به ساکنان اصلی آن‌ ندانست. درحالی‌که صهیونیست‌ها به‌خاطر این‌که عده‌ای از یهودیان در مدت طولانی در سرزمین فلسطین زندگی کرده‌اند و در آنجا پیامبرانشان برای هدایت آنان فرستاده شده بودند، ادعای مالکیت فلسطین را با جنگ و کشتار مسلمانان داشته و برخلاف منطق عقل و تمام قوانین حقوق بشر عمل می‌کنند و همین نشانگر هدفی غیر از وطن‌دوستی است.‌

فلسطین کجاست؟
کشور فلسطین دقیقاً بین سه‌قاره‌ی آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد. این کشور در شمال خط استوا واقع شده و درازای ساحل آن با دریای مدیترانه از شمال به جنوب حدود ۲۲۲کیلومتر است. صدف و مروارید در کشور فلسطین به‌طور کلی از گزینه‌های اقتصادی بسیار مهمی محسوب می‌شود و بخشی از اقتصاد کشور فلسطین را پوشش داده است. طبق آمار فلسطینی‌ها بیش از 2/4میلیون فلسطینی در ساحل غربی رود اردن زندگی می‌کنند و نیز طبق آمار فلسطینی‌ها بیش از 20/2میلیون فلسطینی دیگر در نوار غزه هستند.‌

دیروز ایران، حالا فلسطین
این کتاب برای گروه سنی «ج» نوشته شده است؛ داستانی شیوا که به زبان یک کودک 10ساله‌ی فلسطینی بازگو می‌شود. او ابتدا تاریخچه‌ای کوتاه از فلسطین می‌گوید، سپس در گفت‌وگو با پدربزرگ، کتابی را نگاه می‌کنند که در آن نقاشی‌های کودکان و نوجوانان ایرانی درباره‌ی قیام مردم فلسطین (انتفاضه) به چاپ رسیده است. پدربزرگ درباره‌ی هر یک از نقاشی‌ها توضیحاتی می‌دهد و خاطراتی را بازگو می‌کند. در پایان کتاب گاهشمار وقایع فلسطین از 120سال پیش تا امروز ثبت شده، هم‌چنین عکس‌هایی از انتفاضه و چند نقشه رنگی از فلسطین به چاپ رسیده است.

یک تکه زمین کوچک
«یک تکه زمین کوچک» کتابی خواندنی و جذاب است که جنگ و صلح را از زبان یک نوجوان فلسطینی روایت می‌کند. این کتاب را «الیزابت لرد» نوشته و پروین علی‌پور آن را ترجمه کرده است. داستان مربوط به پسرانی می‌شود که در فلسطین زندگی می‌کنند و از نزدیک با رفتار خشن و بی‌رحمانه‌ی اسرائیلی‌ها مواجه هستند. آن‌ها با توجه به شرایط بدی که در آن قرار دارند، با همه‌ی توان از خانه و شهر خود دفاع کرده و با مشکلات می‌جنگند. این کتاب در نشر افق منتشر شده است.

اهمیت سرزمین فلسطین
فلسطین، به این دلیل که گذرگاه مهمی برای اتصال سه قاره‌ی اروپا، آفریقا و آسیا به شمار می‌رود، پیوسته در طول تاریخ در معرض تهاجم امپراتورها و سرداران جنگی بوده و آن‌ها همواره برای تسلط بر شهرهای بندری و راه‌های تجاری فلسطین تلاش می‌کردند. از قرن دوم هجری قمری به بعد ساکنان فلسطین عموماً اعرابی بوده‌اند که زبان و فرهنگ مشترک داشته‌اند. پس از ظهور اسلام و آمدن خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی(ص)، اگرچه اجتماعات کوچکی از یهودیان و مسیحیان در این سرزمین بر دین خود باقی ماندند، اما به‌تدریج اکثر مردم فلسطین که ازجمله آنان یهودیان بودند، مسلمان شدند.

‌صبح فلسطین
«صبح فلسطین» رمانی به قلم سوزان ابوالهواء، نویسنده‌ی فلسطینی است که در جنگ سال ۱۹۶۷ به همراه خانواده‌اش به کشورهای مختلفی چون کویت،‌ اردن و ایالات متحده مهاجرت کرده است. او پس از پایان تحصیلات به حرفه‌ی روزنامه‌نگاری روی آورد. این کتاب نخستین رمان نویسنده است که دغدغه‌های انسانی در روزهای سخت جنگ را به تصویر می‌کشد. کتاب صبح فلسطین درسال ۲۰۰۹ عنوان پرفروش‌ترین کتاب را در فرانسه از آن خود کرد و تا‌کنون به بیش از ۱۴ زبان ترجمه شده‌است‌.

قناری
فیلم «قناری» درباره‌ی جانفشانی کودکان و نوجوانان فلسطینی است که برای آزادی کشورشان تلاش می‌کنند. کارگردان این فیلم  «جواد اردکانی»  است. داستان فیلم ماجرای یک پسر خردسال فلسطینی را روایت می‌کند که لکنت زبان دارد. یک کشیش مسیحی به نام «پدر سیمون» برای کمک به رفع این مشکل، قناری کوچکی را به او هدیه می‌دهد و از او می‌خواهد برای قناری خود محیطی آرام و کم‌سر و صدا ایجاد کند تا قناری بتواند برایش آواز بخواند. تلاش این کودک برای یافتن محیط امن و آرام او را با مسائل مختلفی روبه‌رو می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید