• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20388
+
-

رد پای خشکسالی روی گل‌های زینتی

تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی هستند

گزارش
رد پای خشکسالی روی گل‌های زینتی




هیفاء پردل| یزد - خبرنگار:

خشکسالی همچون طوفانی بیشتر بخش ها و ابعاد زندگی در استان را در نوردیده است. در این بین تن رنجور و لطیف گل های زینتی هم از خشکسالی در امان نمانده است. تاثیر خشکسالی حتی بر کشت‌ گلخانه‌‌ای که کم آبخواه است هم تاثیر گذاشته است به طوری که کشاورزان یزدی که به کشت گلخانه‌ای روی آورده‌اند با چالش بی‌آبی روبرو هستند و تولید خود را کاهش داده‌اند. از جمله این کشت‌ها که با مشکل روبرو است کشت گل‌های زینتی است که با هزاران امید در دل کویر روئیده می‌شود.
تولید کنندگان عقیده دارند اگر خشکسالی ادامه یابد مجبور هستند با وجود استفاده از روش‌های افزایش بهره وری از آب، سطح زیر کشت خود را کاهش دهند.


کاهش سطح زیر کشت

یکی از گلخانه‌داران یزدی می‌گوید: دبی چاه آب گلخانه اش به یک چهارم کاهش یافته است و با این وضعیت میزان تولید و کیفیت تولید تحت تاثیر قرار گرفته ونگرانی گلخانه‌داران از بی آبی رو به افزایش
 است.
«اکبر عزیزی» می‌افزاید: کاهش آب‌دهی منابع آبی برای آبیاری گلخانه‌ها باعث شده است تا گلخانه داران از همه روش‌ها برای مدیریت بهتر آب استفاده کنند اما با این حال یک چهارم سطح زیر کشت گلخانه‌داران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
این تولید کننده گل رز بیان می‌کند: باید برای ایجاد منابع جدید آبی برای گلخانه داران گل رز  چاره ای اندیشیده شود وگر نه این صنعت که با سرمایه هنگفتی ایجاد شده است نابود خواهد شد.


تامین منابع جدید

یکی دیگر از تولیدکنندگان یزدی اجرای گلخانه ای هیدروپولیک را برای بهره وری ببشتر از آب موثر می‌داند و می‌گوید: در این روش آب زیر بستر کاشت گلخانه امکان استفاده مجدد پیدا ‌می‌کند و می‌تواند درسیستم سرمایشی به کار گرفته شود.
«حمید دهقان» ادامه می‌دهد: در دوره گرما آبیاری گلخانه‌ها مضاعف می‌شود و در طول روز نیازمند 7مرتبه آبیاری است و در غیر این صورت کیفیت گل ها و ماندگاری آن کاهش می‌یابد و این موضوع در بازاریابی از اهمیت بسزایی برخورداراست.
وی می‌گوید: در کنار استفاده از روش های نوین آبیاری برای افزایش بازدهی گلخانه‎ها باید منابع جدید آبی برای گخانه‌داران در نظر گرفته شود.
«محدثه دهقانی» یکی دیگر از پرورش دهندگان گل های زینتی در استان است. وی می گوید: پرورش و نگهداری گل و گیاه علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی در بین خانواده‌ها می‌تواند با توجه به میزان بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان در استان فرصتی برای  اشتغالزایی و درآمدزایی با توسعه کاشت محصولات کم‌آبخواه 
باشد.
وی معتقد است دولت نیز باید از جوانانی که در این وادی قدم می‌نهند حمایت کند و با اعطای تسهیلات پرورش گل و گیاه به رونق این بخش در استان کمک کند.


یزد؛ رتبه بیست‌و‌پنجم در تولید گل‌های زینتی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان می‌گوید: تولید گل‎های شاخه بریده در 10 هکتار از گلخانه‌های استان وجود دارد و نزدیک به یک هکتار هم به پرورش گل‌ها و گیاهان آپارتمانی اختصاص 
دارد.
«یدالله جوادپور» می‌افزاید: با توجه به اینکه اغلب تولید گل‌های شاخه بریده در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای استان قرار دارد، کمبود آب سبب کاهش سطح زیر کشت گلخانه‌های تولید گل زینتی 
شده است.وی ادامه می‌دهد: امسال میزان تولید گل‌های شاخه بریده در استان نزدیک به 17 میلیون و 403 هزار و 900 شاخه و میزان تولید گل‌های آپارتمانی 97 هزار و 500 گلدان بود که در مقایسه با سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است و می‌توان رد پای خشکسالی و بحران کم‌آبی را در این حوزه شاهد 
بود. به گفته وی، با توجه به کم‌آبی در تولید گل‌های زینتی، استان در رتبه 25 کشور قرار دارد.
جوادپور اظهار می‌کند: کاشت گل‌های زینتی در فضای بسته و گلخانه‌ای و صرفه‌جویی و بازدهی بالای مصرف آب از مزیت‌های این نوع کشت در استان محسوب می‌شود.
وی می‌گوید: 38 بهره‌بردار در حوزه تولید گل‌های زینتی استان فعالیت می‌کنند که مجموع اشتغالزایی آنها در سال 100 کارگر دائم و 300 کارگر فصلی است.


فعالیت 30 واحد گلخانه‌ای تولید گل در استان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ۳۰ واحد گلخانه‌ای در استان فعالیت دارند، می‌گوید: تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی استان هستند.
«یدالله جوادپور» می‌افزاید: انواع گل‌های زینتی مانند گلایل، مریم، رز و لیسیانتوس و  نیز انواع گل‌های آپارتمانی در استان تولید می‌شود.
 به گفته وی، عمده تولید گل‌های زینتی استان به تهران و دیگر استان‌ها و حتی کشورهای خارجی صادر می‏‏شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید