• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204431
+
-

تحول اتوبوسرانی در2سال

از ایده فروش صندلی اتوبوس به مردم در دوره حناچی تا نوسازی ناوگان در دوره زاکانی

یادمون نره!
تحول اتوبوسرانی در2سال

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

هفتاد و چهارمین رویداد امید و افتخار در ایستگاه اتوبوس توقف کرد. از این آیین، خبرهای خوشی در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به پایتخت‌نشینان مخابره شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران با تورق کارنامه مدیریت شهری گذشته وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تشریح کرد و گزارشی هم از اقدامات انجام شده در 2سال اخیر ارائه داد. اعداد و ارقام، بیانگر آن است که در این دوره، مدیریت شهری برای بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی تلاش کرده است و در این موفقیت دولت سیزدهم هم سهمی دارد. در واقع این هماهنگی بین دولت محلی و دولت ملی، سبب رضایت شهروندان شده است و این همراهی تا بهبودی کامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی ادامه دارد.

  دولت پیشین حتی یک اتوبوس هم نداد
حمل‌ونقل عمومی پایتخت به‌ویژه ناوگان اتوبوسرانی دچار فرسودگی شده و نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، چرا که بی‌توجهی دولت دوازدهم سبب افول ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده است و به همین دلیل برخی مسافران گلایه دارند که مدت زیادی در انتظار رسیدن اتوبوس هستند که این موضوع قابل کتمان نیست. محسن هاشمی، رئیس شورای پنجم شهر تهران در مصاحبه‌ها و صحن پارلمان شهری دوره گذشته بارها از بی‌مهری دولت در تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی گلایه کرده و گفته بود: «متأسفانه طی دهه اخیر با وجود مصوبات، حتی یک دستگاه اتوبوس هم در ۶ سال گذشته از سوی دولت تحویل شرکت واحد نشده است. همچنین در تهران به ‌علت فرسودگی، روزانه شاهد خرابی 300دستگاه اتوبوس هستیم.» یادمان نرود که قرار بوده براساس برنامه توسعه شهر تهران سالانه 30درصد به ناوگان اضافه شود که این فرایند سیر نزولی داشته است؛ به‌طوری‌که در دوره ششم تعداد اتوبوس‌های تهران به کمتر از 2هزار دستگاه رسید.

 عمل به تعهدات پس از 12سال
حضور مؤثر شهردار در جلسات هیأت دولت مسیر را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی هموار کرد و سبب شد دولت پس از 12سال به تعهدات خود در بخش حمل‌ونقل عمومی عمل کند و مقرر شد 3هزار و 600دستگاه اتوبوس از طریق تهاتر نفت کارسازی و به شهرداری‌ها تزریق شود که گفته شده بیش از 1000دستگاه سهم پایتخت خواهد بود.

 حناچی پشت در ریاست‌جمهوری لحاف و تشک بیندازد
گرچه مدیریت شهری دوره پنجم برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان اتوبوسرانی تلاش‌هایی کرد، اما نوسازی و بازسازی حدود 3هزار دستگاه اتوبوس فرسوده فعالی که در تهران وجود داشت قطعاً نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت بود؛ انتظاری که در دوره پیشین، هرگز برآورده نشد و یادمان نرود بی‌مهری‌های دولت، صدای رئیس شورای پنجم شهر تهران را درآورد و محسن هاشمی خطاب به پیروز حناچی، شهردار وقت گفت که وضعیت حمل‌ونقل عمومی حاد است، از طرفی دولت هزاران میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است و مدیران شهرداری برای دریافت پول بروند و پشت در ریاست‌جمهوری لحاف و تشک بیندازند.

  ورود تنها 100دستگاه اتوبوس در دوره پنجم
شبکه اتوبوسرانی تهران با توجه ‌به افزایش مسافران، نیاز به توسعه دارد و این موضوع باید در همه ادوار توسط مدیران شهری با جدیت پیگیری شود. آنطور که پیروز حناچی، شهردار پیشین تهران عنوان کرده بود: «60درصد اتوبوس‌های تهران بالای 10سال عمر دارند که به سن فرسودگی رسیده‌اند و برای تکمیل و توسعه این ناوگان نیازمند 3هزار دستگاه اتوبوس هستیم.» یادمان نرود این اظهارنظر مربوط به زمانی است که تهران 5هزار و 800دستگاه اتوبوس داشت و تلاش‌های مدیریت شهری در نهایت آبان سال 99به ثمر نشست و از 100دستگاه اتوبوس رونمایی شد. وضعیت ناوگان اتوبوسرانی چنان بحرانی بود که ورود اتوبوس‌های جدید هم نتوانست خدمت‌رسانی را مطلوب کند.

  خیز شهرداری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی
«توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی سبب کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود و ازاین‌رو در اولویت اقدامات قرار گرفته است.» علیرضا زاکانی، شهردار تهران روز گذشته در رویداد امید و افتخار و در آیین رونمایی از بازسازی و خرید 153دستگاه اتوبوس با بیان این مطلب گفت که اکنون حدود 2100دستگاه اتوبوس در خطوط، مشغول خدمت‌رسانی هستند. به‌گفته سکان‌دار پایتخت در 2 سال گذشته حدود 663دستگاه اتوبوس، نوسازی شده است. شهریور امسال 97دستگاه و سال گذشته هم 150دستگاه اتوبوس از سوی دولت تحویل داده شد. برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی هم در این دوره مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و به‌گفته زاکانی قرارداد تأمین این اتوبوس‌ها بسته شده است و از‌ ماه آینده این اتوبوس‌ها در محور جمهوری وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شوند. در راستای توسعه ناوگان اتوبوسرانی، تراموا هم پیش‌بینی‌ شده است که پس از تصویب در شورا اجرای آن عملیاتی می‌شود و به‌گفته شهردار تهران با این اقدامات کمر ترافیک تهران شکسته خواهد شد.

 جابه‌جایی مسافران در 150ایستگاه مترو
مدیریت شهری در این دوره تلاش کرده در توسعه و تکمیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی به مدهای مختلف توجه داشته باشد. در این میان مترو هم سهم بسزایی دارد. امروزه ناوگان ریلی در 150ایستگاه به مسافران خدمات ارائه می‌دهد که به ‌گفته شهردار تهران به ‌زودی 4ایستگاه جدید هم بهره‌برداری می‌شود و این عدد به 154می‌رسد. همچنین 8.5کیلومتر خطوط درون‌شهری و 21کیلومتر خطوط برون‌شهری (خط پرند) افتتاح می‌شود. زاکانی با بیان اینکه خط ۱۰ مترو به‌زودی و در هفته‌های آتی آغاز به کار می‌کند، گفت: «۱۲ رام قطار تا‌کنون بازسازی شده و ۷۹۱ واگن قراردادش عملیاتی شده و ۱۱۳ دستگاه واگن نیز به‌عنوان قطار ملی در دست اقدام است.»


  وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی






 

این خبر را به اشتراک بگذارید