• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204053
+
-

گشت‌و‌گذار در خنکای چشمه‌های شرق پایتخت که بیشترین پراکندگی را دارند

همیشه آب این چشمه روان ‌باد

همیشه آب این چشمه روان ‌باد

پریسا نوری، نیلوفر ذوالفقاری

وقتی شیفته طبیعت و گشت‌و‌گذار در آن باشید، هر بار سراغ یکی از جلوه‌های زیبای آن می‌روید تا ساعتی دور از شلوغی و سروصدای شهر، پنجره‌ چشم‌هایتان را رو به آفریده‌های زیبای پروردگار باز کنید. از میان کوه و جنگل یا آبشار و رودخانه، این بار پیشنهاد ما این است که سراغ چشمه‌های جوشان اطراف پایتخت بروید؛ چشمه‌هایی که بعضی سرچشمه رودها و آبشارها شده‌اند و بعضی دیگر به‌دلیل داشتن خواص معدنی، مقصد درمانی برای گردشگران محسوب می‌شوند. در شرق تهران و حوالی‌اش، این چشمه‌ها می‌توانند مقصد شما برای یک گردش خنک و دلچسب باشند؛ چشمه‌های پرتعداد اینجا طراوت زندگی را به طبیعت و گردشگران هدیه می‌دهند.









چشمه آبگرم رینه
110کیلومتری شرق تهران روستای رینه

یک آبگرم معدنی است که املاح و عناصر مختلفی مانند گوگرد، کلسیم و... دارد و برای درمان مشکلات پوستی و عضلانی تا مشکلات داخلی و صدالبته تمدد اعصاب مفید است. البته باید حواستان باشد که استفاده از این آب‌های معدنی درمانی را محدود کنید؛ چراکه ماندن طولانی‌مدت در معرض گازهایی مانند گوگرد ممکن است باعث بروز حساسیت شود. مقدار زیاد گوگرد باعث شده که آب این چشمه غیرقابل نوشیدن و طعم‌ آن تلخ یا ترش‌مزه باشد.




راه‌ دسترسی:
 از طریق جاده هراز و با گذر از امامزاده هاشم و روستای پلور، به روستای آب‌اسک می‌رسید که کمتر از ۱۰کیلومتر با رینه فاصله دارد. 3کیلومتر پس از آب‌اسک، تابلوی روستای رینه نمایان می‌شود.

رینه؛ قلب تپنده دماوند
هرچند دماوند از بیرون سرد و خاموش به‌نظر می‌رسد، اما قلب این کوه آتشفشانی هنوز می‌تپد و نتیجه آن ایجاد چشمه‌های آبگرمی شده که گل سرسبد آنها چشمه آبگرم رینه است. چشمه آبگرم رینه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های آبگرم حوالی دماوند است که از دوره قاجار مورد توجه قرار گرفت و حتی در دوران قاجار هم درباریان هم برای استفاده از خواص این چشمه به رینه می‌رفتند. آبدهی چشمه به‌طور متوسط هزار لیتر در ثانیه و دمای آب چشمه معمولا در همه ایام سال ثابت و حدود 65 تا 70درجه سانتی‌گراد است.

بیخ گوش تهران
آبگرم رینه تنها آبگرم دماوند نیست، ولی قطعا نزدیک‌ترین آبگرم به تهران است. رینه با ارتفاع 2400متری از سطح دریا بعد از فریدون‌شهر و سمیرم اصفهان، سومین شهر مرتفع در کل کشور است. همین ارتفاع زیاد از سطح دریا و نزدیکی به قله آتشفشانی دماوند باعث شده که این شهر با آن آبگرم‌های معروفش میان گــردشگــران بسیار محبوب باشد.



چشمه خمده
راه‌ دسترسی: 
جاده دماوند فیروزکوه تا سه‌راه امین‌آباد بروید. در سمت راست پس از دیدن تابلوی زرین‌شهر وارد شوید و مسیر را تا رسیدن به تابلوی روستای خمده در سمت چپ جاده ادامه دهید. تابلوهای راهنما شما را به مقصد می‌رسانند.

معرفی: از مهم‎‌ترین جاذبه‌ها و در یک کیلومتری این روستا قرار دارد. استخری پر از آب خنک و شفابخش که «خموبه» یا «بی خامبو» نیز نامیده می‌شود، در کنار چشمه وجود دارد. آب زلال این استخر بزرگ، از چشمه‌ خمده تامین می‌شود. در ساخت استخر از مواد و مصالح غیرطبیعی استفاده نشده است و همه عناصر تشکیل‌دهنده آن بومی و طبیعی هستند. آب چشمه و استخر خمده قابل‌شرب نیست.




چشمه آراکوه
راه‌ دسترسی: بزرگراه شهید بابایی را تا جاده قدیم دماوند رودهن بروید و پس از گذر از پیچ‌و‌خم‌هایی به پل جاجرود می‌رسید. همینطور منطقه را ادامه دهید تا به روستای کمرد برسید.




 معرفی: چشمه آراکوه، سرچشمه آبشار کمرد است. این آبشار از چشمه و قنات آراکوه با ارتفاع 2650متری ریشه می‌گیرد و بخش بزرگی از آب آن توسط مردم و اهالی روستا استفاده می‌شود و باقیمانده یا سرریز آن در فصل بهار و تابستان از این آبشار جاری، زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند و چشم‌اندازی زیبا به‌وجود می‌آورد. بهار و تابستان بهترین فصول سفر به این چشمه هستند.



چشمه آبگرم لاریجان
شمال‌شرق شهرستان دماوند
مؤثر در درمان بیماری‌های پوستی،  بیماری‌های تنفسی و ناراحتی‌های عصبی است.




راه‌ دسترسی: مسیر جاده هراز را به سمت شرق ادامه دهید تا به خروجی روستای لاریجان برسید.
معرفی: یکی از پرطرفدارترین چشمه‌های آب معدنی و گرم است که به‌دلیل نزدیک بودن به پایتخت، در بیشتر فصول سال میزبان مسافران است.

چشمه‌هایی با آب شفابخش
در دامنه‌های البرز به‌ویژه اطراف قله دماوند، به دلایل خاص زمین‌شناختی، آب‌های معدنی با خواص مختلف درمانی وجود دارد. چشمه‌های جوشان آبگرم لاریجان، از دل قله دماوند سرچشمه می‌گیرند و عمر زیادی دارند. علاوه بر این، آبگرم‌های این منطقه از لحاظ درمانی خاصیت‌های زیادی دارند. املاح موجود در آب‌های آبگرم لاریجان شامل کلسیم، لیتیوم و گوگرد است که خاصیت درمانی زیادی دارند. این املاح سبب تحریک جریان خون، کاهش دردهای مفصلی و استخوانی، بهبود روند درمانی امراض پوستی و القای حس آرامش می‌شوند. شرایط خاص زمین‌شناختی دامنه‌های رشته کوه البرز، به‌خصوص در اطراف قله دماوند، به‌نحوی است که آب‌های زیرزمینی این منطقه املاح معدنی زیادی دارند و از خواص درمانی مختلفی برخوردار هستند؛ همین سبب شده است چشمه‌های آبگرم این منطقه به‌دلیل خاصیت درمانی خود، مورد توجه گردشگران زیادی قرار بگیرند.

آبتنی در حوضچه‌های آبگرم
چشمه‌های آبگرم در سراسر ایران و به‌ویژه در دامنه کوه‌های البرز و زاگرس پراکنده‌اند. امکانات مختلفی در آبگرم لاریجان فراهم شده‌ تا اقامت برای گردشگران بسیار راحت باشد؛ از حوضچه‎‌های جکوزی و استخر گرفته تا واحدهای اقامتی، همگی برای رفاه گردشگران در دسترس هستند. روستای آبگرم لاریجان هم، تنها یک آبگرم عمومی دارد که با پرداخت هزینه می‌تـــوان از آن استفاده کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید