• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205254
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vg5qn
+
-

چطور مراقب سلامت روان خود باشیم؟

پروانه بند پی-روزنامه‌نگار

عصر ما را «عصر استرس» نام نهاده‌اند. البته چندان هم پربی‌راه نیست؛ از بس که سرعت زندگی بالاست و همیشه باید در حال دوندگی باشیم. در عصر استرس، بیشترین فشار را روان آدمی تحمل می‌کند. به همین دلیل است که روزی را به نام روز جهانی «بهداشت روان» نام نهاده‌اند تا به این مهم بپردازند. به این مناسبت گفت‌وگویی با دکتر مطهره شریفی، روانشناس انجام داده‌ایم.

سلامت روان چیست؟
مطهره شریفی، روانشناس به همشهری می‌گوید: «افرادی که از سلامت روان برخوردارند، از توانایی‌های خود آگاهند و می‌توانند با چالش‌ها و استرس‌های معمول زندگی خود کنار بیایند یا آن را به‌نحوی مدیریت کنند. در ضمن این افراد تعامل بسیار بالایی با جامعه دارند؛ درحالی‌که در فقدان سلامت روان، فرد توانایی ندارد حتی با دوستان خود تعامل داشته باشد و از آنها پرهیز می‌کند.»

مثلث شوم اختلالات روانی
این روانشناس همچنین می‌گوید: «استرس، اضطراب و افسردگی شایع‌ترین اختلالات بهداشت روانی هستند. اگر تقریباً هر روز احساس ناراحتی می‌کنید، در تمرکز روی فعالیت‌های خود مشکل دارید، چند روز پیاپی احساس غم و ناامیدی دارید، دچار نوسانات خُلقی هستید، اضطراب ناشناخته دارید، بدانید که سلامت روان شما دچار خدشه‌هایی شده یا در معرض آسیب است. در چنین مواردی هرگز خودتان را به حال خودتان رها نکنید و از هر راه مفیدی که حالتان را بهتر می‌کند، استفاده کنید تا به روزهای سلامتی برگردید. بهترین و مطمئن‌ترین راه، کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک است. چون دانش این کار را دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید