• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203362
+
-

متفاوت‌ترین واقف جهان

موقوفات آقای دکتر با وسعتی خیره‌کننده

موقوفات آقای دکتر با وسعتی خیره‌کننده

برخی او را متفاوت‌ترین واقف جهان می‌دانند؛ کسی که حدود یک میلیون مترمربع از املاک و دارایی‌های خود را در پنج وقف‌نامه، وقف امور فرهنگی میهن خود کرد. مرحوم دکتر محمود افشار با نگاه آینده‌نگرانه‌اش بنیاد افشار را هم برای ترویج زبان فارسی تاسیس کرد که اکنون با وجود اینکه 4دهه از درگذشتش می‌گذرد هنوز منشا اقدامات مثبت است و سالانه جوایزی به چهره‌های برتر فرهنگی اهدا می‌کند.
علیرضا زمانی، تهران‌شناس، می‌گوید: «سنت وقف در ایران و تهران به‌طور معمول به موضوعاتی مانند وقف درمانی، وقف برگزاری مراسم مذهبی و آیینی، وقف آموزشی و... تعلق گرفته است، اما دکتر افشار اموال خود را وقف ترویج زبان فارسی و امور فرهنگی کرد که در میان واقفان جایگاهی منحصربه‌فرد به او می‌دهد. اقدام او آنقدر منحصربه‌فرد است که حتی چهره‌های فرهنگی دیگر کشورهای جهان در بازدید از بنیاد البرز از وقف متفاوت‌ او الگو می‌گیرند.»
 در میان وقفیات دکتر افشار، وقف زمین حدود ۱۲ هزار مترمربعی در محدوده باغ فردوس که اکنون ساختمان باستان‌شناسی و لغتنامه دهخدا نیز در همین موقوفه قرار دارد دیده می‌شود. او همچنین قطعه زمینی در محله میرداماد برای مدرسه در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان وقف کرد و نیز مرکزی را با عنوان «بهبودستان» درنظر گرفت تا وقتی چهره‌های فرهنگی بیمار شدند دوران نقاهت خود را در این مرکز بگذرانند. اهدای کتاب و رساله‌ها به کتابخانه‌های معتبر جهان و دانشمندان ایران‌شناسی نیز از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی این واقف بزرگ است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید