• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20395
+
-

مرهم خیران بر زخم بیماران سرطانی

انجمن خیریه«سکا سقز» 175 بیمار سرطانی را در این شهرستان زیرپوشش دارد

نوعدوستی
مرهم خیران بر زخم بیماران سرطانی







فردین مصطفایی| سقز-خبرنگار:

شنیدن نام سرطان ما را یاد دردهای مزمن و رنج‎آور یا شیمی‌درمانی می‎اندازد؛ بیماری خطرناکی که با کم‌توجهی و درمان نشدن به‌موقع می‌تواند به راحتی جان بیمار را بگیرد. سرطان یک بیماری عادی نیست.

رنج‎ها، دردها و فشارهای جسمی و روانی این بیماری نه تنها فرد را دچار مشکل می‎کند، بلکه به‎دلیل هزینه بالای درمان و قطعی نبودن آن، پیچیدگی درمان و انجام برخی کارهای تخصصی درمانی در شهرهای بزرگ و مراکز پیشرفته، خانواده و اطرافیان بیمار نیز دچار رنج و فشارهای مادی و روانی می‎شوند. در چند سال گذشته برخی از معتمدان و خیران سقزی برای کمک به بیماران سرطانی و خانواده‎های آنان اقدام به تاسیس «انجمن حمایت از بیماران سرطانی سکا سقز» کرده‎اند. همشهری برای شناخت بیشتر این انجمن و مسائل و مشکلات بیماران سرطانی سقز با «محمد ماجدی» رئیس هیات مدیره این انجمن گفت‌وگو کرده است که ماحصل آن را می‌خوانید.


اهداف انجمن حمایت از بیماران سرطانی

رئیس هیات مدیره انجمن سکا سقز با اشاره به اینکه این انجمن در سال 92 به‌عنوان نهادی مردمی، غیردولتی و غیرانتفاعی به همت جمعی از خیران این شهر فعالیت خود را پس از ثبت و مجوز قانونی شروع کرد، می‌گوید: حمایت مادی و معنوی از بیماران سرطانی و خانواده‌های آنان، آموزش و افزایش آگاهی آحاد جامعه درباره پیشگیری و درمان سرطان، تلاش برای فراهم کردن امکانات تشخیص و درمان در شهرستان و تلاش به منظور تهیه داروهای کمیاب برای بیماران مبتلا به سرطان از اهداف تشکیل این انجمن است. 
«محمد ماجدی» تعداد بیماران سرطانی تحت پوشش این انجمن را 175 نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: از این تعداد 86 نفر زن، 20 نفر کودک و 69 نفر مرد هستند. 
وی در مورد انواع سرطان‌ها در سقز عنوان می‌کند: بیشترین شیوع سرطان بین مردان سرطان گوارش (معده، روده و مری)، بین زنان سرطان سینه و بین کودکان سرطان خون است. 


راه‌های شناخت و پیشگیری 

ماجدی می‌گوید: ترس به مفهوم ناامیدی و تسلیم در مقابل سرطان به هیچ وجه جایز نیست، اما ترس با رویکرد هشداری و زنگ خطر آن و به عنوان تلنگری بر ذهن و فکر افراد، با هدف اتخاذ موضع تدافعی و القای هوشمندی و آگاهی از عواقب و عوارض ناگوار جسمی، عاطفی، اجتماعی و اقتصادی آن مثبت و منتج به فایده خواهد بود. به شهادت مدارک و مستندات علمی و تحقیقی، بیماری بخش وسیعی از مبتلایان به سرطان قابل درمان یا حداقل کنترل است، یعنی انسان با وجود بروز و وقوع این بیماری می‎تواند از زندگی مطلوب و مناسبی برخوردار شود، مشروط به اینکه سرطان در همان مراحل اولیه تشخیص داده و استراتژی درمانی مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. 

وی ادامه می‎دهد: اگر عوامل برانگیزاننده و ایجادکننده سرطان شناسایی و از برنامه معمول زندگی حذف شود، این بیماری به راحتی قابل پیشگیری است. بسیاری از این عوامل ریشه در شیوه‌های ناصحیح تغذیه‌ای، عوامل شغلی و برخی محیط‌های شغلی آسیب‎زا و مواجهه مکرر با عوامل خطرزای محیطی دارند. چنان‎چه فرد از این فاکتورهای خطر مطلع شود به سادگی می‌تواند خود را از گزند آنها مصون کند. 


برنامه‌های انجمن 

ماجدی درباره اقدامات انجام شده برای کمک به حل مشکلات این بیماران می‌گوید: درمان بیماری سرطان هزینه‎های سرسام‎آوری دارد و بر کلیه زوایای زندگی فرد و خانواده وی تاثیر می‎گذارد. لذا تمام تلاش ما برای کاهش درد، آلام و رنج‎های بیماران است. در بخش برنامه‌های کوتاه‌مدت اقداماتی مانند ارائه کمک‌هزینه درمانی و ایاب و ذهاب، تامین لوازم و تجهیزات پزشکی، توافق با برخی پزشکان، دندان‌پزشکان، آزمایشگاه‎ها و سونوگرافی‎ها برای خدمات‎دهی رایگان به بیماران سرطانی، تهیه و توزیع سبدکالایی برای بیماران، و اهدای کمک‌هزینه 150 هزار تومان به بیماران به‌صورت یک تا 2 ماه و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی آنان انجام شده است. 


کمبود امکانات برای درمان

رئیس هیات مدیره انجمن بیماران سرطانی سقز می‌گوید: تاسیس مرکز شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در سقز به‎عنوان قطب منطقه از اهداف بلندمدت ماست که در این بخش نیازمند حمایت مردم و مسئولان هستیم. 
ماجدی مهم‌ترین مشکلات بیماران سرطانی را هزینه بالای دارو و درمان، تحت پوشش نبودن برخی داروهای موثر در درمان و سهمیه داروهای حیاتی برای بیماران سرطانی، کمبود اعتبارات انجمن برای کمک بیشتر به بیماران و کمبود امکانات در شهرستان  بیان می‌کند و می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی استان برای راه‌اندازی مرکز شیمی‌درمانی و سرم‌درمانی در سقز، به دلیل نبود فوق تخصص خون (انکولوژی) موافقت نمی‌کند.
 این در حالی‌ است که در چند سال اخیر در بیمارستان‌های سقز بخشی از امور فوق انجام می‌شد، ولی بعداً آن را تعطیل کردند. لذا خواسته اساسی بیماران سرطانی و این انجمن از مسئولان همکاری برای راه‌اندازی مجدد سرم‌تراپی در سقز به منظور سهولت کار و کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب بیماران است. 


نهادهای حامی انجمن

«محمد ماجدی» رئیس هیات مدیره انجمن بیماران سرطانی سقز ضمن تشکر از اعضای هیات مدیره انجمن و خیران و معتمدان سقز برای کمک به بیماران سرطانی می‌گوید: موسسه مهرانه زنجان همکاری مناسبی با ما در پذیرش، اسکان و درمان بیماران سرطانی داشته‎ است. موسسه خیریه رحمت باران سقز هم این انجمن را به‎صورت مستمر در ارائه خدمات پزشکی و پرستاری یاری کرده‎ است. دانشگاه‎های پیام نور و فنی و حرفه‎ای هم در برگزاری نشست‎ها ما را یاری داده‌اند. 
افزایش ارتباطات با برخی مراکز درمانی مجهز مثل موسسه محک تهران از جمله برنامه‎های انجمن سکا سقز است. ضمن تشکر از حمایت‎های مستمر و همیشگی مردم و خیران، باید تاکید کرد که خدمات‎رسانی به بیماران سرطانی نیازمند مشارکت و حمایت مردم است. مطمئنا خدمات‌رسانی به 175 بیمار سرطانی سقز و تحت پوشش این انجمن بخشی از وظایف و مسئولیت‎های اجتماعی ما را یادآوری می‌کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید