• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203503
+
-

آغاز رقابت ملی بازی‌سازان ایران

بیش از 100بازی موبایلی و چند بازی رایانه‌ای قوی در سال به وسیله بخش خصوصی تولید می‌شود

آغاز رقابت ملی بازی‌سازان ایران

نشست خبری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با حضور مسئولان و متولیان جشنواره برگزار شد. صنعت گیم که ذیل عنوان فناوری‌های فرهنگی و نرم قرار می‌گیرد، علاوه بر درآمدزایی و سرگرمی، یکی از صنایع فرهنگساز به شمار می‌آید که تقریبا همه کشورها تلاش می‌کنند سهم خود را از بازار جهانی آن کسب کنند. آنگونه که در این نشست عنوان شد، سالانه بیش از 100بازی موبایلی و چند بازی رایانه‌ای قوی از سوی بخش خصوصی تولید و منتشر می‌شود که تعدادی از آنها به بازارهای بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند. در این نشست همچنین فرصت ارسال آثار به جشنواره از 17مهرماه تا ٢٢آبان اعلام شد.

تولید 100بازی موبایلی
به گزارش همشهری، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست خبری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با اشاره به اینکه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نمایش توانمندی بازی‌سازان و عرصه‌ای برای معرفی دستاوردهای فرهنگی - هنری بازی‌سازان کشور است، ادامه داد: به‌دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ، این جشنواره علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایه‌گذاری هم خواهد داشت.
محمدامین حاجی هاشمی همچنین از تولید بیش از 100بازی موبایلی و چند بازی رایانه‌ای قوی در سال به وسیله بخش خصوصی خبر داد و گفت: تعدادی از این بازی‌ها به بازارهای بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند و مخاطبان چند میلیونی در داخل و خارج از کشور دارند.

50 بازی با یک میلیون نصب
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تأکید بر وجود تولیدکنندگان بسیار خوب در صنعت بازی کشور، ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داده که اکنون حدود 50 بازی با بالای یک میلیون نصب در فروشگاه‌های داخلی وجود دارد که در شرکت‌های خصوصی کشور تولید شده‌اند.
حاجی هاشمی در ادامه به برگزاری رویدادهای علمی و تجاری در بنیاد اشاره کرد و گفت: جایزه بازی‌های جدی که امسال شاهد برگزاری ششمین دوره آن خواهیم بود ازجمله رویدادهای بنیاد در بخش علمی، دانشگاهی صنعت بازی است.به‌گفته او، در بخش دیگر هم بازی‌هایی هستند که برای مخاطبان عمومی تولید و منتشر می‌شوند که جنبه‌های فناورانه، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارند. با توجه به این ظرفیت عظیم تصمیم گرفتیم که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را بعد از 4سال وقفه امسال با قوت بیشتر و با عنوان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر برگزار کنیم.

گیم؛ مهم‌ترین رسانه عصر جدید
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم در این نشست با اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های رسانه‌ای کشور گفت: حوزه بازی‌های رایانه‌ای از جهت تعداد بازیکنان و فعالان، گردش مالی و تأثیر بر فرهنگ و هویت ملی، مهم‌ترین رسانه عصر حاضر است.
حسنلو با این حال یادآوری کرد که در بعد حکمرانی و کلان، دچار اختلال شناختی در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای شده‌ایم و به مسئله بازی آنطور که باید در نقشه حاکمیتی کشور توجه نکرده‌ایم و به فعالان این اکوسیستم آنطور که باید توجه نشده است.
او همچنین زیرساخت مالی اکوسیستم بازی‌های رایانه‌ای را یکی از مهم‌ترین سرفصل‌ها عنوان کرد و گفت: جایی که می‌شود باید به زیرساخت مالی این اکوسیستم به‌صورت مستقل توجه کرد و مقدمه این امر توسعه اولیه زیرساخت‌های مالی این زیست‌بوم است.
به‌گفته حسنلو، میان ایجاد زیرساخت اخذ تسهیلات و منابع مالی از بانک‌ها فاصله معناداری وجود دارد و مجموعه‌های واسط و حاکمیتی وظیفه دارند که این فاصله را با ایجاد جریان‌های مالی پایدار غیربانکی کم کنند تا هم سختگیری‌های بانکی را نداشته باشد و هم منابع قابل توجه و ارزشمند باشد تا بتواند این اکوسیستم را توسعه دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید