• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20393
+
-

رشد دشوار اکوسیستم استارت‌آپی اردبیل

حسین واثقی دودران| مشاور کسب و کارهای حوزه زیست فناوری:

جامعۀ کوچک اردبیل، ویژگی‏ها و ظرفیت‌های خاصی دارد که مراحل گذار از سنت به مدرنیته را به کندی طی می کنـد. کندی این گذار، به استفاده از فناوری ها و کسب وکارهای نوپا و خلاقانه نیز سرایت کرده است. پدیداری اکوسیستم استارت‌آپی در اردبیل همزمان با کشور است، اما این حرکت در اردبیل هنوز به خوبی شکل نگرفته است و اجزای آن برای رشد درمسیر جدید مهارت ندارند. قالب ذهنی اما برای ادامه مسیر مانند دانش استارت‌آپی و استفاده از نیروی انسانی مستعد است.  اردبیل نیازمند افزایش آشنایی با مهارت‌ها و دانش استارت‌آپی است و اجزای آن باید هدفمند در شکل گیری جامعه استارت‌آپی نقش ایفا کنند.تلاش‌های صورت گرفته، فقط برای بیدار کردن شهر بوده است و هنوز کسانی هستند که نیاز به بیداری را احساس نمی کنند.

کسب و کار اردبیل سنتی است و برای خطرپذیران جایی ندارد. اکوسیستم استارت‌آپی اردبیل در محیطی گلخانه ای رشد می‌کند و تعامل میان اجزای آن شامل مخترعان، دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها، اعضای تیم‌های استارت‌آپی، سرمایه‌گذاران، شتاب دهندگان، موسسات خدماتی، صندوق های حمایتی، مشاوران استارت‌آپی و مسئولان دولتی برقرار نشده است تا بتواند به سمت رشد باغچه ای قدم بردارد. ایجاد یک درگاه اینترنتی که استارت‌آپ‌ها را در مراحل ابتدایی رشد با توجه به ایده‌محوری و توان عملیاتی به موسسات تامین مالی ربط دهد، می‌تواند در رشد آن ها کمک شایانی بکند. تیم های استارت‌آپی مجبورند زمان زیادی را صرف اثبات طرح خود کنند تا بتوانند مجوزهای لازم برای همکاری های دولتی مجوز بگیرند و این کار چون برای سازمان های مختلف تکرار می شود، انگیزه و خلاقیت را از بین می برد. موفق شدن در فضای کسب و کار نیاز به حرکت سریع و مهمتر از آن تغییر مسیر سریعتر دارد. در این فضا دیگر فرصتی برای سندنویسی‌ها نیست و زمان است که ارزشمندترین مولفه است. پیچیدگی های اداری در اکوسیستم استارت‌آپی اردبیل باید به حداقل برسد. 

فضاهای کار اشتراکی، مراکز نوآوری و خلاقیت و رویدادهای استارت‌آپی درآن باید افزایش یابد و جلسات با حضور اجزای اکوسیستم برگزار شود تا همه در جریان کارها باشند. این انتظار که تیم های استارت‌آپی باید همه چیز را درمورد استراتژی های مالی، بازاریابی، روابط انسانی، فناوری و مدیریت بدانند، باید از گفتمان استارت‌آپی اردبیل برچیده شود و به جای آن از مشاوران و مربیان برای ارایه محتواها و توصیه های تخصصی استفاده شود. در مورد دسترسی به اطلاعات نیز باید مسئولان دولتی خود را ملزم به ارائه اطلاعات کلیدی به استارت‌آپ های مورد تایید بدانند. 

استارت‌آپ های اردبیل مانند بذرهایی هستند که بر زمین دیم پاشیده‌اند. اگر باران ببارد این بذرها ریشه می‌دوانند و رشد می‌کنند و اگر حمایت نشوند، خشک می‌شوند و می میرند. باران برای استارت‌آپ ها سرمایه گذاری است. طراحی یک پلت فرم مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی با استارت‌آپ ها نیازی است که احساس می شود و مغفول مانده است. مدل طراحی شده و بومی جدید با عنوان تیکک (تولد یک کسب و کار) که حاصل تلاش منتورهای پارک علم و فناوری استان است می‌تواند در صورت تداوم منجر به ایجاد جهشی مثبت در اکوسیستم استارت‌آپی استان شود.  

نگاه نامناسب به شکست خوردگان در کسب و کار باعث شده است بسیاری به سمت فعالیت های استارت‌آپی نروند. ایجاد یک تیم منتوری منسجم در پارک علم و  فناوری و مراکز رشد استان می تواند به تغییر فرهنگ کسب و کار کمک کند.
برای رشد اکوسیستم استارت‌آپی فقط شکلگیری استارت‌آپ‌ها کافی نیست. بلکه مجموعه‌ای از عوامل باید درکنارهم قرار بگیرند تا منجر به موفقیت این اکوسیستم شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید