• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205363
+
-

نگرانی‌های کودکان را جدی بگیرید

هنگامی که خانواده دچار تنش و گرفتاری می‌شود و مسائلی مانند بیماری یکی از نزدیکان، مشکلات مالی و... شرایط خانواده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، کودکان نیز دچار اضطراب و استرس می‌شوند و در این شرایط اگر مورد بی‌توجهی قرار بگیرند، دچار آسیب‌های روحی و روانی جدی می‌شوند. مطالب زیر توصیه‌های سودابه خاکپور، مشاور و روان‌درمانگر حوزه کودکان است که به خانواده‌ها کمک می‌کند در این مواقع رفتاری صحیح داشته باشند.
 نخستین نکته این است که والدین چگونه به اضطراب کودکشان پی ببرند. رفتارهایی مانند چسبیدن به والدین، گوشه‌گیری، پرخاشگری، ترس از تنهایی و علائمی مثل تظاهر به سردرد، دل درد و ... از نشانه‌های اضطراب کودکان هستند.اگر چنین رفتارهایی در کودکان بروز کند، باید برای کاهش نگرانی آنها اقدام کنیم.
به کودکان فرصت دهید احساساتشان را ابراز کنند و در مورد جزییات موضوعی که نگرانشان کرده صحبت کنند. والدین باید با صبر و حوصله به حرف‌های کودکان گوش دهند و اگر متوجه افکار منفی او شدند(مانند این فکر که ممکن است همه اطرافیانم را از دست بدهم) با اطلاعات صحیحی که دارند برای اصلاح افکار کودک تلاش کنند زیرا افکار تأثیر مستقیمی روی احساسات کودکان دارند.
برای مدیریت اضطراب کودکان باید والدین به‌عنوان یک الگوی مناسب بتوانند واکنش‌های هیجانی و رفتاری خودشان را مدیریت کنند. از آنجا که حمایت عاطفی باعث تاب‌آوری کودکان می‌شود لازم است به کودکان اطمینان داده شود که والدین در هر شرایطی مراقبشان هستند. در این مواقع بهتر است والدین بیشتر از گذشته با بچه‌ها وقت بگذرانند و توجه بیشتری به آنها داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید