• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20391
+
-

کارون به داد شادگان می‌رسد

وزیر جهاد کشاورزی: با انتقال آب کارون به جراحی، مشکل آب شادگان حل می‌‌شود

زیست‌‌بوم
کارون به داد شادگان می‌رسد




مراسم کلنگ‌‌زنی طرح انتقال آب بین حوضه‌ای از رودخانه کارون به رودخانه جراحی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در جنوب شرق اهواز انجام شد تا آب مورد نیاز نخیلات شهرستان شادگان تامین شود و نخل ها بیش از این از بین نروند.
به گزارش ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم در خصوص طرح مذکور اظهار کرد: امیدواریم این کار که مقدمات آن به خوبی فراهم شده است، هرچه سریع تر به سرانجام برسد تا بتوانیم آب را هم در کانون ریزگردها وارد کنیم و هم به نخیلات شادگان برسانیم.«محمود حجتی» گفت: در یکی 2 سال اخیر هیچ آبی وارد منطقه تالاب شادگان و منطقه شادگان که یکی از مناطق طبیعی و قطب های تولید خرمای کشور است، نشده و این مناطق در حال نابودی هستند. وی اظهار کرد: مطالعات طرح انتقال آب بین حوضه ای از رودخانه کارون به رودخانه جراحی از ماه ها قبل انجام گرفته است و با انتقال این آب، مشکل آب شادگان حل می‌‌شود.

حجتی با بیان این که این انتقال فوق‌‌العاده در حفظ نخیلات و مسائل محیط زیستی شادگان اثربخش است، افزود: در حال حاضر در جنوب شرق اهواز حضور داریم و شاهدیم که در منطقه تالاب منصوریه که یکی از مناطق عمده ریزگرد است، اقدامات زیربنایی خوبی صورت گرفته است. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین شاهد آن هستیم که کانال مهندس پور‌شریفی به طول 47 کیلومتر اجرا شده و در اواخر سال گذشته و اوایل امسال موفق شدیم با توجه به آبی که در اختیارمان قرار گرفت، بخشی از تالاب شریفیه را هم مرطوب‌‌سازی کنیم که در کاهش ریزگردها بسیار اثرگذار بود.

وی گفت: با نهال هایی که در اواخر سال 95 و ابتدای سال 96 در کانون‌های ریزگرد خوزستان کاشته شده، منطقه آرام‌‌آرام حالت جنگلی به خود گرفته است و امیدواریم روزی شاهد باشیم که در همه این مناطق تا هندیجان مسائل محیط زیستی حل شود و بر مشکل  گردوغبار که به مرور زمان ایجاد شده است، فائق بیاییم.


انتقال آب از کارون به جراحی

وزیر جهاد کشاورزی در سخنانی درباره طرح انتقال آب بین‌‌حوضه‌‌ای از رودخانه کارون به رودخانه جراحی هم گفت: این طرح به منظور حل مشکل تامین آب مورد نیاز 12هزار هکتار از نخیلات شادگان و با انتقال آب از رودخانه کارون به رودخانه جراحی که آورد مناسبی ندارد و با خشکسالی مواجه است، اجرا می‌‌شود.حجتی افزود: طرح انتقال آب بین حوضه‌ای از رودخانه کارون به جراحی با دبی 9 مترمکعب در ثانیه در دستور کار قرار و برای اجرای آن اعتباری حدود 70 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. وی گفت: در این طرح با احداث کانال‌های خاکی، آب از رودخانه کارون به جراحی منتقل می شود.


خشکسالی در حوضه جراحی و مارون

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این سال‌‌ها با آن روبه‌‌رو بوده‌‌ایم، این بوده که حوضه جراحی و مارون به شدت با خشکسالی شدید مواجه شده اند. در یکی 2 سال اخیر هیچ آبی وارد منطقه شادگان و تالاب شادگان که یکی از مناطق طبیعی و قطب های تولید خرمای کشور است، نشده و در معرض نابودی هستند.
حجتی گفت: با هماهنگی که با مسئولان آب وزارت نیرو در خصوص تخصیص آب صورت گرفت، مقرر شد این مشکل را نیز در کنار بحث ریزگردهای استان در دستور کار قرار دهیم. در این زمینه منابع اجرای این کار از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین و ابلاغ شد.


اختصاص ردیف بودجه به آبخیزداری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اختصاص ردیف بودجه به آبخیزداری و محیط زیست می‌تواند در زمینه‌های تغذیه و تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی، حفظ خاک، تقویت پوشش گیاهی و مقابله با پدیده ریزگرد منشأ یک تحول باشد.
حجتی اظهار کرد: در طول تاریخ برای نخستین بار در بودجه اعتبار 200 میلیون دلار برای آبخیزداری و محیط زیست در نظر گرفته شده است که با عنایت مقام معظم رهبری و پیگیری‌های مسئولان انجام شده است.وی تاکید کرد: این عدد و رقم می‌تواند در زمینه‌های تغذیه و تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی، حفظ خاک، تقویت پوشش گیاهی و مقابله با پدیده ریزگردها منشأ یک تحول باشد.


لطفا صبور باشید

وزیر جهاد کشاورزی به معضل ریزگردها هم اشاره کرد و با بیان این‌که مردم خوزستان در بحث ریزگردها باید صبور باشند، گفت: ده‌ها سال تخریب انجام گرفته است و باید چند سال صبر کرد تا بتوان آرام آرام پوشش گیاهی کانون های ریزگرد را افزایش داد تا پدیده گردوغبار کمرنگ شود.  حجتی گفت: سعی داریم تا منشأ داخلی ریزگردها را رفع کنیم و ریزگردهای با منشأ خارجی را هم از طریق دیپلماتیک و هماهنگی با کشورهای همسایه دنبال می‌‌کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی در مراسم کلنگ‌‌زنی طرح یادشده، از مردم شادگان که مدت‌‌هاست با مشکل کم‌‌آبی و بی‌‌آبی مواجهند ، تشکر کرد.

وی از پیگیری‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلاتی که سال‌هاست گریبان مردم خوزستان را گرفته است نیز تشکر کرد.حجتی در ادامه سخنانش گفت: در ارتباط با مسائل مربوط به شن‌های روان، ریزگردها و مالچ‌‌پاشی که در طول یکی دو سال اخیر انجام گرفته است هم از استاندار خوزستان تشکر و قدردانی می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید