• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 26 شهریور 1402
کد مطلب : 203098
+
-

شیر پسران ایران

مسابقات قهرمانی جهان برای کشتی ایران شروع خوبی داشت. امیرمحمد یزدانی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع در پایان روز اول به فینال رسیدند

تیتر یک
شیر پسران ایران

محسن محمودصفری- خبر‌نگار - صربستان

مسابقات جهانی کشتی آزاد ۲۰۲۳ - اولین مرحله کسب سهمیه المپیک پاریس- روز گذشته در شهر بلگراد کشور صربستان آغاز شد. در روز نخست این رقابت‌ها رضا اطری در ۶۱کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در ۷۰کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶کیلوگرم و امیرحسین زارع در 125کیلوگرم روی تشک رفتند که از ‌بین این نفرات فقط رضا اطری حذف شد و 3نفر دیگر امروز در فینال کشتی می‌گیرند و حداقل 3مدال نقره ایران در این رقابت‌ها قطعی شده است.

   ششمین دوئل جادوگر و یزدانی
دیروز جو سالن اشتارک آرنا شهر بلگراد کاملا به نفع ملی‌پوشان ایران بود و حضور تماشاگران پرتعداد ایرانی، فضا را به نفع آنها کرده بود. حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی که سرشناس‌ترین کشتی‌گیر تیم است، دیروز درحالی کشتی‌هایش را آغاز کرد که تیلور ‌در فضای مجازی گفته بود از رویارویی با یزدانی هیجان‌زده است. کشتی‌گیر آمریکایی شروعی توفانی داشت و با فن سر‌وته‌یکی کشتی‌گیر مراکش را در 15ثانیه ضربه فنی و همه را غافلگیر کرد. او بعد از پیروزی در کشتی‌های بعدی در نیمه‌نهایی سخت‌ترین کشتی‌اش را مقابل عظمت دولت‌بیک‌اف گرفت ولی این قزاق را هم ضربه‌فنی کرد و راهی فینال شد. یزدانی در آن سوی جدول برخلاف همیشه با صبر و حوصله بیشتری کشتی گرفت. تنها موضوع نگران‌کننده درباره او کتف تیپ‌شده‌اش بود. یزدانی و تیلور تا به حال 5مرتبه با هم کشتی گرفته‌اند که سهم یزدانی فقط یک پیروزی بوده. او سال گذشته کشتی را به‌صورت یک‌طرفه به تیلور واگذار کرد اما امسال قبل از شروع مسابقات گفت: «وضعیتم با سال گذشته اصلا قابل مقایسه نیست و برای رقم‌زدن اتفاقات خوب آماده‌ام.» یزدانی پس از استراحت در دور نخست، 8بر 2 و با ضربه فنی جایدن لاورنس از استرالیا را برد. 11بر صفر بات اردن بیامباسورین از مغلوستان و مایلز ناظم امینه دارنده مدال برنز المپیک از سن‌مارینو را 7بر 2 شکست داد. در مرحله‌ نیمه‌نهایی نیز جاورایل شاپیف از ازبکستان را با اختلاف 10امتیاز ضربه فنی کرد و راهی فینال شد. دیدار تیلور و یزدانی امشب حتما دیدار جذابی خواهد بود.

   حیدری: یزدانی استرس داشت
علیرضا حیدری، دارنده 6مدال جهان و المپیک که مدتی است در کشور هلند زندگی می‌کند، با حضور در سالن مسابقات نظاره‌گر کشتی‌های روز نخست رقابت‌ها بود. حیدری به خبرنگار همشهری گفت: «هیچ‌کس برای باختن نمی‌آید ولی خیلی چیزها شرایط برنده کشتی را رقم می‌زند. امروز کشتی‌ای که باب میلم باشد بیشتر از ۲ یا ۳ کشتی نبود. کشتی باید جذاب‌تر شود تا بتواند همانند گذشته مخاطبان زیادی را به‌خود جذب کند.» حیدری درباره عملکرد یزدانی و تیلور در مقابل رقبایشان گفت: «تیلور با کشتی‌هایی که گرفت نشان داد شرایط خوبی دارد و سرحال است و این موضوع در عملکرد یزدانی تأثیر داشت. یزدانی به‌نظرم کمی استرس داشت و حواسش به تیلور بود که امیدوارم روز فینال شرایط بهتری داشته باشد.»

   شکست اطری
رضا اطری نخستین حذفی تیم ایران بود. او در ۶۱کیلوگرم سال گذشته مدال نقره جهان را کسب کرده بود ولی امسال در گام نخست عملکردی دور از انتظار داشت و با نتیجه یک‌-یک مقابل اوگاوا از ژاپن کشتی را واگذار کرد. با توجه به شکست این کشتی‌گیر ژاپنی در مقابل کشتی‌گیر آمریکایی، اطری خیلی زود از دور مسابقات کنار رفت.

   نمایش مقتدرانه امیرمحمد
 امیرمحمد یزدانی دارنده مدال نقره جهان شروع فوق‌العاده‌ای داشت. او 11بر 1 پاتریک اولنزین از لهستان و 6بر صفر ماگومد خانیف از آذربایجان و 10بر صفر آکماتالیف از قرقیزستان را برد. امیرمحمد برای رسیدن به فینال هم کار سختی نداشت و رمضان رمضان‌اف از بلغارستان را با امتیاز عالی ۱۳ بر ۲ شکست داد. یزدانی در فینال باید با ردفورد، کشتی‌گیر آمریکایی برای گرفتن طلا رقابت کند.

   انتقام زارع از آکگول
امیرحسین زارع چهارمین کشتی‌گیر ایران در روز نخست بود که روی تشک رفت. دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک پس از استراحت در دور نخست ۷ بر ۲ دزیانیس خرامیانکوف از بلاروس، 10بر صفر یونووان اسمیت از پورتوریکو و ۱۱ بر ۴ دانیل لیگتی از مجارستان را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. دیدار ماقبل فینال زارع تکرار رقابت سال گذشته بود که در مقابل طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک قرار گرفت. زارع که سال گذشته کشتی را باخته بود، این بار با 2اخطار توانست 2بر صفر از او پیش بیفتد و در نهایت با یک خاک نتیجه را 4بر صفر کرد و با اقتدار پیروز شد. زارع امروز با گنو پتریاشویلی از گرجستان کشتی می‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید