• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20385
+
-

ضرورت نگاه کارشناسانه به شهرک‌های صنعتی

فتانه احدی| روزنامه‌نگار:

از سال‌ها پیش هنگامی که جمعیت کرج رو به فزونی نهاد و بخش زیادی از جوانان که پس از پایان تحصیلات به دنبال یک کار مناسب می‌گشتند، کارآفرینی به یکی از بحث‌های داغ کارشناسان این کلان‌شهر تبدیل شد. این مشکل اگر به حال خود رها می‌شد، سبب مهاجرت گسترده کسانی می‌شد که با صرف هزینه‌های گزاف در این شهر درس خوانده و پرورش یافته بودند و حال می‌خواستند استعدادها و توانایی‌های خود را در مکان دیگری که در بیشتر موارد پایتخت کشور بود، به کار ببرند. ایجاد شهرک‌های صنعتی گزینه‌ای مناسب بود که پیش روی مدیران قرار داشت و به عنوان بنگاه‌های کارآفرین وظیفه سر و سامان دادن به وضع کسب و کار و صنعت را داشتند.

متمرکز بودن از یک‌ سو باعث کاهش هزینه‌ها برای دولت و شهرداری و از سوی دیگر برای کارآفرینان و کسانی که می‌خواستند پا به عرصه تولید بگذارند در مدت کوتاهی توانست رضایت مخاطبان را جلب کند. نکته مثبت دیگری که وجود داشت از میان برداشته شدن مشکلات دریافت پروانه برای تاسیس کارخانه یا کارگاه بود که در این شهرک‌ها وجود داشت، اما انتظاراتی از این شهرک‌ها می‌رفت که هرگز برآورده نشد.  مورد مهمی که بیش از همه و حتی پیش از ساخت شهرک‌های صنعتی به چشم آمد مکان‌یابی نادرست این شهرک‌ها بود که فقط به صرف اینکه باید دور از شهر باشند در نامناسب‌ترین بخش‌های استان ساخته شدند که می‌توان گناه طراحان آن دانست.

پیرو این اشتباه، یک مشکل دیگر رفت‌وآمد کسانی است که در این شهرک‌ها کار می‌کنند و همیشه از این قضیه گلایه دارند. نکته بعدی که وجود دارد نبود امکانات از جمله امکانات رفاهی در این شهرک‌هاست. اگر یک بار به این شهرک‌ها سر زده باشید، خواهید دید که نیازهای اولیه کارگران از جمله سرویس بهداشتی مناسب، حمام مناسب فضای سبز، امکانات درمانی و حتی آسفالت مناسبی نیز وجود ندارد. نکتۀ مهمی که وجود دارد این است ‌که وقتی می‌خواهیم خود را برای کاشت یک محصول و سپس برداشت آن آماده کنیم، باید هزینه‌هایی برای نگهداری از آن بپردازیم. استان البرز با 10 شهرک صنعتی که صدها واحد صنعتی در آن فعال هستند که نقش بسزایی در کاهش بیکاری و پیرو آن کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند، نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

اگر به شهرک‌های صنعتی درست نگریسته شود، می‌توانند در کوتاه‌مدت دست به کارهای بزرگی بزنند و رونق قابل توجهی در صنعت و پویایی اقتصاد استان پدید آورند. کارگاه‌های کوچک صنعتی در همه جای دنیا، به‌ویژه در مناطقی که مشکل بیکاری دارند، می‌توانند راهکاری مناسب و زودبازده باشند. اکنون انتظار می‌رود در طراحی و ساخت شهرک‌های صنعتی جدید تمامی این موارد در نظر گرفته شود و مهم‌تر اینکه برای حل مشکلات فعلی شهرک‌های فعال در استان راهکارهای درستی اندیشیده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید