• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20387
+
-

نوبت وام با فهرستی طولانی

مدیر شعب بانک مسکن در گلستان از رشد فزاینده سپرده‌گذاری صندوق یکمی‌ها در مدت کوتاه خبر می‌دهد

مسکن
نوبت وام با فهرستی طولانی




فاطمه میرزایی| گرگان ـ خبرنگار:

در حالی که این روزها در بازار ساخت‌و‌ساز و خرید و فروش مسکن رکود وجود دارد و حتی در بخش‌های مرتبط مانند مصالح ساختمانی نیز رونقی دیده نمی‌شود، تقاضا در بخش دریافت تسهیلات مسکن به ویژه در بخشی که به صندوق پس‌انداز یکم موسوم است افزایش‌های چشمگیری داشته‌ایم. 
به گفته مدیر شعب بانک مسکن در گلستان طی مدت 2 ماه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، این بانک رشد فزاینده را ثبت کرده است. به گفته «محمد غفوریان» نسبت به متقاضیان ساخت و خرید در همه نقاط استان، متقاضیان تسهیلات مشارکت در ساخت کمتر بوده‌اند‎ْ این تسهیلات ویژه بازآفرینی شهری و ساخت و بهسازی در بافت فرسوده است. 
غفوریان در مورد تسهیلات بانک مسکن و صندوق پس‌انداز یکم که به طور ویژه بر پرداخت تسهیلات به خانه‌اولی‌ها تمرکز دارد، می‌گوید: میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در سال 96 نزدیک به 200 میلیارد تومان در مجموع استان بوده است. این تسهیلات برای ساخت و خرید با هم در نظر گرفته شده بود. این رقم برای 2 ماه نخست سال 97 عددی نزدیک به 360 میلیارد ریال بوده است. 


پرداخت 690 فقره وام 

مدیر شعب بانک مسکن در گلستان اضافه می‌کند: در زمینه صندوق یکم که به عنوان یکی از سیاست‌های مهم دولت در بخش مسکن بوده است، بانک مسکن موفق شده است 5100 فقره حساب صندوق با جذبی در حدود 700 میلیارد ریال باز کند. از این 5100 فقره حدود 690 فقره تسهیلات پرداخت شده است. حدود 420 فقره وام‌های انفرادی است و حدود 280 فقره تسهیلات هم به زوجین پرداخت شده است.

از مجموع سرمایه‌های جذب‌شده در بخش صندوق یکم حدود 500 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. میانگین سپرده‌ها در این بخش حدود 14 میلیون تومان بوده است و میانگین تسهیلات هم 57 میلیون تومان محاسبه شده است.  غفوریان ادامه می‌دهد: اما در حوزه تسهیلگری بافت‌های فرسوده و با توجه به سیاست‌هایی که در این بخش از سوی دولت ابلاغ شده است، براساس مصوبه هیأت وزیران، بانک مسکن مکلف است که 30 درصد از ساخت‌وسازهای سالانه نیاز خانوارها را در بافت فرسوده تأمین کند. سیاست‌های بانک هم بر این اساس شکل گرفته است. بانک مسکن در بافت فرسوده بدون سود، تسهیلات پرداخت می‌کند. همچنین بانک مسکن در این بخش بدون اوراق هم تسهیلات پرداخت می‌کند و این جدای از 40 میلیون تومان تسهیلات ساخت در محدوده بافت فرسوده است. 


رشد منفی در تسهیلات مشارکتی 

مدیر شعب بانک مسکن در گلستان همچنین با بیان اینکه بانک مسکن از محل منابع داخل امکان پرداخت تا سقف 90 میلیون تومان برای شهر گرگان و تا سقف 70 میلیون تومان برای شهرهایی مانند گنبد کاووس را دارد ادامه می‌دهد: اما نکته‌ای که مشتری‌ها درمورد بافت فرسوده بر آن تأکید دارند موضوع تخصیص یارانه است. قراردادهای ما در بخش بافت فرسوده با نرخ 18 درصد است. کما اینکه تسهیلات از محل منابع داخلی ما هم با نرخ 18 درصد منعقد می‌شود. یارانه‌ای به این بخش تخصیص نشده است و این موضوع یکی از گلایه‌های مشتری‌های ماست. 
غفوریان در مورد رشد پس‌اندازکننده‌ها در بانک مسکن می‌گوید: در بحث صندوق یکم، روز به روز با رشد مواجهیم. براساس آمار، طی 2 ماه نخست امسال حدود 500 درصد رشد تعدادی و مبلغی داشتیم. همچنین در بحث تسهیلات خرید در سال 97 چه از نظر تعدادی و چه از نظر مبلغی رشد قابل توجهی داشتیم. اما در بحث مشارکت‌های ساخت طی این 2 ماه نسبت به مدت مشابه در سال 96 روند منفی داشتیم. به نظر می‌رسد مشکلاتی که بر سر راه صدور پروانه‌ها وجود دارد دلیل این کاهش شده است. 


گلستان مشکل تأمین مسکن ندارد

یک کارشناس اقتصادی که عموما در بازار مسکن تمرکز دارد، در مورد تضاد رشد مثبت و منفی در بخش‌های تسهیلات خرید و ساخت با تسهیلات مشارکتی توضیح می‌دهد: در گرگان حدود صد هزار خانوار و کمی بیشتر از این عدد واحد مسکونی وجود دارد. حدود 41 درصد از این خانه‌ها استیجاری است و مابقی در مالکیت افراد است. در حال حاضر براساس آمار با توجه به میزان جمعیت مشکل مسکن نداریم. در صورت سرمایه‌گذاری متمرکز بر ساخت خانه‌ها، یا شهر مهاجرپذیر می‌شود و یا با جابه‌جایی جمعیتی درون‌شهری مواجه خواهیم شد. 
«علی عبدلی» ادامه می‌دهد: طبیعی است که تقاضای دریافت تسهیلات با توجه به افزایش حدود هزار خانواری در سال به ویژه در مرکز استان یعنی گرگان زیاد باشد. آنچه مانع افزایش تقاضا برای مشارکت در ساخت به ویژه در بخش بافت‌های فرسوده می‌شود فقط نبود یارانه و سود بالای تسهیلات نیست، بلکه به این دلیل است که دولت نتوانسته طرح‌های تشویقی قابل اعتنایی تدوین کند یعنی سازندگان که عموما در این موارد انبوه‌سازان هستند نفعی در ساخت‌وساز در این منطقه نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند که سود بیشتری دریافت کنند یا اینکه اهالی ساکن این نفع را 
نمی‌بینند.  او اضافه می‌کند: مشخص است ارزش افزوده حاصل از این ساخت‌وساز با نرخ سود تسهیلات دریافتی همخوانی ندارد‎‍؛ بنابراین این نکته‌ای است که باید بر آن تمرکز کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید