• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202371
+
-

اطلاعات جدید مدارگرد خورشیدی ناسا از مرکز منظومه شمسی

مدارگرد خورشیدی جت‌های پلاسمایی را کشف کرد که می‌توانند منجر به تولید باد خورشیدی شوند.
به گزارش ناسا، اخیرا مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا(ESA)‌ و ناسا مجموعه‌ای از جت‌های کوچک مواد را کشف کرده است که از جو بیرونی خورشید به بیرون پرتاب می‌شوند. این جت‌ها که پلاسما را با سرعت ۱۰۰‌کیلومتر در ثانیه پرتاب می‌کنند، تنها ۲۰ تا ۱۰۰‌ثانیه دوام می‌آورند و می‌توانند منبع باد خورشیدی باشند.باد خورشیدی از پلاسما یا ذرات باردار تشکیل می‌شود که در حال دور‌شدن هستند. همانطور که باد خورشیدی از خورشید دورتر می‌شود، با هر چیزی ‌در مسیرش مانند میدان مغناطیسی زمین، برخورد می‌کند که در این مورد شفق قطبی مشهور را ایجاد می‌کند. دانشمندان مدت‌هاست که درباره چگونگی ایجاد باد خورشیدی نظریه‌پردازی می‌کنند، اما هرگز نتوانسته‌اند این ایده‌ها را تأیید کنند. با این حال، یافته‌های اخیر مدارگرد خورشیدی در نهایت ممکن است پاسخی را در اختیار دانشمندان قرار دهد که برای دهه‌ها در جست‌وجوی آن بوده‌اند.
کشف اخیر مدارگرد خورشیدی از جت‌های پلاسما با استفاده از ابزار تصویرگر فرابنفش افراطی (EUI) فضاپیما انجام شد. در ۳۰ مارس ۲۰۲۲، EUI از قطب جنوب خورشید در کانال فرابنفش شدید تصویرساز با وضوح بالا تصویربرداری کرد و داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل به زمین فرستاد. این تصاویر در طول موج ۱۷.۴‌نانومتر گرفته شده‌اند.
در این تصاویر، دانشمندان به سرعت متوجه گروهی از ویژگی‌های کوچک، ضعیف و ظاهرا کوتاه‌مدت شدند که بعدا معلوم شد که جت‌های پلاسما در جو بیرونی خورشید هستند. تجزیه و تحلیل بیشتر تصاویر نشان داد که جت‌های پلاسما ناشی از بیرون‌راندن پلاسما از داخل جو خورشید است.دیوید برگمانز، محقق اصلی ابزار EUI از رصدخانه سلطنتی بلژیک، گفت: من فکر می‌کنم یافتن چیزی روی دیسک که مطمئنا به باد خورشیدی کمک می‌کند، گام مهمی است. درحالی‌که مشاهدات اخیر مدارگرد خورشیدی چیزهای زیادی را در مورد پدیده‌های تاجی در قطب جنوب خورشید نشان داده است، اما قبلا فقط از یک زاویه عکس می‌گرفت. در حال حاضر، مدارگرد خورشیدی به دور استوای خورشید می‌چرخد و می‌تواند نتایج بهتری ارائه دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید